IT решенията трябва да водят до конкретни бизнес резултати
Виждаме Scalefocus като дългосрочен иновативен технологичен партньор на нашите клиенти със силен елемент на бизнес консултантска дейност, казва изпълнителният директор на най-голямата българска IT компания Пламен Цеков
- Kаква промяна предизвика в бизнес модела на Scalefocus пандемията?
- В края на 2019 г. отчетохме ръст от 63,8% и станахме най-голямата българска IT компания. Отворихме дългосрочна инвестиция в съседна Северна Македония и започнахме 2020 г. с план за същия ръст (над 50%). И през първото тримесечие го осъществихме въпреки изолацията. След това обаче усетихме кризата и доста проекти, които бяха в ход, сега са замразени или отложени. Затова ревизирахме плановете си и в момента минималната цел е да запазим резултата от 2019 г., и да отбележим, макар и малък ръст.
Съществената промяна на бизнес модела ни заради COVID-19 е, че осъзнахме нуждата бързо да се трансформираме от компания за услуги и проекти в компания за повторяеми бизнес решения. В сегашната обстановка нашите клиенти имат осезаема нужда от решения, които да носят по-бързо практичен резултат и иновации по отношение на оперативната дейност. Ние отдавна разработваме няколко такива успешно и сега просто този процес се ускорява.
- Може ли да дадете примери за такива разработки?
- Такъв тип решение е SoFit – интегрирана иновативна система за рехабилитация на хора в домашни условия. Посредством хардуер (гривна) и софтуер за следене на движенията лекарите могат да общуват с пациентите в изцяло онлайн среда, постигайки същите добри резултати. Гривната позволява на лекаря да следи дали пациентът изпълнява правилно предписаните физически упражнения и да дава насоки за подобрение.
Друг пример е софтуерно решение в сферата на онлайн търговията – динамична цялостна платформа, която издържа на пикови натоварвания и е лесно скалируема. Решението вече се използва в няколко големи компании в Северна Америка, както и в България.
- Как ще изглежда в края на кризата IT секторът у нас и къде в него ще се позиционирате вие?
- България се справи добре със здравната част от кризата и това определено е предимство за устойчивостта и показва адаптивността на цялата икономика. Радвам се, че няколко компании за много кратко време успяхме да обединим усилия и да създадем единния COVID-19 регистър, част от който е и приложението, което ние разработихме – ViruSafe. Бързата адаптация постави българския IT сектор във водеща позиция на Балканите и ние вярваме, че това е генералната посока за нас. Страната ни е място с добър технологичен талант и може дългосрочно да сме в подем при услугите с висока добавена стойност, но на държавно ниво трябва да се внимава за условията за инвестиции и конкурентоспособност в региона.
Виждаме Scalefocus като дългосрочен иновативен технологичен партньор на нашите клиенти, но със силен елемент на бизнес консултантска и трансформационна дейност. На база на международния ни опит в проекти в най-различни сфери до момента имаме много натрупано ноу-хау за технологична иновация и множество cross-industry бизнес решения. Това все повече ни поставя в позицията на активен партньор при идентифицирането на възможности за ускорена иновативна дигитална трансформация, която да води до конкретни бизнес резултати за нашите клиенти.
- Високата скорост на дигитализация и масовото въвеждане на технологични иновации до какви промени във вътрешната организация на фирмите ще доведат?
- Все повече електронни процеси, автоматизация, т.нар. Robotic Process Automation, подкрепен с AI/MachineLearning подходи за вземане на решения или за изпълнения на процеси. Всичко това ще се случи, но има и необходими предпоставки. Самите бизнеси трябва да започнат да инвестират и събират и все повече данни (data driven), съответно да повишат нивото на киберсигурност. В противен случай дигитализацията ще е само привидна и с нисък икономически ефект. Друг основен риск е да заложиш на неправилните партньори, които не предлагат необходимата гъвкавост и добавена стойност.
- Как компаниите без опит да изберат най-подходящия за тях технологичен партньор в дигиталната трансформация, за която говорите?
- Важно е партньорите да са с правилната големина, да имат релевантен опит и креативна енергия. Само по този начин те ще получат помощник в бизнес иновациите. Необходимо е и
изграждане на доверие, за да може дигиталната трансформация да е постоянен и креативен, съвместен процес в дългосрочен план.
- Какъв ще е офисът на близкото бъдеще и от какво ще зависят високата ефективност и удовлетвореността на екипа, който ще работи в него?
- Офисът все по-малко ще е мястото, където се извършва творческата работа. Той ще се използва за лични и официални срещи и нетуъркинг, ще бъде по-скоро дом на корпоративната идентичност. Определено работа от вкъщи или работа отвсякъде ще бъде много по-популярен модел, но ще даде и повече възможности на компаниите да привличат таланти от много точки на света. Ние със сигурност вече няма да гледаме по същия начин на нашите офиси.
Автор: Венцислав Савов. Интервюто е публикувано в бр. 06 на списание „Мениджър“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.