Вместо да разпитвате каква е фирмената култура, поразходете се из офиса

Вместо да разпитвате каква е фирмената култура, поразходете се из офиса

Ако искате да разберете как ще изглежда работния ви ден в компанията, в която кандидаствате за работа, не можете просто да попитате мениджъра, отговарящ за вашето назначение: „Каква е вашата фирмена култура?“ Освен че фирмената култура е нещо, което покрива прекалено много аспекти на работата, за да бъде обобщено в един кратък отговор, мениджърът най-вероятно ще ви даде такъв отговор, какъвто бихте искали да чуете.

„Ако питате мениджъра за фирмената култура на компанията, която представлява, той ще опита да ви каже това, което искате да чуете. Затова е по-добре да задавате специфични въпроси, които да ви разкрият цялостната картина“, казва Хенри Голдбек, президент на Goldbeck Recruiting.

Съществуват няколко въпроса, които макар и привидно да изглеждат повърхностни и безобидни, могат да ви помогнат да извлечете ценна информация за начина, по който функционира компанията.

За да разкрием най-полезните въпроси, които могат да ви покажат как изглежда ежедневието във всяка една компания, ние потърсихме съвет от няколко експерта по кариерно развитие и човешки ресурси. Ето и техните любими въпроси:

1. От колко време сте в компанията?

„Това е въпрос, който трябва да задавате на всеки мениджър, който срещате, когато кандидатствате за работа. Ако всички отговорят, че работят от кратко време в компанията, трябва да проучите допълнително ситуацията“, казва кариерният съветник и коуч Рой Коен.

„Освен ако не кандидатствате за работа в стартъп, който се разраства бързо и има много новосъздадени отдели, липсата на хора с дълъг стаж в компанията е притеснителен знак. Това може да е признак за ниско заплащане, липса на възможности за кариерно развитие, дълго работно време и некомпетентно управление“, добавя той.

2. Какво беше последното голямо постижение, което отпразнувахте?

„Този въпрос дава възможност на интервюиращите да разкрият дали приносът на служителите към успеха на компанията се цените подобаващо и дали се организрат фирмени събирания/партита“, казва Валъри Стрейф, консултант в компанията за кариерни съвети Mentat.

„Ако компанията не прави нищо, за да отбележи постиженията на своите служители, може да става въпрос за една студена работна среда, в която жертвите и усилията на хората остават неоценени.“, добавя тя.

3. Какъв е дрескодът на работното място?

„Компаниите, които нямат дрескод или тези, които позволяват по-свободен избор на облекло, обикновено не са толкова консервативни и традиционни колкото онези, които имат строги изисквания за работния тоалет. Разбира се, като всяко правило и това има изключения, но рядко откривам фирми, в които всеки носи костюм и вратовръзка, като същевременно с това в офиса се разхождат кучета и други домашни любимци, а в кухнята има безплатна бира“, казва Джил Панал, собственик на 21Oak HR Consulting, LLC.

„Липсата на формален дрескод обаче не означава непременно, че атмосферата в работното място е по-спокойна и безгрижна. Много от големите технологични компании нямат дрескод, но същевременно с това работата там е изпълнена със стрес и напрежение.“, добавя тя.4. Какво бе най-голямото предизвикателство, пред което се изправихте миналата година, и какво научихте от него?

Този въпрос на пръв поглед няма с какво да помогне на кандидатите за работа, но всъщност може да бъде изключително полезен, тъй като той има потенциала да разкрие дали компанията обвинява работните процесите или конкретни служители, когато нещо се обърка. Първото показва, че организацията се старае да се учи от грешките си, а второто е знака за фирмена култура, в която вината се прехвърля от човек на човек“, казва Мери Грейс Гарднър, кариерен консултант в  The Young Professionista.

5. Колко време прекарват в офиса собствениците / основателите / мениджърите на компанията?

„Този въпрос ще ви покаже дали лидерите в компанията са в течение със случващото се в нея и дали вземат добре информирани решения. Най-добрите идеи често идват директно от хората на по-ниските нива в организацията, което означава, че ако един лидер не прекарва достатъчно време със своите служители, то компанията може да страда от липса на иновации и застой“, казва Гарднър.

Освен това, този въпрос може да ви даде ясна представа за нивото на работохолизъм, което може да очаквате от работата си там.

„Ако получите отговор от рода на: „Нашият главен изпълнителен директор Сали е в офиса по 90 часа на седмица, тя никога не си взима почивка!“, ще разберете, че фирмената култура в тази компания поставя голям акцент върху дългото работно време“, добавя тя.

6. Какво правят членовете от екипа, към който ще се присъединя, по време на обедната почивка?

„Начинът, по който хората прекарват обедната си почивка, ще ви покаже дали те са затрупани с работа, дали не прекарват време с колегите си или пък са по-социални и обичат да са в тяхната компания“, казва Наташа Боуман, главен консултант в Performance ReNEW и автор на You Can’t Do That At Work! 100 Common Mistakes That Managers Make.

„Тази информация може да ви покаже дали вашите потенциални колеги са интроверти или екстроверти. В зависимост от вашите лични предпочитания, това може да ви даде добра представа дали ще се впишете в екипа, към който ви предстои да се присъедините“, добавя тя.

7. Как измервате успеха и за какъв период от време? Кои са определящите показатели?

Това е въпросът, който трябва да зададете, ако не искате да попаднете на шеф с невъзможно високи очаквания.

„Преди да приемете офертата за работа трябва да знаете, че новият ви шеф ще има реалистични очаквания по отношение на това, което вие ще можете да постигни“, казва Коен.

„Колкото и примамливо да изглежда предложението, ако не можете да постигнете резултатите, които се очакват от вас, то бързо ще останете без работа. Така че, ако летвата е вдигната прекалено високо и вие нямате достатъчно време, за достигнете търсеното темпо, обмислете добре всички варианти, преди да приемете условията на работа“, добавя той.

8. Бихте ли ме развели из офиса?

Най-добре е да запазите този въпрос за края на интервюто, ако не искате да изглеждате прекалено натрапчиви и директни.

„Разходката на работното място е чудесен начин да получите истинско усещане за ежедневната работа в компанията“, казва Ники Лахар, съосновател и бизнес партньор в simplyHR LLC.

„Служителите общуват ли помежду си? Изглеждат ли стресирани? Каква е подредбата на офиса? Как са организирани различните отдели? Ако сте екипен играч, който обича да прекарва повече време с колегите си, ще искате работна среда, в която това е естествено.“, добавя той.

Емили Мур за FastCompany.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ