По-лошо от един обикновен скандал

По-лошо от един обикновен скандал

Случвало ли ви се е да попаднете в ситуация, в която някой се е съгласи да направи нещата по вашия начин, но тихомълком да саботира плана ви и да направи всичко по силите си, за да се провалите? Това е перфектният пример за пасивно-агресивното поведение, което понякога може да по-вредно от откритото недоволство и противоречие.

Пасивно-агресивното поведение по своята същност е демонстрация  на негодувание и агресия по един дискретен, тих и „пасивен“ начин. То се характеризира с цинични коментари, тънки намеци и действия, които показват, че човек не е съгласен с дадено решение или че не е доволен от курса на действие, който сте поели.

За съжаление, ние се сблъскваме с пасивно-агресивното поведение във всеки аспект на нашия живот. Може да го срещнете на работата и по-точно от ваш колега, който винаги се оплаква от нещо. Може да се сблъскате с него дори и вкъщи, било то от вашия партньор в живота или от вашите деца, особено когато денят им не е минал много добре.

От тук идва и въпроса какви са проявите на пасивно-агресивното поведение в нашето ежедневие и как можем да се преборим с тях? Ето и няколко примера от работата:

1. Мълчаливо отношение

След като се е съгласил да направи нещата по вашия начин, вашият колега започва да ви избягва в офиса и дори да се крие от вас. Когато опитвате да проведете разговор с него, през по-голямата част от времето той или мълчи или дава кратки отговори, показвайки пълна липса на интерес и ангажираност.

2. Намръщената физиономия

Всички сме преминавали през тази фаза като деца, но има много зрели хора, които не са я надраснали. Когато нещата не се развият по начина, по който е искал, вашият колега изведнъж е станал намръщен, сърдит и неотзивчив. По този начин той създава тягостна атмосфера и внася допълнително напрежение на работното място.

3. Постоянното забравяне

В този случай става въпрос за колега, който е обещал да ви помогне с определена задача, но така и не го прави. Той най-вероятно ще каже, че просто е „забравил“, когато всъщност никога не е имал намерението да ви помогне. Ако обаче вие го подсещате за поетия ангажимент, той просто ще го отлага във времето, докато вие или някой друг не се заеме със задачата.

4. Умишленият саботаж

Вместо напълно да пренебрегне възложената му задача, този човек полага умишлени и целенасочени усилия, за да я изпълни по лош начин, с което изразява своето недоволство и несъгласие с вашите решения.

5. Фалшивата учтивост

Този човек използва саркастични намеци и цинични комплименти, с които да подкопае вашето самочувствие и да ви изнерви. Такива хора обикновено се стараят да използват двусмислени и неясни фрази и изрази, но всъщност винаги са напълно наясно с ефекта, който ще ви окажат.

Как да им противодействате?

В повечето случаи колегата, който се държи по пасивно-агресивен начин, ще отрича до последно, че има някакъв проблем и че е недоволен от нещо. Той ще се преструва, че не разбира какъв е проблема и никога няма да признае истинските си чувства на гняв и разочарование.

Има обаче и случаи, когато свиква до такава степен с пасивно-агресивното си поведение, че дори не осъзнава, че се държи по такъв начин. Това в никакъв случаи не прави по-лесни за преглъщане неговите думи и действия.

И в двата случая става въпрос за човек, който не може или не иска да се изправи срещу негативните си чувства. Вашата роля е да му помогнете да направи точно това.

„Не става въпрос за авторитарно искане на обяснение и агресивна конфронтация от типа на: „Признай какво направи!“. По-скоро визираме разговор, в който вие споделяте открито и тактично своите мисли за поведението на вашия колега и неговия подтиснат и прикрит гняв“, казва Сигни Уитсън, автор на книгата of The Angry Smile.

Иначе казано, вие трябва да работите заедно с този човек, за да стигнете до корена на проблема. За да постигнете тази цел, първо трябва да се уверите, че сте изразили ясно своите собствени чувства и очаквания. Ако подозирате, че знаете каква е конкретната причина за пасивно-агресивното поведение на другия човек, попитайте директно дали това нещо ги притеснява. Ако отрекат, не поставяйте под въпрос тяхната искреност, но опитайте да продължите дискусията в тази насока. Ако намирате за подходящо, поемете инициативата  и се извинете за нещата, които може да са го обидили и попитайте какво може да направите, за да върнете нещата в нормалния им ритъм.

В повечето случаи вашият искрен интерес към чувствата и мислите на другия човек ще бъдат достатъчни, за да го накарат да промени поведението си. След като откриете какъв точно е проблема, опитайте да стигнете до компромисно решение, което да удовлетвори и двете страни и да ви позволи да продължите напред.

Следвайте тези стъпки и ще преборите пасивно-агресивното поведение още в най-ранен етап.

Джъстин Барисо, основател и директор на INSIGHT, за Inc.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ