Наистина ли закуската е най-важното хранене за деня?

Политика за бисквитки

Закуската често се представя като „най-важното хранене за деня“, но лекарите и експертите в областта на дълголетието изглежда не могат да стигнат до консенсус относно нейното значение.

Закуската „може да бъде възможност да вкарате много здравословни храни в тялото си, за да започнете деня“, каза изследователят на дълголетието Дан Бютнер пред Си Ен Би Си през януари. „Имаме поговорка „закусвай като крал, обядвай като принц и вечеряй като бедняк“, добави той тогава.

Но някои от другите експерти изглежда не приоритизират закуската по същия начин. Всъщност много от тях практикуват периодично гладуване - обикновено ядат в рамките на осемчасов прозорец и гладуват от 12 до 16 часа, което може да означава, че няма да имат това първо хранене дълго след като денят им е започнал.

„Винаги пропускам или много често пропускам закуската“, каза д-р Андреа Майер, която има почти 25 години опит в геронауката. „Наистина започвам да се храня в два часа следобед, три часа. Понякога първото ми хранене е вечер и съм добре“.

Може ли пропускането на закуската да повлияе на вашето здраве?

Мненията за ефектите от закуската върху здравето и дълголетието са доста смесени. Хората, които пропускат закуската, може да имат по-висок риск от смърт поради най-различни причини, особено рак, според проучване от 2021 г., публикувано в журнаала Cancer Causes & Control.

Но д-р Питър Атиа, лекар и изследовател на дълголетието, посочи, че проучването също така установи, че хората, които не закусват, са по-малко загрижени за здравето като цяло в сравнение с тези, които закусват редовно.

„Привидно намаленият риск от смъртност от всякакви причини и рак сред хората, които закусват всеки ден, може просто да е отражение на това, че обичайната консумация на закуска е заместител на здравословен начин на живот“, се посочва в документа от 2021 г.

Този извод затруднява определянето на това дали пропускането на закуска оказва влияние върху дълголетието или се дължи на начина на живот и избори като пушенето на цигари, обясни Атия. Хората, които пропускат закуската, са били почти три пъти по-склонни да пушат цигари, отколкото хората, които закусват, според същото проучване.

Но дори ако пропускането на закуската не влияе директно върху способността ви да живеете дълъг и здравословен живот, изследванията показват, че това може да не е най-добрият избор за вашето настроение и качество на съня.

Липсата на закуска е свързана с промяна в хронотипа на съня и увеличаване на депресивните симптоми, което води до по-лошо качество на съня, според проучване от 2023 г. сред над 700 студенти. Въпреки че пропускането на хранене не повлиява значително на съня, има забележима разлика в качеството на съня между хората, които закусват често, и онези, които пропускат най-ранното хранене, отбелязват изследователите.

Друго проучване, публикувано през 2019 г., установи подобни ефекти. Малкото проучване с 66 здрави участници на възраст между 20 и 30 години установи възможна връзка между честотата на консумация на закуска и настроението, качеството на съня и хранителните навици.

Хората, които закусват редовно, имат „по-добро усещане за качество на съня, настроение при събуждане и бдителност при събуждане в сравнение с тези, които пропускат закуската“, сочи проучването. Получаването на добър сън е една от практиките, които могат да увеличат шансовете ви да живеете по-дълго, а най-дълголетните хора са склонни да имат по-положителни нагласи.

Ако по-добрият сън и по-доброто настроение са важни за вас, помислете дали закуската да не стане част от сутрешната ви рутина.

Ключови думи

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"