Въпросите, които емоционално интелигентните лидери си задават всеки ден

Въпросите, които емоционално интелигентните лидери си задават всеки ден

Въпросите, които емоционално интелигентните лидери си задават всеки ден

Все повече хора започват да се интересуват от темата за емоционалната интелигентност. С всеки изминал ден ние разбираме по-добре същността на този термин и ролята му в нашия живот и работа. Макар че вече е добре известно, че емоционалната интелигентност (ЕИ) е важна на всяко ниво в една организация, тя е има ключово значение за ефективното лидерство. Съществуват множество проучвания, които показват крайно негативния ефект, който лошите шефове оказват върху мотивацията, продуктивността и ангажираността на своите служители. От друга страна, емоционално интелигентните лидери познават по-добре както собствените си нужди, желания и тревоги, така и тези на хората, за които отговарят и на които служат. Това ги превръща в отлични ментори и коучове.

Крайният резултат от усилията на емоционално интелигентните лидери е една по-мотивирана и удовлетворена работна сила – служители, които имат повече контрол върху работната среда и кариерата си. Работните места, които могат да се похвалят с високи нива на емоционално интелигентно лидерство, се отличават от другите с по-ниски нива на напускане на служители и с по-добри условия на труд. В основата на тези изключителни постижения е фактът, че лидерите с високи нива на ЕИ никога не спират да се учат и ежедневно си задават въпроси, които да им помагат да се усъвършенстват. Ето няколко от тях:

Давам ли достатъчно свобода на действие и автономност на екипа си?

На лидерите постоянно им се налага да вървят по тънката граница между това да дават на екипа си достатъчно свобода и същевременно с това да поемат отговорността и контрола в свои ръце, когато трябва да предотвратят излизане на нещата извън релсите. Осъзнавайки колко важно е хората да могат да създават неща със собствените си ръце, да поемат добре обмислени рискове и да се учат от грешките си, емоционално интелигентните лидери дават на служителите си колкото се може повече свобода. Тези лидери постоянно си задават въпроса дали прекаляват с контрола или не обръщат достатъчно влияние на посоката, в която върви екипа им.

Изслушвам ли достатъчно другите? Разбирам ли ги?

Емоционално интелигентните лидери са отлични комуникатори. Освен че имат способността да предават ефективно своите послания и идеи, те разбират колко важно е да бъдат активни слушатели. Това им помага да разбират по-добре какво се случва с техните екипи и с отделните им членове. Така лидерите получават ясна представа за техните тревоги и за потенциалните предизвикателства, пред които са изправени, преди те да са се превърнали кризи.

Отдавам ли заслуженото на хората, които полагат огромни усилия в работата?

Едно от нещата, които отличава най-ярко лидерите с висока емоционална интелигентност, е склонността им постоянно да търсят възможности за изразяване на благодарност и признателност за добре свършена работа от членовете на техния екип. Те отделят време и усилия, за да се запознаят в детайли с ролите на техните служители с конкретния им принос за даден успех, за да ги поощтрят подобващо.

Подкрепям ли служителите си в техните стремежи?

Емоционално интелигентните лидери са запознати не само с ролите на служителите, които са част от най-приближения им кръг, но са наясно и с техните индивидуални цели и мечти. Те полагат усилия, за да разберат дали служителите им са доволни от настоящите си позиции в компанията и дали кариерите им се развиват по начина, по който те искат.

Представям ли ясна и последователна визия за развитието на организацията?

Една от главните роли на лидера е споделянето на ясна и последователна визия за развитието на организацията със служителите. Желанията резултат е не само всички да са наясно с целите и мисията, към които трябва да насочат усилията си, но и да знаят каква роля играят самите те за тяхното постигане. Емоционално интелигентните лидери подхождат открито, прозрачно и навременно към споделянето на информация за различни промени в рамките на организацията и даването на ъпдейти за напредъка, постигнат от екипа. Когато служителите знаят, че могат да разчитат на ръководителя си да ги държи в течение за последните развития в тяхната организация, те му отговарят с лоялност и доверие.

…………………….

Харви Дойчендорф, експерт по емоционална интелигентност и автор на книгата „The Other Kind of Smart“, за FastCompany.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ