Транспортен хаос обхвана Куба

Транспортен хаос обхвана Куба

"Транспортът никога не е функционирал добре, но сега е още по-зле", въздъхва Лорена Мастинейра, която отчаяно се опитва да стигне до Хаванския университет, сега когато споделените таксита практически са изчезнали от улиците на кубинската столица, информира Франс прес.

Изправена пред дилемата между претъпканите автобуси и много скъпите за нея класически таксита, младата 20-годишна жена се надява, че с малко късмет някоя добра душа би я взела на стоп.

Според Лорена виновен за целия този хаос е приетият през декември закон, който е част от плана за въвеждане на ред и контрол в частния транспорт. Социалистическото правителство на президента Мигел Диас-Канел го определя като експеримент.

В същия парк, където разговаряме с Лорена, срещаме и 70-годишния пенсионер Луис Кабайеро. Той се оплаква, че е трябвало да плати 8 долара за пътуване с такси, което според него не струвало повече от 20 кубински песос или едва 0,80 щатски долара.

Преди приемането на закона много кубинци се придвижваха с прословутите "алмендронес" - американски шевролети от 50-те години, които в по-голямата си част са превърнати в споделени таксита, припомня БТА.

Цента им беше предизвикателство за конкуренцията: максимум 1 долар за пътник, притиснат на седалката до другарите си по неволя.

Тези споделени таксита бяха чудесно допълнение към системата на обществения транспорт, който покрива едва 71 процента от нуждите на Хавана - кубинската столица с 2,1 милиона жители, според официалните данни.

Министерството на транспорта на Куба обаче реши да сложи край на тази практика: на 7 декември то въведе нови лицензи за такситата, които сега са разделени на три категории - споделени, индивидуални и предназначени за туристи.

Министерството задължи такситата да преминат технически преглед, което се оказа фатално за старите буици, доджове и понтиаци. От 1492 автомобила, които се наредиха на опашката за технически преглед само 227 го преминаха. Това е показателно за лошото техническо състояние на по-голямата част от тях, коментира министерството.

Лицензите на 2167 таксита в града бяха отнети, съобщи през декември заместник-министърът на транспорта Марта Орамас.

Последиците от това решение не закъсняха. С изтеглянето на голяма част от такситата, несъмнено качеството на транспортните услуги, което и без това беше ниско, се влоши още повече, каза пред Франс прес икономистът от центъра за проучване на кубинската икономика Рикардо Торес.

Експериментът на правителството няма само отрицателни последици: шофьорите на такситата се възползват по този начин от намалената цена на горивото и на резервните части за превозните им средства, отбелязва АФП.

Само че правителството, което през декември промени през декември редица нови норми, оспорвани от частните предприемачи, за момента не изглежда готово на отстъпки по въпроса за такситата.

То все пак се опита да разсее недоволството, сменяйки министъра на транспорта. Министерството пусна и допълнителни автобуси по някои линии, най-вече в пиковите часове.

Миналата седмица държавната телевизия показа кадри от доставката на пристанището в Хавана на партида от 106 автобуса, купени в Китай, които се очаква да започнат да обслужват линиите "възможно най-скоро". Това стана една седмица след пристигането на 450 микробуса, закупени от Русия.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ