Чуйте и разберете поколението Z
В екипа имаме майор, лекар, счетоводител, MMA боец, професионален геймър, авиоинженер, архитект и други с не по-малко интересни биографии, споделя Радослав Гайдарски, главен изпълнителен директор на Upnetix
- Господин Гайдарски, след интернет и дигитализацията каква революция идва за бизнеса?
- Идва поредната революция. Този път предизвикателствата са в задържане на вниманието и лоялността както на клиентите, така и на нашите служители. Търпимостта на хората през последните години е все по-малка и очакванията - все по-големи. Както като клиенти ние очакваме да ползваме дадена услуга, било то уеб или мобилна, отвсякъде, през всякакъв вид устройство и да свършим работа с 1-2 клика и ако това не е така, то просто не използваме тази услуга, така и нашите служители очакват, че би трябвало да могат да работят по възможно най-удобен и правилен начин, и намират и най-малките недостатъци във всяко мениджмънт решение. Различното в тази революция е, че трябва да работим с поколението Z - децата, родени около милениума, които имат съвсем различни очаквания към света, а те са не само бъдещите ни клиенти, но и служители.
В Upnetix вече имаме представители на това поколение и това, което мога да кажа със сигурност, е, че те не са като предишните по много начини. Те очакват от работодателя не само заплащане, но и интересна и предизвикателна работа, както и отношение на равнопоставеност. Те не познават йерархия и са изключително бързи и нетърпеливи.
Друго основно предизвикателство на поредната революция е, че скоростта на развиване на технологиите става все по-бърза и дори ИT бизнесът трябва да положи допълнителни усилия да го настигне. Ние в Upnetix се стремим постоянно да се съобразяваме с тази нужда.
- От какво в момента имат нужда най-находчивите компании и как този нов тренд променя мениджмънта?
- Най-вече от гъвкавост. Именно заради бързите темпове, с които се развиват технологиите, компаниите, които искат да бъдат успешни, трябва да останат гъвкави независимо от възрастта и размера си. И макар че току-що са инвестирали в нещо, би трябвало да останат отворени към следващите новости, да ги интегрират и ако се налага, да зачеркнат скорошната инвестиция.
Предизвикателствата пред мениджмънта са огромни и са най-вече в това да се отърсим от установените с години традиции и да започнем да чуваме повече и повече клиентите и своите служители. Отново трябва да се подчертае - търпимостта на хората е ниска и самите ние не сме склонни да ползваме услуги, които ни бавят или не са ни удобни, или не изповядват нашите ценности. Това е валидно за всяка област не само от бизнеса, но и от живота.
- Колко от служителите на Upnetix познавате лично и достатъчно добре? Как този факт влияе върху важните решения, които вземате?
- За съжаление, не толкова, колкото бих искал. Поради бързия растеж на Upnetix през последните
2 години е все по-трудно да познавам всички, като знанието на името на даден човек не значи, че го познаваш. Докато компанията беше около 50-60 души, не само ги познавах, но и бях истински приятел с всички. В момента една от най-силните ми връзки с екипа са нашите ежемесечни и тримесечни обратни връзки. В тях аз се срещам с всеки един от служителите на Upnetix, за да чуя от първа ръка какво мислят за нас и къде има място за подобрение на това, което ние правим. Обратната връзка от служителя е не по-малко важна от тази от клиента. Често това, което чувам, има отражение върху начина, по който се развиваме и управляваме компанията, още в следващия месец.
Като цяло бързият растеж е голямо предизвикателство именно за тази част от управлението на бизнеса, където старите служители се чувстват в постоянно променяща се среда, а новите все още се ориентират и не познават никого. Затова ние сме въвели много практики и процеси, които да гарантират, че новите служители имат ментори, въвеждащи проекти и бърза интеграция в екипите.
- Какви кадри търсите за екипа - тясно специализирани експерти или хора с широки компетенции?
- Определено с широки компетенции, но най-вече с широки интереси и голямо желание за развитие. Всички знаем, че недостигът на кадри в нашия сектор е сред основните проблеми, но ние в Upnetix сме намерили собствен подход към решаването на предизвикателството. Ние разширяваме екипа си чрез наемане на хора, които са успели да преминат през двете най-добри ИT академии и имат доказан интерес и желание да се развиват в тази сфера. Понякога те са съвсем млади и с нас сключват първия си трудов договор в живота. Понякога пък се преквалифицират - в екипа имаме майор, лекар, счетоводител, MMA боец, професионален геймър, авиоинженер, архитект и други с не по-малко интересни биографии.
Чрез нашата менторска програма ние успяваме с изключително бързи темпове да ги асимилираме и благодарение именно на техните лични качества и амбиции да ги превърнем и в истински специалисти в областта. Работейки с толкова широк кръг от хора с различно минало и интереси, ние успяваме да се различим от всички останали ИT компании. Защото често имаме подходи, които въобще не са типични за сектора и са дошли именно от вслушване в това, което ни казват нашите служители.
- Как поддържате хората си винаги ангажирани и в крак с най-новото в един от най-динамично развиващите се сектори?
- Като ги чуваме. Ние не им създаваме интереси и ангажираност - ние им помагаме да развиват тези области, които искрено ги вълнуват, и те искат да бъдат ангажирани. Винаги когато някой наш служител изяви желание да научи нов език или технология, промени процес или да въведе иновация или дори да се преквалифицира - ние сме там, чуваме, обсъждаме и в повечето случаи заедно намираме най-правилния подход, така че това да се случи. Не смятам, че има възможност аз да поддържам ангажираността на хората, ако те не го искат вътре в себе си.
- За вас коя е магическата съставка в рецептата за висока ангажираност?
- Това да намериш правилните хора за всяка една задача. Например ние имаме клиент, който е в авиосектора. Съответно хората, които работят по този проект, са с изявен интерес именно в тази област - някои от тях са хоби пилоти, имаме също завършил авиоинженер, който се е преквалифицирал в програмист. Естествено, решенията, които този екип дава, са далеч над очакваното от
клиента, защото те не само знаят да програмират, но знаят бизнеса и жаргона на клиента, което води до изключителна комуникация, проактивност и в пъти по-голяма добавена стойност за крайния продукт. Понякога не е необходима иновация на всяка цена. Понякога по-важното е перфектното изпълнение и подходът към даден проблем или продукт.
- Тази година колко нови хора планирате да привлечете и кои са първите думи, с които ще ги спечелите за мисията на вашата компания?
- Тази година смятаме да увеличим екипа с около 60 души. Ние не ги привличаме с материални обещания, а със среда. За да бъда по-конкретен - ние търсим хора, които мислят като нас. Характерът и личните качества са за нас често по-важни от конкретните технически компетенции в момента на назначаването. Така или иначе тук сме създали условия те да се развиват бързо и правилно в нашия стил. Техническите умения и емоционалната интелигентност може да бъдат развивани, но само при условие, че човекът има характер и вътрешна потребност за израстване. Ако това е налице, този човек е "нашият човек", а от нас са всички социални придобивки, офисът, заплащането, толерантността към семейните и студентските задължения и истински приятелският дух в компанията.
- Само за 2 години ръководената от вас Imperia Mobile стана пазарен лидер в мобилните разработки, а през последния месец се преструктурира в акционерно дружество под името Upnetix. Какво наложи тази трансформация?
- Когато започвахме, бяхме сигурни, че запълваме ниша в сферата на мобилните разработки, но бързо осъзнахме, че съществува огромен вакуум и в останалите сфери на дигиталната трансформация на бизнеса. За по-малко от две години осъществихме над 50 успешни проекта за над 30 клиента в Европа, САЩ и Азия. Осъзнахме, че можем да дадем на клиентите си цялостно софтуерно решение, което да се превърне в тяхно конкурентно предимство. Новата форма на акционерно дружество се оказа и най-подходяща за планирания растеж, отваряне на офиси и нови пазари в Европа, САЩ и Близкия изток и международни партньорства.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.