Притежавате ли емоционална интелигентност?

Притежавате ли емоционална интелигентност?

Когато бях ученик, учителят ми държеше всички ни отговорни за нещата, които научавахме. Настояваше, че трябва да практикуваме уроците, като решаваме задачи, пренаписваме есета, дискутираме книги и правим научни експерименти. Правехме всичко отново и отново – заедно – защото точно така хората се учат най-добре. Така запомняме как да караме кола, да готвим, да отглеждаме зеленчуци и да играем баскетбол. Така научаваме и как да станем по-интелигентни емоционално.

Емоционалната интелигентност (ЕИ или КЕ) е способността да разпознаваме и регулираме чувствата – както нашите, така и на околните – с помощта на четири ключови елемента – самосъзнание, самоуправление, социално съзнание (емпатия) и управление на връзките. Целта е да сме достатъчно информирани, за да разберем и да регулираме тези умения. Така подобряваме собственото си благополучие и по този начин – и взаимоотношенията си с другите.

Високата емоционална интелигентност носи много ползи. Например повишеното самосъзнание ни помага да реагираме по-ефективно в ежедневни ситуации, в които попадаме като граждани или клиенти – например при проблеми при шофиране или лошо обслужване в някое учреждение. В същите случаи по-голямата способност за емпатия ни помага да намалим продължителността на тези епизоди и може да предизвика по-здравословна реакция от събеседниците ни.

Освен това емоционалната интелигентност носи на бизнес лидерите много по-добри резултати. В трудни ситуации като дискусии по нов договор или приключването на някой стар, а дори и в позитивни моменти като корпоративни празненства и приключване на сделки, високата ЕИ дава много за изграждането на стабилни взаимоотношения и за циментирането на ролята ви като силен лидер.

Какво пропускаме в подхода си към емоционалната интелигентност?

Днес бизнесите приемат като даденост, че ефективните лидери са високоинтелигентни в емоционално отношение. Проучвания показват, че КЕ може да се изучи и засили в зряла възраст, да подобри резултатността на работата, без значение в каква област или позиция се реализираме, и да повиши представянето и печалбите на организациите. Но как може да научим ЕИ, да я практикуваме всеки ден и да знаем, че действа, особено в една бързо разрастваща се компания?

От собствен опит мога да кажа, че отговорите са – екипно обучение, практика и отговорност.

Трудността при нещо толкова сложно като ЕИ прилича на другите ни усилия да научим нещо ново като възрастни хора – тя не може да се заучи и приложи, като просто прочетем една книга или отидем на семинар. В този случай обучението продължава непрекъснато във времето. Трябва да го практикуваме заедно с други хора, за да можем да споделяме и обсъждаме мислите си. Трябва редовно да се упражняваме и да оставим други хора да ни държат отговорни за това, което сме научили.

Ученето е ефективно, когато си носим отговорността

Когато започнем да учим заедно с други хора и поемем тази отговорност, ставаме по-способни да оценяваме дали обучението ни дава резултати. Размишляваме върху ежедневните си упражнения, споделяме наученото с околните и слушаме тяхната гледна точка.

Мога да потвърдя това заради работата си в института „Джунто”, в който основатели и лидери на разрастващи се компании учат заедно. Една от програмите в 10-месечния тренировъчен цикъл е лидерски форум, лицензиран от института „Ляуто”, който го разработи и проведе клинични тестове, показали 23% увеличение на ЕИ за участващите в него мениджъри в двугодишен период. Нашият личен опит в програмата включваше колективно посещение на срещите от лидерите, практикуване на определени навици, а после доклади и дискусии върху резултатите с членовете на форума.

Практическите упражнения помагат да предърнете наученото в практика

На всяка месечна среща модераторите даваха на участниците задача (например да станеш по-добър слушател), която трябваше да упражняваме през следващия месец. Всеки участник получаваше напомняния и окуражителни думи с кратки, но ежедневни есемеси, които подчертаваха определени елементи от задачата. На следващата среща участниците споделяха успехите и провалите, които бяха преживели. Един човек например разказа как е преместил бюрото си до стената, за да премахне физическата бариера между себе си и другите служители, които идват в кабинета му. Забелязал, че те започнали да го посещават по-редовно, защото започнал да ги изслушва по-внимателно.

В лидерския форум са включени и серия от месечни курсове, водени от опитни предприемачи, които се занимават с теми от сферата на ЕИ и бизнеса. Те са организирани така, че да подсилят различните елементи на програмата. В началото на всяка лекция участниците споделят какво са направили от предишната среща досега и разказват за резултатите и изводите си.

В един такъв случай един от присъстващите генерални директори сподели с нас последствията от едно действие, което предприел в резултат от два такива курса – себеуправление (курс по ЕИ), когато участниците дискутирали активното слушане, и финансов мениджмънт (бизнес курс), където се преподава управление на паричните потоци. Той сподели, че когато „[упражнявал] методите за активно слушане по време на срещи с клиенти, информацията, която те споделят, е по-прозрачна”. Това довело до по-добри условия за компанията му и съответно до по-големи печалби.

Заучаването на ЕИ носи незабавни ползи

Нямаме търпение да оценим дългосрочните отражения, които наученото ще има върху живота и бизнеса ни, но вече разполагаме с достатъчно резултати в по-краткосрочен план (институтът дава оценки на месечна база). Участниците веднага получиха положителни резултати. Така например един от тях успешно уволни свой висш служител без излишни драми. Служителите на други станаха по-ангажирани и с по-висок дух. Един човек сподели, че е започнал да ходи на работа по-рано отпреди. Друг – че се е научил как по-добре да се справя с очакванията на новия си мениджър по продажбите. Трети заяви, че е успял да откаже на настоятелните молби на свой инвеститор, без при това да развали отношенията си с него.

Всеки такъв успех е желателен за лидерите на разрастващи се компании. В началото тези победи може да изглеждат прости и очевидни, но всеки на ръководна позиция знае колко трудно е да постигнеш дори една от тях. Още по трудно е – и затова често вдигаме ръце и се отказваме – да се опиташ да постигнеш всичко това сам-самичък и да се надяваш на незабавни резултати.

Но когато учиш с колегите и себеподобните си, свикваш да практикуваш ежедневно новите умения и да споделяш всички победи и поражения с тях. Така можеш да преодолееш двете основни спънки пред ученето на зряла възраст – практиката и носенето на лична отговорност. И дори да става въпрос за нещо толкова сложно като емоционалната интелигентност, резултатите започват да идват много скоро.

Раман Чада, основател на института за лидерски умения „Джунто”, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ