Италия предупреждава за „сериозна криза“ в Европа заради забраната на двигателите с вътрешно горене

Италия предупреждава за „сериозна криза“ в Европа заради забраната на двигателите с вътрешно горене

Забраната на ЕС за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. създаде „сериозна криза“ за европейските производители на автомобили и трябва спешно да бъде преразгледана, заяви министърът на индустрията на Италия Адолфо Урсо, цитиран от „Файненшъл таймс“.

Урсо, който е член на партията „Италиански братя“ на премиера Джорджа Мелони, предупреди, че стотици хиляди работни места в производството на автомобили в Европа са изложени на риск, освен ако Брюксел не смекчи амбициозните си екологични цели за автомобилния сектор

„Пътната карта на Зелената сделка, както беше проектирана, вече показа своите противоречия с колапса на европейския пазар на електрически превозни средства и сериозната криза при европейските производители на автомобили“, каза Урсо в интервю. „Данните говорят сами за себе си. Вече е ясно, че пътната карта не е устойчива“, добави той.

Урсо ще използва срещите на високо ниво в Брюксел тази седмица, за да поиска спешно преразглеждане на правилата за емисиите и забраната за двигатели с вътрешно горене от 2035 г., която според него трябва да бъде отложена и облекчена, за да позволи продажбата на други форми на превозни средства с чиста технология, включително тези, използващи биогориво или синтетично гориво.

Натискът на Италия идва на фона на безпокойството в европейските столици и предупрежденията на производителите, че автомобилната индустрия на континента - вече подложена на натиск от по-евтиния внос на електрически превозни средства от Китай, може да се свие рязко, след като забраната за продажба на нови двигатели с вътрешно горене влезе в сила.

Най-големият производител на автомобили в страната – Stellantis, спря производството на автомобили в историческия си завод в Торино за месец, до средата на октомври, поради слабото търсене на електрическата версия на своя Fiat 500, чиято цена е 30 000 евро, в сравнение с 17 700 евро за хибридната версия. Volkswagen, най-големият производител на автомобили в Германия, наскоро предупреди работниците, че вече няма да спазва една договореност, която предвижда гарантиране на работните места до 2029 г. на заетите в шест германски завода. Приблизително 165 000 души работят в автомобилната индустрия на Италия и около 780 000 в Германия.

Производството на автомобили в Италия е спаднало с повече от една трета през първите седем месеца на годината в сравнение със същия период на 2023 г., според Националната асоциация на веригата за доставки на автомобилната индустрия на Италия. Продажбите на хибридни превозни средства са нараснали с 16% в Италия през периода януари-август в сравнение със същия период на миналата година, докато продажбите на електрически превозни средства са намалели с 12%.

Урсо каза, че електрическите превозни средства „струват твърде скъпо в сравнение с доходите на европейците и италианците“ и предупреди, че прибързаното внедряване на електрическите превозни средства от Европа – без първо да развие собствени вътрешни вериги за доставки, може да остави блока прекалено зависим от Китай.

„Рискът е, че преминаваме от зависимост от руските изкопаеми горива към зависимост от критични суровини, идващи от, произведени от или преработени в Китай“, коментира Урсо. Европа трябваше да обмисли „стратегическата автономия“ на своя производствен капацитет в случай на нови войни или друга пандемия, добави той.

Тъй като ЕС трябва да преразгледа забраната за нови двигатели с вътрешно горене през 2026 г., Урсо изрази оптимизъм, че президентът на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще ускори този процес, предвид надвисналата заплаха от загуба на работни места.

„Всеки е наясно, че ако не побързаме, в рамките на няколко месеца, в Брюксел, Страсбург и други европейски столици ще намерим не само фермери с техните трактори, но и работници“, заяви Урсо. „Започваме да усещаме тази атмосфера в цяла Европа“, каза още той.

Италия похарчи близо 1 милиард евро тази година за финансови стимули, целящи да насърчат потребителите да заменят бензиновите и дизеловите автомобили с електрически превозни средства, особено произведените в Италия, но стимулите бяха изчерпани в рамките на девет часа след откриването на програмата. „Това е само капка в морето“, каза министърът.

Урсо подчерта, че ако комисията настоява да запази забраната за двигатели с вътрешно горене от 2035 г., тя трябва да осигури значителни икономически ресурси за ускоряване на прехода.

„Индустриалната политика и политиката за околната среда трябва да се съгласуват“, каза той. „Съгласни сме с прехода към електрически превозни средства, стига да е устойчив.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ