Успешното IPO

Успешното IPO

Публичното предлагане на акции е действието, чрез което една частна компания може да стане публична, или казано с други думи – нейните акции да бъдат регистрирани за търговия на фондовата борса. В средите на инвеститорите обикновено се казва IPO (initial public offering), когато една компания емитира нови акции, предлага ги на широк кръг инвеститори и набира свеж капитал за развитието си. В същото време една компания може да достигне до фондовата борса и чрез вторично публично предлагане, когато за търговия се регистрират акциите от досегашния капитал, без емитиране на нови акции, а досегашните акционери продават част от своите акции на нови акционери. Независимо дали дадена компания ще излезе на фондовата борса с първично или вторично публично предлагане, тя трябва да се подготви сериозно за това, защото от подготовката и желанието зависи и успеха на предлагането.        

Успешното публично предлагане започва със сериозна подготовка. Част от тази подготовка е вземането на решение за придобиване на публичен статут. Осъзнаването на тази крачка от страна на мениджмънта на дадена компания и нейните собственици е сериозно решение и то е съпроводено със съответните проучвания. Какво ще донесе публичният статут на компанията, какви са основните ползи – популярност и достъп до финансиране, както и какви са отговорностите. Трябва да бъде направен и анализ на разходите, които трябва да бъдат направени по пътя към публичността, а също и разходите по поддържането на този статут.

Всичко трябва да започне с решение на общото събрание на акционерите. При започване на същинската подготовка по осъществяването на публичното предлагане е много важен изборът на екипа, който ще осъществи предлагането. Този екип трябва да включва най-малко инвестиционен посредник (или банка), както и правен консултант. За тези които искат най-широко покритие по отношение на публика е хубаво да имат и PR консултант.

Компанията, която е решила да стане публична или нейните акции да се търгуват на фондовата борса трябва да подготви проспект. Този проспект се внася в Комисията за финансов надзор и той трябва да бъде потвърден от нея, за да може дружеството а бъде вписано в регистъра и акциите да бъдат регистрирани на фондовата борса. Проспектът е един от най-важните документи, може би най-важният, който трябва да бъде изготвен по пътя на едно дружество към публичността. Освен, че трябва да отговаря на минималните изисквания, заложени според законодателството, проспектът има и друга цел. Той трябва да убеди потенциалните инвеститори и бъдещи акционери, че дружеството си заслужава цената, че в него може да бъде инвестирано и може да се очакват бъдещи печалби. Освен това компанията трябва да докаже, че в нея има потенциал за дългосрочно развитие.

Минималните изисквания за съдържанието на проспекта включват информация за историята, състоянието и перспективите на дружеството, неговите органи на управление и специфика на дейността, организационна структура и особености, както особеностите на публичното предлагане и предлаганите ценни книжа.  В съдържанието на проспекта е добре да се включи поне тригодишна история на дружеството, финансовите резултати, основните точки на бизнес-плана. Най-добре за бъдещите инвеститори би било, ако в проспекта има много подробна информация за бъдещите планове, инвестирането на набраните средства (ако има такива), както и евентуално разпределение на дивиденти. Проспектът може да бъде изготвен както от инвестиционен посредник

или отдел в банка, така и от специализирани консултанти или от самото дружество, ако то има капацитет за това.

След като проспектът бъде потвърден от Комисията за финансов надзор, започва същинската част на публичното предлагане. То може да бъде осъществено както при условията на пласиране на акциите от страна  на водещия мениджър (инвестиционен посредник или банка), така и на самата фондова борса чрез аукцион. Сред действията, които трябва да бъдат предприети са публикуване на съобщение за публично предлагане, организиране на представяне на дружеството пред потенциалните инвеститори (роудшоу в страната или чужбина) и организация по записване на акциите.

Представянето на компанията пред инвеститорите в страната или чужбина е един от най-важните фактори за успеха на публичното предлагане. В зависимост от желанието за популярност компанията може да се представи пред по-широк или по-малък кръг от инвеститори. Друг важен момент е какви инвеститори (акционери) иска да привлече компанията - институционални или индивидуални. Ако насоката е към институционални, то роудшоуто ще бъде насочено и организирано за срещи с фондове, пенсионни дружества и други инвеститори с възможности за инвестиране и закупуване на големи пакети акции. Някои компании обаче предпочитат най-широка маса акционери – индивидуални инвеститори. Тогава те трябва да организират серии от представяне пред множество подобни инвеститори. Обикновено това са дружества, които произвеждат стоки насочени към много широк кръг потребители и разчитат донякъде техните продукти да привлекат и нови акционери. А след това акционерите да се асоциират с компанията и да продължат да купуват продукти.

След осъществяване на публичното предлагане (първично или вторично) следва обявяване на резултатите от него и посочване на срокове, в които новите акционери ще получат акциите си (при успешно предлагане и записване на минимално посочените в проспекта акции). Ако подписката не е успешна, трябва да се обяви как инвеститорите ще получат обратно парите си. Следващата стъпка е регистриране на акциите за търговия на фондовата борса и обявяване на датата на начало на търговията.

Добрите отношения на дружеството, което е придобило публичен статут с публиката не бива да приключват с края на публичното предлагане. Те трябва да продължат и след това. Информацията за дейността трябва да бъде постоянна, като няма забавяне в обявяването й. От това зависи в голяма степен „любовта” на акционерите към компанията.

В последните 10 години Българска фондова борса – София винаги е била активна в действията по подпомагане на частните компании, които са решили да станат публични. В годините на по-голяма активност на частния капитал дори се организираха кръгли маси в различни региони на страната, на които бяха представяни предимствата на публичността, начините за придобиване на публичен статут. Организираха се и срещи между компании и инвестиционни посредници, за да се улесни контакта между тях и следващите им общи стъпки. За съжаление в годините на разразилата се световна икономическа криза, а и след това броят на желаещите да станат публични дружества рязко намаля. Въпреки това в БФБ-София постоянно се анализира кои са частните компании от различни сектори на икономиката, които биха могли да бъдат публични дружества. Осъществяват се контакти с мениджмънта и собствениците на тези компании и при желание от тяхна страна се организират срещи за подробно разясняване на стъпките към фондовата борса.

БФБ - София поддържа и непрестанен контакт с инвестиционните посредници и Комисията за финансов надзор, за да може когато една компания е изразила сериозно намерение да направи успешно публично предлагане, тя да бъде подпомогната по най-адекватния начин за това. Българска фондова борса е член на Съвета за развитие на капиталовия пазар, който е приел няколко мерки за привличане на нови компании на фондовата борса. Едната от тях е стимулиране на малкия и среден бизнес да набира капитал чрез капиталовия пазар и стимулиране на създаването на специализирани платформи (сегменти) за търговия на стартиращи, иновативни, малки и средни дружества без проспект. За това обаче трябва да бъдат приети законодателни промени. Освен това се предвижда и възможност за финансиране на публични предлагания на финансови инструменти, чрез оперативни програми и европейско финансиране. Проектът е свързан със създаването на възможност IPO и SPO да бъдат финансирани от европейски фондове през оперативна програма „ Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 .

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ