Младият мениджър, който дойде и се хареса на всички
В днешно време в бизнеса не е рядко срещано явлението мениджъри на около 30 години да ръководят хора, които са с по 10 или 20 години по-възрастни.
Въпреки че този феномен в работата е все по-често срещан и до голяма степен нормализиран, в много случаи той продължава да поражда напрежение между младите шефове и по-опитните служители. За да бъде човек ефективен лидер не е необходимо той да е преминал определена възрастова границата, но когато му се налага да работи с ветерани, които имат много по-дълъг опит от него, той трябва да подхожда към комуникацията с тях с такт.
Проучване на OfficeTeam, в което са участвали повече от 1000 работници от различни компании, установява, че 82% от анкетираните служители нямат проблем с това да бъдат ръководени от по-млад мениджър, докато 26% от респондентите са заявили, че разликата в работната етика и ценности могат да бъдат най-големите пречки пред ефективната работа с по-неопитен шеф. Много често ветераните в компанията не искат да бъдат командвани от някой, който е по-млад от тях, докато амбициозните млади мениджъри имат трудната задача да си изградят авторитет без да действат прекалено твърдо и да внасят твърде много промени в работния процес.
Добрата новина е, че можете да бъдете успешни лидери, дори и ако ви се налага да ръководите хора, които имат 30 години по-голям опит от вас.
Мойра Лоулър от Monster.com е потърсила мнението на няколко кариерни експерта по този въпрос. Ето какво казват те:
Бъдете скромни
Не позволявайте вашата амбиция и целеустременост да бъдат приети като арогантност и прекомерна самоувереност. Може да имате чувството, че трябва по някакъв начин да обясните как сте получили тази позиция, но изтъкването на вашите впечатляващи постижения и успехи може да бъде прието като самохвалство.
„Понякога е най-добре лидерът да говори по-малко“, казва Сара Кенадей, експерт в областта на лидерството от Остин, Тексъс.
Трябва да се стараете да бъдете скромни и тактични, оставяйки вашите управленски умения да говорят сами за себе си. „Хората, които от дълги години работят на това място, ще са свръхчувствителни на всякакви демонстрации на власт и привилегии, така че най-добрият ви ход е да се фокусирате върху осигуряването на подкрепа за вашите служители и колко и банално да звучи – да бъдете вдъхновяващ лидер“, добавя тя.
Разберете какъв е предпочитаният от тях метод на комуникация
Вие може да имате по-директен стил на общуване, докато по-възрастните служители може да са свикнали да използват първите няколко минути от работната среща за по-ненатоварващи теми, като например времето и транспорта. Обърнете специално внимание на темпото, с което са свикнали те, и приспособете стила си на комуникация към тях, съветва Чип Еспиноса, експерт по многообразието на поколенията на работното място.
Тъй като по-старото поколение има склонността да поставя по-строги граници между работата и личния живот, трябва да забравите за късните вечерни имейли и не трябва да очаквате, че някой ще е готов да продължи работа от вкъщи, след като си тръгне от офиса. Ако искате да направите добро впечатление, избягвайте работната комуникация от 20 часа вечерта до 7-8 ч. сутринта на следващия ден.
Учете се от по-възрастните служители
Отделете време, за да опознаете екипа си и да разберете как се правят нещата в компанията. „Служителите ви разполагат с познания за фирмената култура на компанията, които са от критично значение за вашия успех“, коментира Трейси Си. Джоунс, автор на „Message To Millennials: What Your Parents Didn’t Tell You and Your Employer Needs You to Know".
Техният дългогодишен опит може да ви помогне да се ориентирате в новата среда, да разберете по-добре какви са вашите отговорности, да надградите върху уменията и познанията, които имате и да избегнете неловки ситуации, които често вървят ръка за ръка с първите няколко седмици на ново работно място, добавя той.
Не им позволявайте да ви командват
Когато сте по-млади от вашите колеги, дори и да сте техен ръководител, лесно може да попаднете в капана на прекомерната пасивност, която да позволи на служителите ви да се възползват от вас.
„Понякога по-възрастните опитват да прехвърлят някои от техните отговорности на по-младият мениджър, като за целта използват доводи от рода на „Ами ти си по-млад, значи си по-наясно с новите технологии“, казва Еспиноса. От ключово значение е да подкрепят служителите си във всяко начинание, но също толкова важно е да ги държите отговорни за тяхната работа. Не се поддавайте на техните трикове и опити да ви накарат да вършите работата им вместо тях.
Представете открито и прозрачно начина, по който вие правите нещата
Споделяйте активно вашите виждания за работния процес и стила на работа, който очаквате от вашия екип, за да избегнете неразбирателствата и неяснотите.
Това обаче не означава да преобърне офиса с краката нагоре и да промените изцяло начина, по който работи вашия екип. Вместо това Еспиноса съветва да попитате служителите си: „Какво е нещото, което не бихте искали да се променя, и кое е това, което смятате, че трябва да бъде заменено?“.
Някой от опитните служили може да ви запознае с предишните опити за промяна в компанията, които са завършили с провал и да ви спести време и нерви, които бихте изгубили, ако направите същата грешка.
Покажете, че сте поели дългосрочен ангажимент
Служителите ви трябва да знаят, че вие не гледате на новата си позиция като просто на временна роля, която ще ви помогне да се издигнете в компанията. Те искат да знаят, че вие приемате работата си сериозни и че сте готови да дадете най-доброто от себе си в нея.
„Липсата на търпение е ахилесовата пета на много мениджъри от по-младото поколение, особено сред милениълите. Много хора подхождат с недоверие към по-неопитните ръководители, защото мислят, че те не се застояват дълго време на една позиция и че винаги мислят за следващото повишение“, казва Еспиноса. Екипът ви ще ви уважава повече, ако вижда, че цялото ви внимание е насочено към настоящата ви роля.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.