Добрият лидер трябва да мисли като градинар
Ако проявявате интерес към лидерството и към придобиването на уменията, нужни за ръководенето на хора, то най-вероятно сте чували множество сравнения, които специалистите в сферата използват, за да опишат най-добрите мениджъри. Ефективният лидер е „треньор“, „капитан на кораба“, „генерал“ или пък „човешки щит“.
Наскоро обаче чух едно сравнение, което изобщо не ми беше хрумвало, че може да бъде направено. В нашия подкаст The Heartbeat интервюирах главният изпълнителен директор на Drift Дейвид Кенсъл, който ми каза следното:
„В опрделена степен лидерството е подобно на градинарството. Ако искате добре изглеждаща английска градина, по-голямата част от работата е подрязването на растенията, храстите и дървета. Това е най-важното, а не подбора на конкретните растения и тяхното засаждане. Всичко опира да постоянната поддръжка. Денят, в който спрете да подрязвате вашите растения е денят, в който градината ви ще се напълни с плевели“
Според мен това блестящо сравнение работи на няколко нива.
На първо място, подрязване на растенията в градината се приема като сравнително лесна и не толкова важна дейност. Тя не изисква от вас да взимате някакви трудни решения, като например да избирате нови растения за градината или да пресаждате цяла дърво. Това важи в същата сила и за доброто лидерство. Ние вярваме, че великите лидери са такива, защото взимат смели решения и действат решително във важните моменти. Да, това е важно, но по своята същност лидерството не е грандиозно и бомбастично. Малките, привидно незначително действия и промени са нещата, които гарантират истински напредък в дългосрочен план. Истинското лидерство е в онова „благодаря“, което казвате на вашия служител, когато се справи добре с работа си. То е в комуникацията с вашите подчинени и в изслушването на техните идеи и предложения.
Второ, когато подрязвате градината, вие премахвате мъртвите листа и насърчавате здравословния растеж на нови такива. Добрият мениджър прави същото. Той се фокусира върху премахването на всички пречки, които нарушават работата на неговия екип, било то под формата на нереалистични крайни срокове или груб клиент. Ефективните лидери разбират, когато на техните служители им липсват нужните ресурси, за да си вършат добре работа, и когато някои член на екипа дърпа останалите надолу. Добрият мениджър „изрязва“ тези проблеми, след което дава на хората си нужната свобода, за да се справят със задачите си по-възможно най-добрия начин.
Освен това, подрязвате е сезонна работа. Ако го правите постоянно, рискувате да нараните растенията и да ги лишите от нужните им хранители вещества. Ситуацията е подобна и при лидерството. Harvard Business Review наскоро публикува прочуване, което показа, че мениджърите, които постоянно се месят в работата на своите служители и не спират да има дават най-различни съвети, бързо ги изтощават и демотивират. Изследването, в което са участвали 7300 мениджъри, установява, че служителите, които имат шеф микромениджър, се представят значително по-зле от своите колеги, които работят в обстановка на по-разхлабен контрол от страна на своя ръководител. Прекомерният контрол над служителите, подобно на твърде честото подрязване на растенията, има негативен ефект.
Същевременно с това обаче, ако не се грижите добре за градината си и не подрязвате цветята и храстите навреме, както казва Дейвид, ви рискувате всичко да провали. Като мениджър не може да очаквате, че е една среща с екипа на всеки 12 месеца ще ви бъде достатъчна, за да разберете нуждите, проблемите и желанията на вашите служители. Редовната комуникация, особено под формата на срещи на четири очи, е от критично значение за създаването и поддържането на стабилна връзка с вашите служители, основаваща се на взаимно доверие и уважение. Както в лидерството, така и в градинарство, един път не стига.
......................
Клеър Лю, главен изпълнителен директор на Know Your Team, за Signalvnoise.com
Редактор: Георги Георгиев
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.