Малък екип – големи резултати
Стоя насред претъпкана всекидневна, заобиколен от любимите ми хора. Около себе си чувам какафония от мнения за това къде трябва да отидем да обядваме. Не след дълго всички 12 души в стаята стават по-гладни, по-нетърпеливи и още по-шумни. Близо 30 минути по-късно още не сме взели решение какво и къде да ядем. Вместо да се успокоим и да решим да опитаме нещо нови, ние решаваме за пореден път да поръчаме пица. Както се казва - „Много баби, хилаво дете”. Вярвам, че тази поговорка има голямо приложение и в света на бизнеса. Когато твърде много хора вземат участие в процеса на вземане на решения, иновацията се превръща в нещо непостижимо.
Ползите от малкия екип
Когато започнах първия си стартъп преди 13 години аз знаех, че искам две неща – да придобия нужните умения, за да превърна компанията в истински успех, и да не ми се налага да приемма каквото и да е било външно финансиране. Това означаваше, че още от самото начало трябваше да се науча да работя с малък екип.
За разлика от големите фирми, в които има редица директори, основатели и инвеститори, работата с компактен екип ме научи колко важно е да имаш хора, чиито силни страни допълват слабите на техните колеги и обратното, както и че всички трябва да бъдат отдадени на постигането на една цел.
Както казва главният изпълнителен директор на Alpha Software Ричард Рабинс – предимството на малките екипи е, че те са по-лесни за управление и излизат по-евтино.
„Когато в стаята има твърде много мениджъри, някои гласове започват да се губят“, казва той.
Докато някои компании продължават да предлагат нови и нови позиции с все по-неразбираеми и засукани титли, това, което е от най-голямо значение за мен, е екипът ми да бъде гъвкав и сплотен. Правилната големина на екипа е различна за всеки бизнес, но преди да вземете решение от колко хора се нуждаете, за да започнете вашия стартъп, обърнете внимание на тези четири причини да за запазите кръга си от колеги сравнително компактен.
Малките екипи виждат по-лесно голямата картика
Опитът ми показва, че по-малките екипи от хора, разполагащи с широк набор от умения, са по-ефективни от големите групи от специалисти. Предпочитам да работя с всестранно развити личности от типа на Леонардо да Винчи, които не се фокусират върху развиването на едно единствено умение, вместо да бъда заобиколен от множество мениджъри, които са специализирани в една единствена насока.
„Проблемът със задълбочената специализация е, че експертите стават твърде неподвижни в гледната си точка за нещата. Те са научени да виждат нещата в твърде тесен план и изпитват огромни затруднения, когато някои иска от тях да погледнат на нещата от друг ъгъл. Това е сериозен проблем, тъй като съвременното работно място се нуждае от хора, които имат способността да виждат по-голямата картина.“, пише Кайл Уейнс в Harvard Business Review.
Малките екипи запазват фокуса си върху важните неща
Всеки мениджър във вашата компания трябва да гребе в една и съща посока – в противен случай компанията ви ще изгуби темпо и ще изостане от конкурентите си. Колкото повече хора с различни приоритети и идеи има на ръководни позиции, толкова по-бързо фирмата ще изгуби фокус и ще се фрагментира на различни лагери, всеки преследващ своята цел.
Тук на преден план идва т.нар. „Ефект на Рингелман”, който се изразява в тенденцията продуктивността на членовете на групата да намалява с увеличаването на нейния размер. Една от причините за това е, че колкото по-голяма е една група, толкова по-малко лична отговорност изпитваме. По тази причина малките и гъвкави екипи се справят по-добре с взимането на решения и изпълнението на задачи в по-кратки времеви срокове.
Шефът на Amazon Джеф Безос има едно много добро правило, когато става въпрос за продуктивните срещи. Нарича го „правилото на двете пици” и то гласи „Никога не организирай среща, в която две пици не могат да изхранят цялата група”.
Малките екипи насърчават ефективна комуникация и прозрачност
Когато един екип се състои от по-малко хора, вероятността важна информация да изпадне някъде по комуникационната верига е изключително ниска. Тъй като всеки отделен служител играе важна роля в изпълнението на всички проекти, лидерът лесно може да разпознае и оцени индивидуалния му принос.
Колко по-малко са хората, толкова по-бърза и лесна е комуникацията. Ако компанията трябва да вземе някакво важно решение, екипът може да бъде събран за минути и да след кратка дискусия да стигне до консенсус.
Освен това компактният екип допринася за изграждането на по-здрави и устойчиви връзки между отделните му членове.
Малките екипи не прахосват ресурси
„Недостатъкът на компаниите с много мениджъри е, че те забавят процеса на вземане на решения“, казва Ръсел Флейшър. Иначе казано, повече хора означава повече бюрокрация и хаос.
„Виждал съм финансови директори, които решават да се месят в други отдели и да налагат мнението си над своите колеги, тъй като заемат по-висока позиция в йерархията. Без нужният опит и познания тези мениджъри много лесно може да навредят на работния процес в конкретен отдел, а с това в организацията като цяло“, добавя той,
Когато поддържате по-малък екип, вие си гарантирате, че всеки служител ще използва времето и енергията си по възможно най-продуктивния начин. В тези случаи хората намират мотивация за работа вътре в себе, което насърчава ефективността и ограничава прахосването на ресурси. Това е в пълен контраст с по-големите групи, в които много хора не полагат нужните усилия, разчитайки, че някой друг ще свърши тяхната работа.
Още по-важното е, че всеки човек има по-голямо влияние върху работния процес, вместо да бъде просто поредното зъбно колело в една огромна машина.
................................
Айтъкин Танк, основател на JotForm, за FastCompany.com
Редактор: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.