Приятел и слуга: как лидерите от ново поколение превземат света

Приятел и слуга: как лидерите от ново поколение превземат света

Компаниите все повече се превръщат в плоски структури, където няма строга йерархия и границите между отделните етажи са размити. В такава ситуация расте търсенето на искрено лидерство и в отговор се появяват нови, нетрадиционни стилове на ръководство. Те силно се различават от мениджмънта в предишната епоха, когато доминираха повече бюрократичните организации и лидерските стилове бяха стандартни. Тези времена са минало, днес очакваме лидерство едновременно на няколко нива.

„Става дума не само за емоционалния интелект, - казва Дебора Анкона, директор на Центъра за изучаване на лидерството в Масачузетския технологичен университет. — Говорим за способността да се осмислят сложни проблеми, да бъдат решавани и да се постигат резултати, и при това, не е важно на какъв точно стил залагате.

Ето няколко нови управленчески модела, възникнали в последно време, с техните преимущества и недостатъци.

1. Ръководителят-слуга

Преди ръководенето предполагаше йерархия и управленски вертикал. Ръководителят – слуга е „народен” шеф, който служи на своите сътрудници.

Майк Дефрино, който оглавява Kimpton Hotels & Restaurants, преобръща йерархията и дава на служителите си реална власт, защото смята, че така те стават щастливи, а оттам правят щастливи и клиентите. Той определя този стил на ръководство като „способност едновременно да служиш и ръководиш, като при това не очакваш нищо в отговор”. Самият Дефрино често се залява с всякаква работа в своите хотели — регистрира новопристигнали гости, отнася куфарите им до стаите и т.н.. Според него този стил на ръководене предполага, че мениджърът по-малко говори и повече слуша, за да получава непрекъснато ценна обратна връзка.

Плюсове: „Имате възможност да научите и разберете повече за реалните процеси в бизнеса си, като се вслушвате и вглеждате в практиката на служителите си, а не просто да си мислите, че само вашите съвети са правилни и че разполагате с отговорите на всички въпроси — казва Дефрино. — Реалната информация за случващото се в организацията е съсредоточена главно в ниските нива, а не в кабинета на изпълнителния директор”.

Минуси: Такъв стил на ръководене повишава мотивацията на служителите и ги увлича, но ако лидерът твърде дълго се задържи в ролята на „слуга”, започват проблеми, казва Анкона. Например, в извънредни ситуации, когато скоростта на реакцията е най-важна, ръководителят-слуга трябва да е в състояние бързо да вземе решение. И когато глобалните успехи на компанията зависят от работата на подразделенията на локално ниво, без указания от висшестоящите не може.

2. Емоционално прозрачният ръководител

В днешно време хората искат да виждат и общуват с прозрачни, искрени ръководители, а не с емоционално орязани шефове, които строго контролират поведението си. Да бъдеш такъв, какъвто си, дори и когато си на върха -става дума най-вече за това да казваш това, което наистина мислиш.

Макар и такъв стил  на ръководене да изглежда нереалистичен, понякога сработва, казва психологът Карън Уест, партньор в  компанията за набиране на персонал Heidrick & Struggles: когато служителите усещат, че разбират своя шеф, това укрепва доверието им в него.

Плюсове: Този стил на лидерство може да бъде ефективен, защото някои служители се нуждаят от незабавни реакции и незабавни инструкции от ръководството. Освен това прозрачният лидер може да привлича хората и с факта, че с него винаги е ясно какви са отношенията и какво не е наред, казва Уест.

Минуси: Проблемите възникват, когато такива ръководители не умеят да управляват емоциите си. Ако са под сериозен стрес, това може да се предаде на всички останали, казва Уест и дава още един конкретен пример: ако шефът е в лошо настроение, цялата организация е унила.

3. Ръководител-приятел

 В плоската организационна структура ръководителят често гледа на себе си по-скоро като на колега с останалите, който няма проблем да се заеме с реална работа. Така действа Стефани Хорбачевски, която е начело на компанията StyleHaul. От момента на основаването на компанията през 2009 година, тя няма свой кабинет и периодично се мести от стая в стая, за да опознава по-добре екипа си. Хорбачевски казва, че смята много от своите служители за приятели и че този стил на ръководене не й създава никакви проблеми в бизнеса. През 2014 година нейната компания придоби корпорацията RTL Group за $200 млн.

Плюсове: Както казва Анкона, хора като Хорбачевски притежават завидното умение да превключват между режим „приятел” и режим „шеф” като поддържат баланс между тях.

Минуси: Когато липсва умението за такова преключване, бизнесът започва да страда. „Това е приятелство, но в контекста на организацията — на преден план там е работата, която трябва да се върши. Има задължения, които могат да са в противоречие с приятелските отношения. Затова е важно лидерът навреме да проумее, че ролите на приятел и началник могат да влязат в конфликт”, казва Анкона.

Независимо какъв стил на ръководство предпочитате, трябва да мислите преди всичко за екипа, който формирате, а след това и дали вашият стил на ръководене съответства на този екип, съветва и психологът Карън Уест. Не забравяйте, успехите на лидера са оценяват най-вече по това колко ефективно работи неговият екип.

 Источник: Fast Company

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
Опасно орбитално разминаване между Starlink и китайски сателити
Как да говорите с авторитет?
Ердоган с предупреждение към Украйна и Русия: Не нападайте цивилни кораби!
Глобалните застрахователни загуби от природни бедствия ще достигнат 107 милиарда долара през 2025 г.
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
Петролът поскъпва, след като Тръмп нареди блокада на санкционирани петролни танкери от и за Венецуела