Павел Колев: Живеем в държавата в ЕС с най-нисък процент от БВП, инвестиран в здраве
Павел Колев е управител на АбВи България от юни 2022 г. Преди това е заемал различни ръководни позиции в стратегическия маркетинг на компанията в България и чужбина. Ръководил е регионалния маркетинг в областта на гастроентерологията. Впоследствие продължава кариерата си в глобалния маркетинг. На поста управител на АбВи за България идва от позицията ,,директор“ на бизнес направление „Имунология“ в Русия. Преди това е бил на различни позиции в Астра Зенека в България. Той е магистър по фармация от Медицинския университет – София.
Павел Колев ще е сред основните участици в първи панел "От намерения към действия (дебат по политики)", на предстоящия XI национален Фарма форум, организиран от МЕНИДЖЪР.
- Научно-фармацевтичните компании са иноваторите в здравния сектор, които създават авангардните терапевтични решения. Доколко обаче те могат да бъдат фактор и в предлагането на решения за подобряване на здравните системи?
- Здравните системи и здравеопазването като цяло са доста сложни и многопластови. В тях работят заедно много и различни участници, които си сътрудничат в преплетени и сложни взаимоотношения. Все повече, обаче, границите се размиват и функциите се смесват поради факта, че научните достижения напредват със страхотна скорост и те вече не са нито чисто медицински, нито чисто фармацевтични, нито чисто технологични, нито чисто икономически и финансови, а обединяват всички тези аспекти в едно – здравеопазване, базирано на добавена стойност.
Научно-изследователската фарма има с какво да допринесе и естествено на първо място това е да предложи на здравните системи нови възможности за нерешени до момента медицински нужди, което е основната ни цел като индустрия. Естествено, с това е свързано участието ни в консултирането на финансирането на тези нови терапевтични решения, както и осигуряването на достъп до свързаните с тях диагностични и технологични аспекти. На второ място ние можем да споделим опита и знанията, които имаме на база глобалното и регионалното ни присъствие в различни държави и съответните здравни системи, както и да партнираме с всички други участници в посока на профилактика, превенция, ранна диагностика и оптимално лечение на пациентите. Наша роля е и поне според мен, да върнем фокуса върху пациентите: техните нужди и преживяване в здравните системи. Само по този начин всички участници ще гледаме в една посока и ще работим заедно за една по-добра здравна система.
- Приетият за тази година бюджет за здравеопазване у нас беше определен като рекорден. Но дали е и ефективен и ще задвижи ли най-сетне дълго отлаганите важни реформи в тази сфера?
- "Рекорден" е доста неподходящо определение за бюджета за здравеопазване, като се има предвид, че България е на опашката в ЕС общността по процент разходи от БВП, инвестирани за здравеопазване, и че живеем в държавата в ЕС с най-висок процент на доплащане от джоба на пациента. Аз бих задал въпроса по различен начин: дали той е достатъчен, дали се разпределя оптимално и какъв е контролът по изпълнението му. По отношение на фарма индустрията, бюджетът на НЗОК за медикаменти за пръв път в 2024 г. е по-нисък спрямо актуалния разход за предходната година, което означава, че приносът на фарма индустрията към бюджета на НЗОК за лекарства, под формата на отстъпки и Механизъм за устойчивост на бюджета на НЗОК, ще се увеличи значимо и по първоначални изчисления се очаква да достигне до около 28%. Това отваря много въпроси за устойчивостта на системата на лекарствоснабдяване и дългосрочната ѝ предвидимост. По отношение на реформите – те не се правят само през бюджет и финансиране, нужни са и политическа стабилност, дългосрочна визия и стратегия, както и план за действие. Надявам се да ги видим налице и на практика възможно най-скоро.
XI национален Фарма форум ще се проведе на 27 февруари от 9.30 часа в Sofia Balkan Palace. Направете своята регистрация за присъствие в залата тук.
Основен партньор е АбВи България
Събитието се осъществява с подкрепата на: Astra Zeneca, novo nordisk, Novartis, Natur Produkt.
Институционален партньор е: Български фармацевтичен съюз, Dutch Bulgarian Business Association
Медийни партньори на форума: БНТ, dir.bg, Medical News, portalnapacienta.bg
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.