“Безопасната“ пластмасова посуда, която слагаме в микровълновата, може да отдели милиарди частици

Политика за бисквитки

Пластмасовите контейнери могат да отделят милиарди частици с нано размери в храната, която се съхранява в тях, когато бъдат поставени в микровълновата фурна, показва ново проучване.

Екип от Университета на Небраска-Линкълн в САЩ проведе експерименти с контейнери за бебешка храна, изработени от полипропилен и полиетилен, които са определени като безопасни за употреба от регулаторните органи на Американската агенция по храните и лекарствата (FDA).

След триминутно нагряване в микровълнова печка с мощност 1000 вата различни течности, поставени в контейнерите, са анализирани за наличие на микропластмаси (с диаметър най-малко 1/1000 част от милиметъра) и нанопластмаси (още по-малки).

Броят на частиците варира, но изследователите изчисляват, че само от един квадратен сантиметър пластмаса за тези три минути микровълново нагряване могат да се отделят 4,22 милиона микропластмасови и 2,11 милиарда нанопластмасови частици.

"Когато консумираме определени храни, обикновено сме информирани или имаме представа за тяхното калорично съдържание, нива на захар, други хранителни вещества", казва строителният и екологичен инженер Кази Албаб Хюсеин от Университета на Небраска-Линколн.

"Смятам, че е също толкова важно да сме наясно с броя на пластмасовите частици, които присъстват в храната ни."

Претоплянето на вода или млечни продукти в контейнери от полипропилен или полиетилен вероятно ще доведе до най-високи относителни концентрации на пластмаса, разкриват изследователите. Частици са се отделяли и при охлаждане на храни и напитки, както и при съхранението им на стайна температура, но значително по-малко на брой.

Засега не е ясно какво ни причиняват тези микроскопични пластмасови частици. Проучванията показват, че те могат да бъдат потенциално вредни за червата и ключови биологични процеси, но в това отношение учените все още не са напълно сигурни.

Вероятно обаче може да се каже, че колкото по-малко пластмаса поглъщаме, толкова по-добре. След като излагат култивирани от тях самите ембрионални бъбречни клетки на пластмасови частици, чийто нива на концентрация са сходни с тези, отделяни от контейнерите в продължение на няколко дни, изследователите установяват, че имаме повод за безпокойство.

Екипът установява, че 77% от бъбречните клетки, изложени на най-високите нива на пластмаса, са унищожени. Това не означава, че нашите собствени бъбреци непременно ще бъдат изложени директно на такива концентрации, но ни дава известна представа за потенциалната токсичност на тези микро- и нанопластмаси - особено в развиващите се органи.

Макар че ще са необходими по-подробни изследвания и тестове, за да се установи колко вредни могат да бъдат тези пластмасови частици, след като попаднат в организма, ясно е, че това е въпрос, който трябва да се проучи.

"Трябва да намерим полимери, които отделят по-малко [частици]", казва Хюсеин.

"Надявам се, че ще дойде ден, в който на тези продукти ще има етикети с надпис "без микропластмаса" или "без нанопластмаса".”

Изследването е публикувано в Environmental Science & Technology.

Източник: Obekti.bg

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
САЩ завършиха успешно първите ключови тестове за противоракетната система „Златен купол“
Google предложи създаването на организация за безопасност на изкуствения интелект
Meta съобщи, че е премахнала 756 000 акаунта на австралийски тийнейджъри на фона на критики относно прилагането на забраната
Ford планира да премести в САЩ производството на някои модели на марката си Lincoln
Китайският отговор на Boeing и Airbus с първи международен полет
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Франция ще строи шест нови АЕЦ
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна