Страхотно CV, но не казва всичко
Когато търсите следващата голяма стъпка във вашата кариера, крайният ви успех зависи до голяма степен от вашата автобиография. Важно е обаче да знаете, че не може да разчитате само и единствено на вашето CV. Разбира се, то е вашият най-ценен инструмент за самореклама, но в крайна сметка има много личностни характеристики и черти, които не могат да бъдат илюстрирани от автобиографията. Тя не може да демонстрира вашите комуникационни умения или способността ви да изграждате стабилни връзки и взаимоотношения със вашите колеги и клиенти.
Това са четири неща, които автобиографията ви не казва за вас, и начините, по които да покажете тези качества и умения пред вашия потенциален работодател.
Колко сте мотивирани
Всеки може да напише в автобиографията си „Аз съм супер мотивиран и здраво работещ човек“ в комбинация с нещо от рода на „Винаги съм искал да работя във вашата компания“ във своето мотивационно писмо. Много кандидати за работа правят именно това. Проблемът е, че подобни твърдения не убеждават по-никакъв начин работодателите във вашата мотивация и желание да работите за тях. Вероятно те виждат поне по 20 автобиографии, в които пише нещо подобно, абсолютно всеки ден в периода на търсене на нови служители.
Когато става въпрос за мотивация, действията говорят по-силно от думите. Ако CV-то ви е изпълнено с гръмки твърдения и обещания, а същевременно с това на интервюто за работа не показвате никакъв ентусиазъм и страст към предлаганата позицията и бъдещото ви работно място, определено няма да оставите впечатлението на „мотивиран кандидат“. Ако обаче отделите нужното време, за да напишете искрено и насочено специално към конкретния работодател мотивационно писмо, ще покажете, че наистина познавате компанията и желаете да работите за нея.
Какво е да се работи с вас
Вашето CV може да представи професионалните ви успехи и да демонстрира вашите качества, умения и опит в работата, но то трудно може да отрази вашия характер, навици и поведенчески специфики. Много мениджъри биха предпочели да назначат на работа един спокоен и позитивен екипен играч, които е не бяга от отговорност и не се крие зад другите, когато ситуацията стане напечена, вместо арогантен и упорит „експерт“, който не откликва на молбите за помощ от своите колеги и никога не излиза извън зоната си на комфорт.
Много по-лесно е за мениджърите, отговаря за назначаването на нови служители, да придобият представа за вашия характер и за това какво е да се работи с вас, ако ви чуят по телефона или още по-добре – ако ви срещнат на четири очи. Ако се стремите кум голям скок в кариерата, отношението ви към работата и хората е нещото, което може да ви отличи от кандидатите с повече опит и постижения от вас.
Защо сте напуснали последната си работа
Автобиографията предлага оскъдно пространство, което трябва да използвате по възможно най-ефективен начин, за да представите себе си в добра светлина. Това от своя страна означава, че ще ви се наложи да някои важни детайли, сред които и един от въпросите, от които се интересуват всички работодатели: „Защо сте напуснали предходната си работа?“
Отговорът на този въпрос може изцяло да промени мнението на работодателя за вас. Например, ако той разбере, че сте си създали доста врагове в предходната работа, преди да я напуснете, или пък че сте били уволнени заради лошо представяне, то вероятността да ви потърси отново за предлаганата позиция става близка до нулата.
За работодателят ви трябва да е ясно, че сте напуснали работа, защото сте надраснали предишната си позиция и искате да продължите професионалното си развитие, както и че раздялата ви с вашите бивши колеги и ръководители е протекла по един достоен и коректен начин, като всяка препоръка от тях е допълнителен плюс. Може да постигнете този резултат като посочите в мотивационното си писмо причините, които са ви накарали да напуснете работа, като разбира се внимавате да не говорите негативно за бившия ви работодател.
Какво се надявате да спечелите от новата си работа
Автобиографията ви върши чудесна работа с представянето на вашето минало и настояще, но тя не разкрива почти нищо за амбициите ви за вашето бъдеще. Друг важен въпрос, чиито отговор искат да знаят повечето работодатели е „Защо искате да работите при нас?“.
И отново, отговорът на това питане може да има сериозно въздействие върху шанса ви да получите желаната позиция. Кандидатът, който проявява интерес към компанията и ролята, която ще изпълнява в нея, има значително предимство пред онзи, който просто има нужда от работа. Ако се поставите на мястото на работодателя, кого бихте назначили – кандидатът, който наистина харесва компанията и споделя нейните ценности и мисия, или кандидатът, на който не му пука дали след една години тази компания няма вече да съществува? Изборът е повече от очевиден.
Когато кандидатствате за конкретна позиция, трябва да покажете на работодателите, че сте избрали точно тях и компанията им, а не просто произволно място, което предлага работа. По тази причина изпращането на едно и също мотивационно писмо да десетки(или дори стотици) различни компании няма да ви донесе особено добри резултати. Трябва да проучите всяка компания и позицията, за която кандидатствате, за да покажете, че разбирате нейните изисквания и че разполагате с качествата и способностите, които отговарят на желанията на работодателя.
Като всеки кандидат за работа, вие трябва да имате добре оформена и детайлна автобиография. Важно е обаче да разберете, че не можете да разчитате само на нея, ако искате да се представите във възможно най-добра светлина пред потенциалния си нов работодател. Винаги подкрепяйте CV-то с допълнителна комуникация, било то чрез разговор по телефона или среща на четири очи, която да демонстрира онези ви качества, които не могат да бъдат изразени чрез автобиографията.
.............
Андрю Фенъл за FastCompany.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.