5 случая, в които лидерите винаги трябва да казват „Да“

 5 случая, в които лидерите винаги трябва да казват „Да“

Обикновено лидерите – повече от всеки друг – дълго обмислят последиците от едно „да“, преди да посмеят да го изрекат. Хората обичат да чуват тази думичка почти толкова, колкото се страхуват да я използват. Изричането й означава, че сме се отдали на нещо. Но има 5 случая, в които всеки водач трябва да я изрича смело и свободно. Ето кои са те:

1. „Да“ на непланираните действия

Само защото в момента не търсите служители, не значи, че не наемате. Традиционният подход при набиране на кадри – който прилагаме в 99% от случаите – е да преценим колко голяма е празнината в организацията. Но някои от най-добрите таланти срещаме, когато не гледаме – а може би и те сами не се вглеждат в себе си. Когато се запознаете с човек, който ви кара да мислите за бизнеса си; разкрива ви ваши идеи и познания, на които не сте обръщали внимание; променя ъгъла на огледалото ви така, че то да ви разкрива нови възможности, наемете го и намерете ролята, за която е подходящ.

2. „Да“ на прозрачността

Да бъдем реалисти – не всичко е винаги прекрасно. Дали от културни разбирания, които превръщат позитивизма във фетиш, от страх да не изглеждаме уязвими, или от желание да не безпокоим служителите и клиентите си, понякога замазваме действителността. Но според мен високият дух произхожда от доверието, а доверието – от честността.

Винаги споделям докладите на борда на общи събрания с целия персонал в края на всяко тримесечие. Обсъждаме възходите и паденията. Не крием, когато някой напусне компанията, и говорим защо го е сторил, като се стараем да не навлизаме в ничие лично пространство. Обсъждаме бизнес предизвикателствата, за да можем всички да сме наясно и да се фокусираме върху нуждите на организацията. Но казвайки „да“, когато хората ни искат да знаят как се справяме, сме успели да изградим силно чувство за обща цел. А ако споделяте лошите новини, екипът ви ще ви има много по-голямо доверие и ще се радва повече на добрите вести.

3. „Да“ на промените

От няколко седмици инженерите ви провеждат съвещания. В това няма нищо необичайно, но миналата седмица в срещите е участвал и шефът на отдел „Продажби“. Най-накрая те идват при вас с идея за нова бизнес дейност. Тя не излага на опасност настоящите приходи, но за реализацията й ще са нужни доста ресурси. Освен това, хрумването не стои в основата на настоящия ви бизнес и не гарантира успех. Но финансовият директор смята, че ако поемете риска, то може да пожъне голям успех.

Често съветвам хората да не се отплесват по странични добри идеи. Но ако компанията ви е в добра форма и продажбите вървят, кажете „да“ - и не защото очаквате успех. Направете го, защото е полезно служителите ви да знаят, че имат свобода да създават креативни иновации и че подкрепяте техните идеи. В противен случаи те просто ще спрат да раждат такива. Ако пък последното им хрумване случайно ви изстреля към небето... е, може да достигнете Луната.

4. „Да“ на реалния живот

Културата на стартиращите компании е украсена със забавления и уважение. Дали става въпрос за желирани мечета, бира всеки петъчен следобед, или палачинки всяка сряда, тези преживявания сплотяват персонала. Но те са декорация, която няма нищо общо с истинския живот. Тя съществува, за да прави работните процес и място по-приятни. Трябва обаче да казвате „да“ и на нещата, които правят и истинския живот по-интересен и лесен. Когато ваш служител трябва да си тръгне по-рано от работа във вторник, защото е на урок по китара, подкрепете го. Когато видите, че друг работи до късно всеки ден, благодарете му за отдадеността и му позволете да си вземе почивка на следващия ден. Желираните мечета не са съществена човешка необходимост, затова казвайте „да“ на баланса, от който всички се нуждаем. Добрините ще ви се върнат под формата на здрави и щастливи служители.

5. „Да“ на убедителния аргумент, че грешите

Водете с прозрачни визия, убеждение и стратегия всеки ден. А когато някой изрази мнение, че в стратегията ви има пукнатина, че визията ви е неясна, а убежденията – погрешни, изслушайте го. В повечето случаи този човек едва ли е прекарвал по 24 часа на ден, разглеждайки бизнеса през вашата призма, и вие ще имате възможност да му покажете къде неговото разбиране е непълно. Ако не успеете и аргументът му е железен, кажете „да“ и го поканете да ви помогне да премислите нещата, защото тази личност е най-ценният ви служител.

..............

Джон Елвекрог, съосновател и главен изпълнителен директор на 140 Proof, за Entrepreneur.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ