Работата като удоволствие по законите на продуктивността

Работата като удоволствие по законите на продуктивността

Работата като удоволствие по законите на продуктивността

Идеята да гледаме на работата като на развлечение може да изглежда парадоксална, но дори и конкретно поставена задача да ви изглежда скучна, тя тренира ума.

„Има нещо завладяващо в прехода от незнание към знание. Иначе защо да решавате кръстословици или судоко, да играете шах или пък да се запишете на курс по салса”, пита риторично писхологът Нийл Фьоре в книгата си „Психология на личната ефективност”. В нея той описва 7 основни метода за ефективен труд. Главното им предимство е, че свеждат до минимум вредните навици и „бъговете” в работния процес, които ви разконцентрират.

 Те са добре познати, но малцина знаят как да ги приложат на практика в работата си и израстването в кариерата, уточнява експертът. Започнете още днес да ги упражнявате: преосмислете старите си възгледи, навици и недостатъци и се въоръжете с новите знания, доказали своята ефективност при всякакви услево.

 1. Заемете се с коригирането на навиците си. Не губете време да се критикувате за грешките си. По-добре помислете какво можете да промените още сега. Пет секунди по-късно ще почувствате прилив на сили и увереност, че можете да преодолете всяка трудност. Ето това е ефективен тайм-мениджмънт!

 2. Заменете напрежението с усещане за лекота – това е законът на обратното усилие. Ако живеем с чувството, че се борим, за да оцеляваме, единственото което постигаме е да повтаряме отново и отново едни и същи грешки. Но как да превключим на обратно усилие? Ето един метафоричен пример: ако натискате врата, но тя не се отваря, направете точно обратното, опитайте леко да я дръпнете към себе си. Със сигурност ще се отвори.

 3. Концентрирайте се върху задачата, не върху себе си. Напишете възгледите си върху бял лист с две колони: в първата мисли за миналото, бъдещето и допуснати грешки, във втората – иеди за конкретната задача. Този метод е доказал емпирично ефикасността си. Студенти обучени бързо да превклчват от его-ориентирани мисли от първата колонка, към въпроса „Какво знам за този проблем” от втората, значително подобряват резултатите си на изпити. Упражнявайте се да постигате бърз преход към втората колонка.

 4. Вместо „Крайният срок ме притиска”, научете се да казвате: „Време е да действам.” Не е нужно да се насилвате да правите това, което ви тежи или ви е неприятно. Но можете да вземете решение да започнете да го правите и да поработите 15-тина минути. Само си кажете „трябва” и обърнете внимание, колко бързо у вас се надигат съпротива и раздразнение. А сега опитайте друго, представете си ситуацията като въпрос на избор: да решите проблема или да се спрявате с последствията от отлагане и бездействие. Как е, появи ли се желание да продължите напред?

 5. Вместо „Трябва да завърша този изтощителен и дълъг проект", кажете: „Ще се позанимая с него 15 минути”. Ясно обозначеното време е най-добрият метод за елиминиране на отвличащи вниманието ви фактори, а на паузите между отделни дейности гледайте като на поощрения: станете от бюрото, поразходете се, проверете си пощата. И ще забележите как мозъкът свиква да се концентрира максимално в срока, който му задавате за работен процес и се научава бързо да открива творчески решения.

 6. Открийте пътя към своята подсъзнателна или пък съзнателна „нощна смяна”. Нагласи от рода на „трябва да преспя с тази мисъл” или пък „да видим с каква идея ще осъмна” свалят напрежението и позволяват на мъдрото подсъзнание да направи скок. Никога не съм си казвал „Утре трябва да завърша тази книга”. Вместо това винаги се настройвам с мисълта „Ще започна към 8.00 ч. сутринта и ще видя как ще потръгне”.

 7. Винаги се придъжайте към най-висщите си ценности и текущите си цели. Тревожите се заради изисквания на началството, заради търсене на нова работа или пък неприятен телефонен разговор? 90% от подобни мисли съдържат в себе си остарели грешки, които не съответстват на вашата настояща мисия, длъжностна характеристика, цели и способности на изградена личност. Поддадем ли се на остарели стереотипи, изправяме се лице в лице със своите страхове и неувереност. Това е моментът, в който и тялото, и умът отказват да ви се подчиняват.

И малко практични указания как да въведете в работното си ежедневие седемте принципа на продуктивността:

Първо, осъзнайте, че всички те атакуват сформирани вече поведенчески стереотипи и плавно ги трансформират в резултатни нови реакции.

В продължение на една седмица последователно посвещавайте цял един ден на всеки от тях и в края анализирайте кой е най-ефективен за вас самите. Отдайте му приоритет при усвояването, докато не се научите бързо да превключвате от старите, негативни навици, които ще повлияят позитивно на вашия живот и кариера.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ