Устойчиво отговорни
Какво означава да инвестираш в отговорно поведение? Полезните уроци в тази област могат да се научат от глобални бизнес лидери като Кока-Кола. В каквато и сериозна световна класация да погледнете, компанията, създадена преди повече от 100 години, продължава да е на водещи позиции.
Най-актуалният пример е само от преди месец, когато Кока-Кола ХБК бе обявена за световен лидер в устойчивото развитие в категория „Напитки“ в класацията на Дау Джоунс (DJSI). Няколко дни по-късно водещата по обем бутилираща компания на марките на The Coca-Cola Company, оперираща в над 28 страни с над 589 млн. потребители, представи седем нови цели за устойчиво развитие, включително и в България, които надграждат обявените от нея през миналата година първоначални ангажименти за намаляване на консумацията на вода и интензивността на преките въглеродни емисии съответно с 30% и с 50% до 2020 година.
Сега Кока-Кола ХБК поема ангажимент до 2020 година да започне да:
- използва 40% от общата енергия от възобновяеми и чисти енергийни източници;
- рециклира минимум 40% от опаковките на продуктите си на пазара;
- въведе използването на рециклирани (или произведени от възобновяеми материали) РЕТ опаковки, които ще представляват минимум 20% от общото количество, лансирано на пазара;
- намали количеството на първични опаковки с 25% на литър произведена напитка;
- сертифицира над 95% от основните селскостопански суровини в съответствие с водещите принципи за устойчиво земеделие на системата на Кока-Кола;
- инвестира поне 2% от своята годишна печалба, преди данъчно облагане, в обществото;
- удвои броя на служителите, които участват в доброволчески инициативи през работно време, като достигне 10%.
Защо обаче за големия бизнес е важно да се фокусира все повече върху социално-отговорни проекти и инициативи? Не е ли това просто една от модерните мантри в корпоративния свят? Всичко опира в крайна сметка до това каква репутация градиш и отстояваш. Поемането на растящи ангажименти и следването им те прави доказал се лидер и задава посоката в дълъг хоризонт. Промяната на мащаба на мислене от настояще в бъдеще време позволява да гарантираш дълголетие на бизнеса си, на хората, които работят в него, на тези, до които достига крайният резултат.
Това е причината компании като Кока- Кола ХБК да бъдат последователни в усилията си за устойчивост. От 2002 г. насам компанията работи за намаляване на въздействието си върху околната среда и инвестира в местните общности, където развива дейност.
Тя е сред основателите на най-голямата в света бизнес коалиция за борба с промените в климата Caring for climate (Грижи за климата), подкрепя активно глобалното публично-частно партньорство, което се занимава с недостига на вода, „CEO Water Mandate” (Инициатива на бизнес лидерите за водата) и участва във въвеждането на десетте универсални принципа на Глобалния договор на ООН за насърчаване на отговорни бизнес практики в областта на човешките права, заетостта, околната среда и борбата с корупцията, включително и в България.
В България корпоративната отговорност е в основата на всичко, което Кока-Кола прави от самото си създаване до сега. Компанията постоянно инвестира в българското общество, като концентрира усилията си в 3 основни приоритетни области: развитие на младите хора, опазване на околната среда и подпомагане на местните общности.
През 2014 г. Кока-Кола ХБК България успява да намали използването на вода за производството на литър напитка с 16%, в сравнение с 2010 г., използването на електроенергия намалява с 18,7%, а емисиите на въглероден диоксид с 15%. Компанията организира и една от най-значимите екологични инициативи в България – „Моят зелен град“, която тази година се проведе в 16 града и засади втората си горичка от 350 дървета на територията на ПП „Витоша“.
Инвестициите в младите хора са от ключово значение за бъдещия просперитет и успех. В този смисъл, младежката безработица (особено що се касае до броя на безработните сред младежите на възраст между 15 и 24 години) определено се явява сериозен проблем, на който трябва да обърнем внимание. Според последната статистика на ЕС*, 18,6% от младежите на възраст между 15 и 24 години са безработни, а в България процентът им е 13,8%.
Кока-Кола ХБК България осъзнава необходимостта от справяне с този проблем и като социално отговорна компания полага непрекъснати усилия да реализира ефективни партньорски програми, които да носят дълготрайни резултати за развитие на младежта в България. От няколко години Кока-Кола ХБК България работи активно с ключови партньори като фондациите „Джуниър Ачийвмънт България“ и „Заедно в час“ по няколко програми за насърчаване на потенциала и желанието за успешност сред ученици и студенти, като инициативата "Моята първа компания", която съчетава по новаторски начин усилията на академичните среди и бизнеса и показва как те могат да си сътрудничат ефективно в полза на младите хора в България. Компанията подкрепи и създаването на първото споделено работно пространство у нас за студенти, ученици и млади предприемачи, а лично представители на мениджмънта на Системата на Coca-Cola в България се включват като ментори в програмата на фондация „Заедно в час“, чиято цел е да осигури равен достъп до качествено образование на учениците в цялата страна.
Откровеността е присъща на истински отговорните лидери и затова Кока-Кола ХБК честно заявява: Всичко това не е само алтруизъм или форма на споделен просперитет, а носи конкретни ползи за бизнеса. Когато се намалява въздействието от индустриалната дейност върху околната среда – например количеството вода, енергия и опаковки, използвани за производството на всяка една напитка - бизнесът става по-печеливш. В краткосрочен план получава рентабилност, защото разходите намаляват, в дългосрочен - стабилност, защото се минимизират рисковете за развитие и растеж. Но признанието е подчинено на философията, че постигане на устойчиво развитие във всеки един аспект означава "да удовлетворим потребностите си днес, без да излагаме на риск възможността на бъдещите поколения да удовлетворяват собствените си потребности." Накратко, това означава устойчиво отговорни.
Ако се върнем на въпроса, с който започнахме - за инвестирането в отговорно поведение, на глобално ниво само за миналата година, в партньорство с над 230 неправителствени организации Кока-Кола ХБК е инвестирала 8.2 млн. евро – 2.3% от печалбата си преди данъчно облагане, в подобряване на благосъстоянието на общността, опазване на околната среда и водите и развитие на младежта в общностите, в които развива своята дейност.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.