Приятел и слуга: как лидерите от ново поколение превземат света

Приятел и слуга: как лидерите от ново поколение превземат света

Компаниите все повече се превръщат в плоски структури, където няма строга йерархия и границите между отделните етажи са размити. В такава ситуация расте търсенето на искрено лидерство и в отговор се появяват нови, нетрадиционни стилове на ръководство. Те силно се различават от мениджмънта в предишната епоха, когато доминираха повече бюрократичните организации и лидерските стилове бяха стандартни. Тези времена са минало, днес очакваме лидерство едновременно на няколко нива.

„Става дума не само за емоционалния интелект, - казва Дебора Анкона, директор на Центъра за изучаване на лидерството в Масачузетския технологичен университет. — Говорим за способността да се осмислят сложни проблеми, да бъдат решавани и да се постигат резултати, и при това, не е важно на какъв точно стил залагате.

Ето няколко нови управленчески модела, възникнали в последно време, с техните преимущества и недостатъци.

1. Ръководителят-слуга

Преди ръководенето предполагаше йерархия и управленски вертикал. Ръководителят – слуга е „народен” шеф, който служи на своите сътрудници.

Майк Дефрино, който оглавява Kimpton Hotels & Restaurants, преобръща йерархията и дава на служителите си реална власт, защото смята, че така те стават щастливи, а оттам правят щастливи и клиентите. Той определя този стил на ръководство като „способност едновременно да служиш и ръководиш, като при това не очакваш нищо в отговор”. Самият Дефрино често се залява с всякаква работа в своите хотели — регистрира новопристигнали гости, отнася куфарите им до стаите и т.н.. Според него този стил на ръководене предполага, че мениджърът по-малко говори и повече слуша, за да получава непрекъснато ценна обратна връзка.

Плюсове: „Имате възможност да научите и разберете повече за реалните процеси в бизнеса си, като се вслушвате и вглеждате в практиката на служителите си, а не просто да си мислите, че само вашите съвети са правилни и че разполагате с отговорите на всички въпроси — казва Дефрино. — Реалната информация за случващото се в организацията е съсредоточена главно в ниските нива, а не в кабинета на изпълнителния директор”.

Минуси: Такъв стил на ръководене повишава мотивацията на служителите и ги увлича, но ако лидерът твърде дълго се задържи в ролята на „слуга”, започват проблеми, казва Анкона. Например, в извънредни ситуации, когато скоростта на реакцията е най-важна, ръководителят-слуга трябва да е в състояние бързо да вземе решение. И когато глобалните успехи на компанията зависят от работата на подразделенията на локално ниво, без указания от висшестоящите не може.

2. Емоционално прозрачният ръководител

В днешно време хората искат да виждат и общуват с прозрачни, искрени ръководители, а не с емоционално орязани шефове, които строго контролират поведението си. Да бъдеш такъв, какъвто си, дори и когато си на върха -става дума най-вече за това да казваш това, което наистина мислиш.

Макар и такъв стил  на ръководене да изглежда нереалистичен, понякога сработва, казва психологът Карън Уест, партньор в  компанията за набиране на персонал Heidrick & Struggles: когато служителите усещат, че разбират своя шеф, това укрепва доверието им в него.

Плюсове: Този стил на лидерство може да бъде ефективен, защото някои служители се нуждаят от незабавни реакции и незабавни инструкции от ръководството. Освен това прозрачният лидер може да привлича хората и с факта, че с него винаги е ясно какви са отношенията и какво не е наред, казва Уест.

Минуси: Проблемите възникват, когато такива ръководители не умеят да управляват емоциите си. Ако са под сериозен стрес, това може да се предаде на всички останали, казва Уест и дава още един конкретен пример: ако шефът е в лошо настроение, цялата организация е унила.

3. Ръководител-приятел

 В плоската организационна структура ръководителят често гледа на себе си по-скоро като на колега с останалите, който няма проблем да се заеме с реална работа. Така действа Стефани Хорбачевски, която е начело на компанията StyleHaul. От момента на основаването на компанията през 2009 година, тя няма свой кабинет и периодично се мести от стая в стая, за да опознава по-добре екипа си. Хорбачевски казва, че смята много от своите служители за приятели и че този стил на ръководене не й създава никакви проблеми в бизнеса. През 2014 година нейната компания придоби корпорацията RTL Group за $200 млн.

Плюсове: Както казва Анкона, хора като Хорбачевски притежават завидното умение да превключват между режим „приятел” и режим „шеф” като поддържат баланс между тях.

Минуси: Когато липсва умението за такова преключване, бизнесът започва да страда. „Това е приятелство, но в контекста на организацията — на преден план там е работата, която трябва да се върши. Има задължения, които могат да са в противоречие с приятелските отношения. Затова е важно лидерът навреме да проумее, че ролите на приятел и началник могат да влязат в конфликт”, казва Анкона.

Независимо какъв стил на ръководство предпочитате, трябва да мислите преди всичко за екипа, който формирате, а след това и дали вашият стил на ръководене съответства на този екип, съветва и психологът Карън Уест. Не забравяйте, успехите на лидера са оценяват най-вече по това колко ефективно работи неговият екип.

 Источник: Fast Company

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ