Неочаквано откритие на фосфати предлага на Европа ценен коз в борбата за диверсификация на ресурсите

Неочаквано откритие на фосфати предлага на Европа ценен коз в борбата за диверсификация на ресурсите

Неочаквано откритие на фосфати предлага на Европа ценен коз в борбата за диверсификация на ресурсите

Огромно находище на фосфатни скали, открито в Норвегия, съдържа достатъчно минерали, за да задоволи световното търсене на батерии и соларни панели през следващите 100 години, твърди минната компания, която го контролира.

В началото на юли 2023 г. Norge Mining заяви, че в югозападната част на Норвегия са открити най-вероятно до 70 милиарда тона от невъзобновяемия ресурс, заедно с находища на други стратегически минерали като титан и ванадий. Според Геоложката служба на САЩ доказаните запаси от фосфати в световен мащаб възлизат на 71 милиарда тона, което е само малко повече от общото количество, открито в Норвегия. Преди това откритие най-голямото находище на фосфати се намираше в района на Западна Сахара в Мароко и е възлизало на около 50 милиарда тона. След него се нареждат Китай с 3,2 млрд. тона, Египет с 2,8 млрд. тона и Алжир с 2,2 млрд. тона, според оценки на Геологическата служба на САЩ.

Очаква се световният пазар на фосфор и производни да нарасне от 65,13 млрд. долара през 2021 г. до 85,01 млрд. долара през 2028 г. с темп на растеж от 3,9%. Очаква се световният пазар на фосфорни торове да достигне 207 млрд. долара до 2026 г. при темп на растеж от 5,1%. Движещите фактори са бързият растеж в секторите на селското стопанство и хранителната промишленост, за да се покрият нуждите на увеличаващото се население на света при ограничена наличност на земеделска земя. Понастоящем Азия е най-големият пазар поради големите земеделски общности в Китай и Индия. Въпреки това растежът тук е донякъде ограничен от строгите правителствени разпоредби, свързани с опасностите за околната среда и риска от прекомерна употреба.

Фосфатните скали съдържат високи концентрации на фосфор, който е ключов компонент за изграждането на екологични технологии, но понастоящем е изправен пред значителни проблеми с доставките. Фосфорът е открит за пръв път през 1669 г. от германския учен Хениг Брандт, който търси философския камък. Въпреки че се оказва неефективен при превръщането на обикновените метали в злато, той се превръща в основен компонент на литиево-желязо-фосфатните батерии в електрическите автомобили, както и на слънчевите панели и компютърните чипове. Днес много хора наистина искат да карат електромобили. Проблемът е, че в повечето случаи те са просто твърде скъпи. Някои от водещите причини за поевтиняването на електрическите автомобили са доставките на батерии и използването на алтернативни химически смеси, които намаляват цените на тези батерии. Електрическите превозни средства трябва да използват литиево-йонни батерии поради тяхната енергийна плътност, но в рамките на това определение има много различни химически смеси, от които може да се избира. Засега водещият вид за електромобилите, продавани в Европа, Америка и Австралия, са батериите NMC - никел-манган-кобалт, като се търсят начини за използването на различни компоненти в батериите.

Преди това Русия контролираше най-големите в света находища на свръхчисти фосфатни скали, като Европейският съюз предупреди, че тези "критични суровини" са с висок риск за доставките в резултат на обтегнатите отношения между Брюксел и Кремъл в последните две години.

Нуждата от диверсификация е критична

Според доклад на Центъра за стратегически изследвания в Хага понастоящем ЕС е почти изцяло зависим от вноса на фосфати от останалата част на света, като големи залежи има и в Китай, Ирак и Сирия. В доклада, който беше публикуван преди откриването на огромното норвежко находище, се предупреждава, че ЕС трябва да бъде "загрижен за недостига на фосфатни скали" .

Статия в научното списание Nature още от миналата година предупреждава за предстоящи смущения в доставките на фосфор, като посочва нахлуването на Русия в Украйна и последвалите икономически санкции като потенциална причина за нестабилността на пазара.

Световната икономика потребява около 50 млн. тона фосфор всяка година, като по-рано тази година учени предупредиха, че ако тенденциите в предлагането се запазят, планетата може да се изправи пред "фосфогедон".

"Пазарът на купувачите става все по-претъпкан от ограничена търговия - поради политическата нестабилност в няколко държави източници, както и международните санкции, наложени на други", отбеляза Norge Mining в публикация в блога си през юни 2023 г. "Това принуждава вносителите да се опасяват от предстояща криза."

Миналия месец министърът на търговията и промишлеността на Норвегия Ян Кристиан Вестре заяви, че правителството обмисля да ускори изграждането на гигантска мина в Хелеланд, след като бъде завършен анализът на 47 мили сондажни ядра. Ако получи одобрение, първата голяма мина може да започне работа до 2028 г. Политикът заяви, че "задължение" на Норвегия е да развие "най-устойчивата минерална индустрия в света" след откриването на минералите.

Според местни доклади плановете за добив вече са подкрепени от Европейския алианс за суровини, а местните консултации за усвояване на находището продължават.

Говорител на Европейската комисия определи откритието като "чудесна новина" за постигане на целите на Комисията в областта на суровините, а Norge Mining заяви пред Euractiv, че прогнозираното рудно тяло с дълбочина 4500 метра теоретично ще може да задоволи световното търсене през следващия век.

Полезните ходове на Брюксел

Неотдавнашното откритие на огромното находище на подземни фосфати в Норвегия драстично променя картината на ресурсния баланс. Това находище е обявено за най-голямото в света и е достатъчно голямо, за да задоволи нарастващото световно търсене на торове, слънчеви панели и електрически автомобили поне за следващите 100 години, както твърди Norge Mining. Това изключително важно откритие идва на фона на разгорещеното металургично съперничество в далечния север на Европа, в момент, когато икономиките и корпорациите обединяват усилията си за намиране на решения за по-устойчиви начини на живот в стремежа си да намалят тежестта на невъзобновяемите ресурси и да намалят въглеродния отпечатък. Освен това държавите агресивно се опитват да предпазят минералните си запаси от износ, като се има предвид скоростта, с която известните запаси от висококачествени фосфатни скали се изчерпват при продължаваща експлоатация за задоволяване на постоянно нарастващото световно търсене. Всички тези доставки са ограничени до четири-пет доставчика извън Европа.

Рафинирането на фосфора е процес с висока въглеродна интензивност. Това е една от причините, поради които в Европа вече не се произвежда тази важна суровина; преди много години имаше известно производство в Нидерландия, но то беше преустановено поради силното замърсяване. Европа е в отлична позиция: ЕС може да използва предимствата си в областта на иновациите в чистите технологии и развитието на умения, за да превърне индустрията в двигател на иновациите и промените и по този начин да постигне най-високите социални и екологични стандарти, като същевременно намали зависимостта си от нестабилните чужди партньори като Русия и Китай.

Norge Mining е приключила проучванията, след като е установила, че находището е по-голямо от първоначално очакваното. За пръв път компанията прави откритието през 2018 г., когато находището е оценено като простиращо се на 300 метра под земята. По-късно обаче е установено, че находището се простира на 4500 метра дълбочина - по-дълбоко, отколкото е възможно да се сондира, се казва в доклада. Майкъл Вюрмсер, съизпълнителен директор на Norge Mining, заяви, че новите мини ще бъдат по-екологични от съществуващите. Компанията възнамерява да улавя въглеродните емисии от дейността си и да ги съхранява. Въпреки че получаването на зелена светлина за всички екологични разрешителни ще бъде трудна задача, мината е с висок приоритет за правителството на Норвегия, както и за Европа и САЩ.

Всички тези минерали попадат в обхвата на Закона за критичните суровини на ЕС и на американската схема за стратегически минерали. Тъй като фосфатното находище съдържа също ванадий и титан - суровини за аерокосмическия и отбранителния сектор, "двама значими производители на самолети" вече са проявили интерес към титановото находище. Съседна Швеция неотдавна откри редкоземни метали в своя далечен северен регион. Все пак норвежката находка може да помогне на Европа да получи независимост и, което е по-важно, да намали цените. Освен това, тези новаторски открития ще действат само като стратегическо оръжие за Запада в неговото все по-интензивно съперничество с Москва и Пекин. А това, меко казано, е истинска манна небесна за Европа, която напоследък е обречена да играе незавидната роля на зависим от другите играч.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ