Големите заблуди за успешните бизнес-лидери

Големите заблуди за успешните бизнес-лидери

Много безмислени съвети и истории бродят в интернет за пътя към успеха, твърди предприемачът Стив Тобак. Да вземем например митовете за успешните бизнес-лидери, казва той, изброява ги и ги анализира.

Mит 1: Те са заразително общителни

Живеем в златния век на интровертите и гийковете. Какво, наистина ли вярвате, че Лари Пейдж, Бил Гейтс или Уорън Бъфет са открити и много общителни?! Самата идея, че ръководителят на компания трябва да бъде рок-звезда и да излъчва магнетизъм е нищо повече от мит.

Мит 2:  Винаги са с едни гърди напред, защото са привилегировани

Големите босове не падат от небето в огромните си, удобни кабинети. Повечето от тях започват от нулата и работят здраво, за да постигнат нещо. Да, някои от тях са се родили в богати семейства, но не са преобладаващото мнозинство. Напротив, най-голямото преимещуство на такива хора е предоляването на препятствията и трудностите в живота им.

Мит 3: Постоянно се занимават с нетуъркинг в социалните мрежи

Повечето ръководители на 500-те най-големи компании в САЩ изобщо не присъстват в социалните мрежи, а тези, които са в тях, постват и туитват много рядко. Всички главни изпълнителни директори, които познавам, са прекалено заети с управлението на своите компании, за да си губят времето в социалните мрежи.

Мит 4: Популяризират се като личен бранд

Когато казвам, че на заетите бизнес лидери не им до личен бранд, задължително някой ще ми напомни: „Ами, Доналд Тръмп?!”. Е, да когато натрупате милиарди, занимавайте се колкото искате със самореклама. Но не това ви е помогнало да заработите тези милиарди. Тръмп ще ви каже същото.

Мит 5: Те са универсални и с разностранни таланти

Популярно заблуждение, но всъщност, повечето успешни предприемачи са изключително талантливи само в една област. Марк Зукърбърг и Бил Гейтс са програмисти. Бъфет и Чарлз Шваб са гениални финансисти. Разбира се, всеки СЕО, който познавам, има не лоша, своя си бизнес хватка, но, като цяло, това не е нещо от сферата на квантовата физика.

Мит 6: Имат висок емоционален интелект

Това, навярно е най-разпространявания мит в наши дни: успешността на лидера зависи от  емоционалния интелект. Не само е опровергаван постоянно от различни изследвания, но и въобще като цяло не е ясно каква точно е ползата от високите резултати в някакви си субективни EQ тестове. Мисля си, че това просто е една интересна концепция, която бе раздута до неоправдано големи мащаби и много хора просто се хванаха на тази въдица.

Мит 7: Четат купища бизнес-книги

Повечето успешни ръководители на компании са начетени хора, но не четат книги за успеха и кариерата. По-скоро „поглъщат” класическа литература, фантастика, философия, биографии и истории на известни личности и компании.

Мит 8: Мислят  позитивно

Познавам ръководители - оптимисти, ръководители - песимисти и маса междинни персонажи.  Главното е друго – те са реалистични (особено тези, които са успешни). И не си блъскат прекалено дълго главата над случващото се. По-често се доверяват на интуицията си и вземат умни решения. Като цяло фокусирането върху позитивното понякога помага, но със същата вероятност може да доведе до самозаблуди и утопични идеи, които ни дърпат назад.

Мит 9:  Личните им навици и склонности имат голяма роля за техния успех

Всеки мой познат от бизнес елита, постигнал голям успех, е работил с всички сили и е решавал въпросите и проблемите по своему. Няма двама напълно еднакви ръководители. Но, всички си приличат в едно – че умеят ефективно да подреждат приоритетите си: кое е критично важно, кое има значение – като създаването на класни продукти и услуги например, които хората да харесат и обикнат. Личните навици не правят хората успешни. Успехът идва само с отлична работа.

Мит 10: Те са превъзходни комуникатори

Някои ръководители избягват общуването като чума. Други общуват като луди. Ефективните комуникатори ограничават своята сфера на влияние до своите служители, клиенти и инвеститори. А другото – всички тези писма до екипа, всеобщите виртуални срещи – не са от голямо значение. Дори, вредата от тях е повече от ползите.

А, най-големият мит за мен е представата, че можеш да си истински лидера, ако на визитката ти пише CEO, имаш блог и еди-колко си последователи в Туитър. Истинският лидер има компания, служители и клиенти. А не фантазии за собственото си величие.

По материали от Entrepreneur

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ