Илон Мъск засили атаките срещу търговски съветник на Белия дом, нарече го „кретен“

Илон Мъск засили атаките срещу търговски съветник на Белия дом, нарече го „кретен“

След като акциите на Tesla се понижиха за четвърти пореден ден, главният изпълнителен директор на компанията Илон Мъск отправи нови остри критик към търговския съветник на Белия дом Питър Наваро, предаде Си Ен Би Си.

Мъск, най-богатият човек в света, започна да критикува Наваро още през уикенда, като написа в социалната мрежа X, че „докторската степен по икономика от Харвард е нещо лошо, а не нещо добро“ в препратка към образованието на Наваро.

Във вторник Мъск написа „Наваро наистина е кретен“ в отговор на забележката на търговския съветник, че Tesla е по-скоро компания, която „сглобява автомобили“, отколкото производител на автомобили, като добави, че коментарите на Наваро са „очевидно неверни“. Мъск нарече Наваро „по-глупав от чувал с тухли“, преди по-късно саркастично да се извини на тухлите. Мъск също нарече Наваро „опасно глупав“.

Атаките на Мъск срещу Наваро представляват най-публичния спор между членове на вътрешния кръг на Тръмп, откакто президентът встъпи в длъжност през януари, и показват, че високите мита, обявени в сряда от Тръмп за повече от 180 държави и територии, не намират всеобщо одобрение в администрацията.

На въпрос за враждата на брифинг във вторник, прессекретарят на Белия дом Карълайн Ливит каза: „Вижте, това очевидно са двама души, които имат много различни възгледи за търговията и митата. Момчетата ще си останат момчета и ние ще оставим публичните им спаринги да продължат“.

Сривът на Tesla

Акциите на Tesla поевтиняха с 22% през последните четири търговски сесии и с 45% от началото на годината. Tesla е загубила повече от 585 милиарда долара пазарна стойност през 2025 г. ,което се равнява на десетки милиарди долари загуби на хартия за Мъск, който също е главен изпълнителен директор на SpaceX и собственик на xAI и социалната мрежа X.

Дори преди Тръмп да представи подробно плана си за широкомащабни мита, той вече беше наложил 25% мита върху превозни средства, които не са сглобени в САЩ. Много анализатори казаха, че Tesla може да издържи на тези мита по-добре от конкурентите, тъй като нейните превозни средства, продавани в САЩ, се сглобяват в страната.

Но производствените разходи на компанията ще се увеличат поради тарифите за материали и части от чуждестранни доставчици. Канада и Мексико са сред водещите източници на внос на стомана в САЩ, а Канада е най-големият доставчик на алуминий в страната.

На събитие в събота, организирано от италианския вицепремиер Матео Салвини, Мъск каза: „По мое мнение както Европа, така и Съединените щати трябва да преминат, в идеалния случай, към ситуация с нулеви мита, ефективно създавайки зона за свободна търговия между Европа и Северна Америка.“

Мъск, чийто възглед за търговските отношения с Европа е в рязък контраст с политиките, прилагани от Тръмп, има личен интерес в региона. Tesla има голяма фабрика за автомобили извън Берлин, а Европейската комисия преди това се обърна към SpaceX за изстрелвания на ракети.

Мъск, който похарчи приблизително 290 милиона долара, за да помогне за връщането на Тръмп в Белия дом, сега ръководи така наречения отдел на Тръмп за правителствена ефективност или DOGE, който намали разходи, премахна регулации и съкрати десетки хиляди федерални работни места. През първото тримесечие Tesla беше засегната от вълни от протести, бойкоти и вандализъм в отговор на политическата реторика на Мъск и работата му в Белия дом.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ