Човекът зад страшната фасада
Често получавам обаждания мениджъри „Човешки ресурси“, които не знаят как да се справят с трудни шефове. Един подобен разговор обаче остави по-дълготраен белег в съзнанието ми. Става въпрос за обаждане на директор „Човешки ресурси“ от голяма фармацевтична компания, който бе попаднал в наистина кризисна ситуация
„Имаме мениджър, който постоянно се държи арогантно и агресивно и винаги влиза в някакви конфликт. Той се превърна в истинска заплаха за целостта на нашата компания“, сподели с мен HR специалистът.
Както може да си представите, първият въпрос, който му зададох, беше: „Защо не сте го уволнили?“
„Не можем. Той е истински гений, който спаси компанията ни от провал. Имаме нужда от него“, беше отговорът, който получих.
И така аз реших да поговоря лично с човека, който служителите в тази компания наричаха „шефът от ада“. За да променя напълно отношението му към работата и неговите колеги аз използвах пет стъпки, които могат да бъдат приложени от всеки човек, попаднал в конфликтна ситуация със своя шеф:
Изградете здрава връзка
В продължение на няколко седмици аз отделих доста време, за да изградя здрава връзка с новия си клиент. Питах го за неговото семейство – за родителите и децата му. Разбрах къде е израснал и в кое училище е ходил. Научих неговите любими занимания и хобита. Иначе казано, опознах човекът зад страшната фасада.
Разберете неговата мотивация
След като се опознахме до такава степен, че да чувстваме удобно в компанията един на друг, един ден аз го попитах какво го мотивира да върши работата си. Неговият отговор беше задълбочен и красноречив. Той ми обясни, че е планирал да стане лекар, но не е успял да влезе в медицинска академия и е решил да учи бизнес мениджмънт с целта да започне работа за фармацевтична фирма. По този начин той има възможността да изпълнява целта си да помага на пациенти, макар и косвено.
Установете проблема
След като прекарах малко време с моя клиент на работното му място започнах да забелязвам, че макар през по-голямата част от времето да е благ и спокоен, понякога той е подвластен на изблици на гняв срещу неговите подчинени, като поведението му е на границата на това, което може да бъде определено като тормоз. Когато го попитах защо позволява емоциите му да го ръководят, той сви рамене и ми каза: „ Не зная, просто ставам нетърпелив. Той също така не разбираше защо служителите му не одобряват неговото поведение. „Не виждат ли, че им мисля доброто. Това е кратък изблик на гняв“, казва той.
Научаване на нови умения
В лидерството, подобно на всяка друга сфера на работа, има неща, които човек не научава в университета. През следващите няколко месеца, аз и моят клиент започнахме да работим по научаването на нови умения, които аз наричах „добри практики“. За първи път в живота си той имаше на разположение ресурси, които да му помогнат да контролира емоциите си и да реагира по-покойно на всичко, което се случва в работата.
Помирението
След като той придоби нужните умения, за да се справя с гнева си, аз го накарах да свика среща с екипа си, на която да признае грешките, които е направил в миналото, и да обсъди с колегите си стъпките, които е предприел, за да подобри отношенията си с тях.
Крайният резултат от работата ми с този мениджър беше много добър. В рамките на една година моят клиент се превърна не само в страхотен лидер, но и в добър човек.
Нещата обаче не винаги протичат толкова гладко. И ако проблемът е свързан с някой, който заема по-висок пост от вас, то не сте в никак завидна позиция. Въпреки това може да последвате стъпките, описани дотук, за да разрешите конфликтите си с вашия шеф.
................................
Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.
Редактор: Георги Георгиев
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.