Камелия Славейкова
Госпожо Славейкова, кой е световният лидер, в чийто екип бихте искали да работите?
- Макар и да е противоречива фигура, Илон Мъск впечатлява с дръзките си мечти и планове. Бих работила с лидер от световна класа като него, тъй като той заразява с визията си и вижда възможности там, където другите не са и помислили да търсят. Електромобилът "Тесла" е вече реалност, но е трудно достъпен за повече хора и не постига необходимия екологичен ефект. Бих се включила в екипа на Мъск, нагърбил се със задачата да произведе такъв автомобил за 25 000 долара. Сега това е оценено от много експерти като невъзможно и точно това ме привлича в този проект, който вярвам, че може да бъде реализиран, но не по традиционния начин.
- Какво трябва да се промени, за да има повече млади жени, които растат като успешни мениджъри и предприемачи?
- Образователната система и семейството трябва да обърнат по-голямо внимание на необходимостта да се изградят ценностните качества и поведенческите нагласи, които да помогнат на повече млади жени да се развиват и утвърдят като успешни мениджъри и предприемачи. Те трябва да съдействат за изграждане на увереност у младите жени, че могат да постигат високи резултати и да се наложат със своите знания, умения и опит. Най-важното е жените сами да не си поставят граници. Бизнесът трябва да предлага еднакви възможности за кариерно развитие на всички, а обществото трябва да узрее и да няма предубеждения към никоя категория хора, да не толерира прояви на дискриминация.
- За или против квотите жени-мъже в бизнеса сте?
- Квотите в бизнеса или на ръководни позиции са необходими там, където има дисбаланс. В Shell не говорим за квоти, а за дългосрочни цели. Кандидатите за съответните позиции се оценяват обективно на база техните компетентности независимо от пола им. Нашите усилия са насочени към това 20% от ръководните позиции в компанията в световен мащаб да са заети от жени. Тази цел си поставихме през 90-те години на миналия век, когато този процент беше около 4%, докато сега е повече от 15%.
Многобройни проучвания показват силната статистическа връзка между големия брой жени на висши мениджърски позиции, финансовото представяне на компанията и нейното организационно здраве. Това е така, защото жените по-добре разбират предпочитанията и очакванията на по-голямата група от потребители в света, а именно жените. Това е така поради уменията на жените да си сътрудничат успешно с различни хора, да преодоляват трудности и да постигат резултати, да разбират отделните ситуации и да търсят решения. Има достатъчно доказателства, че компаниите с повече жени на ръководни позиции имат по-добро представяне от ръководените само от мъже.
- Какво лично вие като мениджър правите за своите подчинени жени, за да не им се налага да избират между кариера и личен живот?
- "Shell България" има HR политики, които подпомагат жените и особено жените с малки деца, предлагайки им гъвкаво работно време. Всичко това допринася за поддържането на добър баланс работа-личен живот. Гъвкавото работно време означава, че жените могат да работят от вкъщи, а жените, които се връщат на работа след майчинство, получават възможност и за редуцирани работни часове. В допълнение компанията осигурява финансова подкрепа в началния период от майчинството и предоставя допълнителни дни платен годишен отпуск извън регламентираните по Кодекса на труда.
Тази година призовах служителите на компанията да се присъединят към Международния ден на семейството на 15 май, съкратих работния ден с 2 часа и насърчих служителите да прекарат останалите часове със своите семейства. Те високо оцениха жеста.
- Според Евростат България е на водещи позиции в ЕС по дял на жените в науката, технологиите, както и на мениджърски позиции. На какво според вас се дължи това?
- Това се дължи на изградената нагласа, че жената трябва да бъде активен участник в процеса на осигуряване на доходи на семейството. Заемането на водещи позиции само по себе си не гарантира постигането на високи научни и технологични успехи, тъй като България все още има да наваксва по отношение на изравняване нивото на възнаграждение на труда на жените в науката и технологиите спрямо това на мъжете.
[[{"fid":"337250","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":69,"width":800,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
ИРАВАН ХИРА
- Какво ви вдъхновява да станете сутрин рано или ви държи свежа късно вечер?
- Раждането на деня и първите слънчеви лъчи ме зареждат с положителна енергия, която пренасям в работата. Интересните казуси, които решавам, екипът, с който работя, и динамиката на деня ми създават усещане за пълноценност. Истинската удовлетвореност от работата, възможността да споделя случилото се през деня със семейството си и да начертая плановете си за утрешния ден е това, което ме държи свежа късно вечер.
ВЛАДИМИР НИКОЛОВ
- Възприемат ли ви вашите колеги мъже като равна, или усещате подценяване?
- Както в компанията, така и извън нея, когато общувам с колеги мъже, не усещам подценяване или дискриминация. Възприемането като равен се постига не с правила или норми, а зависи от активната роля и принос на жената.
ПЕТЪР АНДРОНОВ
- Зад всеки успял мъж стои една силна жена. А зад всяка успяла жена?
- Зад всяка успяла жена стои нейното семейство, което я подкрепя и стимулира за нови постижения.
"Shell България" е част от глобалната компания Royal Dutch Shell plc., водеща енергийна компания и най-големия търговец на горива в света. За 27 г. присъствие в страната компанията е въвела три поколения иновативни бензинови и дизелови горива. Услугата euroShell Card за отложено плащане и ефективно администриране на автопарка се ползва от около 4000 бизнес клиенти, а дългосрочната програма за лоялност ClubSmart има около 300 000 активни клиенти. На 23 феврури 2016 г. Shell подписа договор с Министерството на енергетиката за търсене и проучване на нефт и природен газ в площта "Блок 1-14 Хан Кубрат" в континенталния шелф на Черно море. Компанията разшири своето бизнес присъствие в България през 2017 г., като добави доставките на авиационно гориво към портфолиото си в страната.
[[{"fid":"337251","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":685,"width":2537,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.