Curiosity на НАСА откри смяна на сезоните и следи от наводнения на Марс

Учени откриха нови доказателства, че климатът на Марс е бил напълно различен. Ако сега планетата е студена и суха, в далечното минало на планетата е имало смяна на сезоните и е имало наводнения. Такива заключения бяха формулирани в статия, публикувана в списание Nature.

Уилям Рапин и колеги от Френския институт по астрофизика и планетарни науки в Тулуза анализираха данни от марсохода Curiosity, който работи в марсианския кратер Gale като част от мисията на NASA Mars Science Laboratory, от 2012 г. насам. Представените снимки показват, че на повърхността на кратера се вижда „модел“ от шестоъгълници. Според учените той е възникнал поради циклични промени във времето - от прекомерна влага (приливи, наводнения) до суша. „Следите от мокри и сухи цикли се считат за важни и може би необходими за добиологичната химическа еволюция“, подчертават авторите на публикацията.

Мрежа от пукнатини е открита между слой, богат на глина, и слой, богат на солни минерали – сулфати. Глинестите минерали обикновено се образуват във вода, докато сулфатите се образуват, когато влагата изсъхне. Освен това тези пукнатини са разположени плитко, което означава, че водата е проникнала само на няколко сантиметра дълбочина.

Учените отбелязаха, че изследваната област на Марс се е формирала преди около 3,6 милиарда години, по време на Хесперския период от геоложката история на Марс. Съответно, през този период и в тази зона се наблюдават редовни, вероятно сезонни, разливи на вода с последващо пресушаване.

През декември 2022 г. учени от университета на Аризона откриха масивно натрупване на разтопена скала - лава, на повърхността на Марс. Те са на около 50 хиляди години, което е доста малко за стандартите за изучаване на тази планета. Според учените това откритие променя цялата представа за Марс. Преди това планетата се смяташе за практически мъртва поради факта, че се е охладила преди около 3 милиарда години. По-късни проучвания показват, че планетата е геодинамично активна. Според планетолога Ейдриън Брук това доказва, че планетата е „жива“.