Критикувайте, но градивно и без обиди!

Критикувайте, но градивно и без обиди!

Мениджърите могат да издигнат преграда, а може и цяла стена, докато изразявате недоволство от работата им. Но могат и да разберат, че го правите за тяхно добро.

Защо мениджърите трудно приемат критика? Защото твърде рядко им се случва някой да изрази недоволство от тях. Те, които са калени за всякакви битки, които могат да минат през различни препятствия, се оказва, че са твърде крехки и раними, когато шефът ги порицае. Затова критиката на мениджърите е деликатна дейност. И не толкова, защото шефът ще смути самочувствието им. А защото може да издигне бариера, дори непристъпна стена пред критиката. Да формира защитно поведение и да не промени онази част от работата, която смята, че е толкова важна.

Така че - внимателно с критиката. Вашето негативно послание трябва да стигне до мениджъра, той да го разбере, осъзнае и някак да го вкара в работата си. Някои стратегии в тази насока дава Луис Аксън, директор по лидерство и управленски практики в консултантската компания Forum Corp. в Бостън.

Дребните провинения не трябва да бъдат отминавани. Критиката ще кали мениджърите и ще ги направи малко по-отворени. Но каква критика? Обвинителна? Нападателна? Не – спокойна, без лична обида и без заплахи за кариерата. Естествено, трябва да се говори, понякога много, като се пази доверието. Ръководителят трябва да проучи проблема от всички страни, преди да почне беседата с подчинения си мениджър. После, очи в очи трябва да му обясни какво не харесва в работата му, но в контекста на общите ценности на компанията. Градивно, без обвинения. Важно е какво може да се промени и как да стане това. Естествено, с един разговор ценности не се утвърждават. Ръководителят трябва да има времето и търпението  да провежда регулярни срещи с проблемния мениджър. Докато тези беседи доведат до завой в поведението.

Има още някои неща, които специалистите препоръчват срещу защитното поведение при критика. Посланието на шефа ще бъде чуто по-лесно, ако успее да го адаптира към стила на общуване на подчинения мениджър. Ако той обича да взема бързи решения, ръководителят трябва да мине бързо към въпроса, без да влиза в подробности. Ако действа стъпка по стъпка, така ръководителят трябва да планира разговора, съветва Луис Аксън.

Когато решите да отправяте неочаквана и не особено приятна критика в своя кабинет, не сядайте зад бюрото си, защото то символизира по-голяма власт във взаимоотношенията. „Колкото по-равнопоставени сте, толкова по-вероятно е да намерите компромисно решение”, казва Майкъл Биър, професор по бизнес администрация в Harvard Business School. Обстановката ще говори за неутралност, ако седнете край малка работна масичка във фотьойли.

Всъщност има нещо, което е най-важно за възприемането на критиката, и това е корпоративната култура. Ако компанията цени непрекъснатото усъвършенстване и възнаграждава своите служители за приноса, тогава вероятно и мениджърите ще се стремят да преодолеят защитните си позиции и да чуят какво трябва да направят, за да преминат на следващото ниво.

Ан Фийлд, автор по въпросите на фирмената култура от Ню Йорк.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ