Управление

Лица

|

8 начина да използвате критиката като средство за мотивация

8 начина да използвате критиката като средство за мотивация

Всяка професионална роля, която включва надзор над други хора в работната си характеристика, изисква постоянна обратна връзка.

Както всички лидери знаят, не е лесно да давате позитивни коментари, когато трябва да посочите конкретни области, в които служителите ви не се справят достатъчно добре.

Когато критикувате представянето на ваш служител, не трябва да забравяте, че колкото и неприятен  да е този разговор, той помага както за разпознаването слабите страни в работата на вашия екип, така и за професионалния растеж на вашите служители, които се учат от грешките си и получават възможността да развият уменията си.

Способността да посочвате чуждите недостатъци с уважение и прямота си е цяло изкуство. Когато е изразена по правилния начин, критиката може да укрепи отношенията между вас и вашите служители и да доведе до по-добри резултати на работното място.

Това са 8 начина да давате градивна критика.

1. Превърнете комуникацията в навик

Обратната връзка не е нещо, на което може да обръщате внимание само по време на месечните срещи с екипа или на годишния преглед на ефективността. Не позволявайте единственият ви досег с вашите служители да бъде в моментите, когато нещо не е наред. Установете някакъв график за редовна комуникация, било то дори под формата на бележка на календара, която да ви напомня да отделяте време за всеки човек от вашия екип. Получаването на позитивни отзиви в случаите, когато те са заслужени, ще омекоти неприятния вкус, който остава след наложителната критика.

2. Фокусирайте се върху растежа

Добрият лидер изпълнява ролята на треньор и ментор.  Това означава, че той трябва да даде насоки на другите, които да им помогнат за тяхното професионално израстване. Създайте среда, в чиято основа стои идеята за непрекъснато обучение и самоусъвършенстване. Когато служителите ви чувстват, че вашите действия са в техен най-добър интерес, те ще бъдат по-склонни да примат вашите отзиви и оценки.

3. Намерете баланс между критиката и позитивното насърчаване

Когато започвате първо с критиката, рискувате негативна реакция от ответната страна, която може да доведе до бързо затваряне на разговора. Преди да посочите грешката на вашия служител, покажете, че цените неговия принос за компанията и че вярвате, че той ще се справи с проблема.

4. Бъдете конкретни

Избягвайте да давате неясни, двусмислени и общи съвети. Детайлната критика помага на хората да разберат каква точно е тяхната грешка и как могат да я коригират. Например, вместо да кажете на ваш служител, че неговата презентация се „нуждае от още работа“, дайте конкретни предложения за промяна.Насрочете дата за последващ разговор, за да обсъдите неговия напредък. Колкото по-подробна е вашата критика, толкова по-лесно е за служителите да подобрят своето представяне.  

5. Избягвайте соченето с пръст

За да се избегнете чувството, че прехвърляте вината върху определен човек, съсредоточете критиката си към определено поведение или ситуация, а не към определена личност. Вместо да кажете  „Винаги закъсняваш с отчетите за разходите“, пренесете фокуса върху фактите като използвате израз от рода на „Отчетите за разходите трябва да бъдат готови в рамките на три работни дни, защото в противен случай клиентите не се таксуват навреме и счетоводният отдел се натоварва с допълнителна работа. Моля да се увериш, че ще бъдат готови навреме.“

6. Бъдете дискретни

Никой не искай да бъде засрамен пред своите колеги. Конструктивната критика трябва да бъде давана на четири очи, а не в коридора, където всички служители на компанията могат да чуят вашия разговор.

Също толкова важно е и да уцелите правилния момент. Ако сте изправени пред сериозен проблем или пък подозирате, че вашият служител няма да приеме критиката особено добре, оставете тази среща за края на работния ден. От друга страна, ако става въпрос за член на екипа, който е в директен контакт с клиентите, не водете този разговор преди важна среща.

7. Слушайте

Опитайте да водите диалог, вместо да изреждате списък с инструкции. Задайте въпроси, за да разберете по-добре причините за проблема и дайте възможността на служителите ви да изразят своите чувства и тревоги. Попитайте ги какво биха направили, за да подобрят ситуацията.  

8. Следвайте развитието на ситуацията

Дайте на служителите си нужното време, за да поправят своите грешки. Ако забележите видимо подобрение, не пестете позитивните отзиви. От друга страна, ако след известно време ситуацията не се е подобрила, определете следващата стъпка, която трябва да се предприеме.

Поставянето на точния човек на правилната позиция е от ключово значение за успеха на вашето управление. Ако очаквате от един служител да бъде страхотен счетоводител, без да има опит или умения в областта, крайният резултат няма как да бъде особено обнадеждаващ. 

Диан Готсман, автор на Modern Etiquette for a Better Life, за Inc.com

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ