„Европа срещу Китай“: Автомобилното изложение в Мюнхен e следващото бойно поле в борбата за пазарен дял

Китайските и европейските производители на автомобили ще се изправят едни срещу други на автомобилното изложение в Мюнхен следващата седмица, което отразява засилващата се конкуренция на континента, която противопостави утвърдени играчи като Volkswagen срещу гиганта в производството на електрически превозни средства BYD и по-новите попълнения като GAC и Changan, пише Ройтерс.
Тазгодишното IAA Mobility, най-голямото автомобилно изложение на континента, се провежда в момент, когато европейските автомобилни производители губят позиции в Китай - най-големият пазар в света.
В същото време, за да избегнат натиска у дома, китайските автомобилни производители разширяват присъствието си в Европа в търсене на печалби. Това важи в най-голяма сила за производителя на електрически превозни средства BYD, чиито глобални продажби скочиха до 4,2 милиона автомобила през 2024 г. – десет пъти повече от 2019 г.
„Това е Европа срещу Китай“, каза Педро Пачеко, вицепрезидент по изследванията в Gartner. „Китайците се опитват да се развиват в Европа, докато европейците се опитват да намалят производството на електрически превозни средства и софтуер.“
В Мюнхен към BYD ще се присъединят и други китайски марки, включително Changan, GAC и Hongqi на FAW.
„Китай не само се завръща, но и е по-присъстващ от всякога“, коментира Ян Хекман, ръководител на дивизията в германското автомобилно лоби VDA, като добави, че тазгодишното IAA ще има 40% повече китайски изложители в сравнение с 2023 г.
Според JATO Dynamics, китайските марки почти са удвоили на годишна база европейския си пазарен дял до 4,8% между януари и юли 2025 г.
McKinsey изчислява, че в крайна сметка те биха могли да изравнят дела, който в момента се държа от японските и корейските автомобилни производители – съответно 14% и 9%.
Търговската война насочва фокуса към Европа
Растежът е налице въпреки наскоро наложените тарифи на ЕС върху електрически превозни средства, произведени в Китай.
„Тарифите няма да спрат китайците“, коментира Син Джоу, партньор в консултантската компания AlixPartners. „Тъй като САЩ не са достъпни по политически причини, Европа е всичко, което е останало.“
Hongqi – някога предпочитана от председателя Мао Дзедун, ще представи своите модели EHS5, EHS7 и EHS9 и ще очертае европейска стратегия.
Chery, най-големият износител на автомобили в Китай, ще пусне своите марки Omoda и Jaecoo на пазара в Германия, докато BYD ще представи своята премиум марка Denza и плъгин хибридния седан Seal 6 DM-i Touring.
До юли европейските продажби на BYD скочиха с 290% до над 84 000 автомобила. По-слабите продажби в Китай и спадът в производството добавят допълнителен натиск за по-бърз растеж в Европа.
Европейските автомобилни производители, включително Mercedes-Benz, BMW и Renault, подготвят силен отговор.
„От продуктова гледна точка, тазгодишното IAA е много по-важно за европейските и немските автомобилни производители, отколкото беше преди две или четири години“, каза Харалд Дойбенер, старши партньор в McKinsey.
BMW ще дебютира със своя SUV iX3, първият от линията си Neue Klasse EV. Renault ще пусне Clio 6, а Mercedes-Benz ще представи GLC – първият от ново поколение електрически превозни средства.
Volkswagen ще пусне на пазара своя компактен хечбек ID.Polo EV, чиято цена би трябвало да започва от по-малко от 25 000 евро през 2026 г.
„Особено важно е, че не се представят само нишови модели, а истински двигатели на обема“, заяви Дойбенер.
Фил Дън, управляващ директор в консултантската компания Stax, коментира, че европейските автомобилни производители са бавни в отговора на китайското предизвикателство.
„Западните производители са малко самодоволни“, каза той. „Те просто ще трябва да свикнат с живота с по-малък пазарен дял, защото китайците са тук, за да останат.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.