Неочаквано откритие на фосфати предлага на Европа ценен коз в борбата за диверсификация на ресурсите

Неочаквано откритие на фосфати предлага на Европа ценен коз в борбата за диверсификация на ресурсите

Огромно находище на фосфатни скали, открито в Норвегия, съдържа достатъчно минерали, за да задоволи световното търсене на батерии и соларни панели през следващите 100 години, твърди минната компания, която го контролира.

В началото на юли 2023 г. Norge Mining заяви, че в югозападната част на Норвегия са открити най-вероятно до 70 милиарда тона от невъзобновяемия ресурс, заедно с находища на други стратегически минерали като титан и ванадий. Според Геоложката служба на САЩ доказаните запаси от фосфати в световен мащаб възлизат на 71 милиарда тона, което е само малко повече от общото количество, открито в Норвегия. Преди това откритие най-голямото находище на фосфати се намираше в района на Западна Сахара в Мароко и е възлизало на около 50 милиарда тона. След него се нареждат Китай с 3,2 млрд. тона, Египет с 2,8 млрд. тона и Алжир с 2,2 млрд. тона, според оценки на Геологическата служба на САЩ.

Очаква се световният пазар на фосфор и производни да нарасне от 65,13 млрд. долара през 2021 г. до 85,01 млрд. долара през 2028 г. с темп на растеж от 3,9%. Очаква се световният пазар на фосфорни торове да достигне 207 млрд. долара до 2026 г. при темп на растеж от 5,1%. Движещите фактори са бързият растеж в секторите на селското стопанство и хранителната промишленост, за да се покрият нуждите на увеличаващото се население на света при ограничена наличност на земеделска земя. Понастоящем Азия е най-големият пазар поради големите земеделски общности в Китай и Индия. Въпреки това растежът тук е донякъде ограничен от строгите правителствени разпоредби, свързани с опасностите за околната среда и риска от прекомерна употреба.

Фосфатните скали съдържат високи концентрации на фосфор, който е ключов компонент за изграждането на екологични технологии, но понастоящем е изправен пред значителни проблеми с доставките. Фосфорът е открит за пръв път през 1669 г. от германския учен Хениг Брандт, който търси философския камък. Въпреки че се оказва неефективен при превръщането на обикновените метали в злато, той се превръща в основен компонент на литиево-желязо-фосфатните батерии в електрическите автомобили, както и на слънчевите панели и компютърните чипове. Днес много хора наистина искат да карат електромобили. Проблемът е, че в повечето случаи те са просто твърде скъпи. Някои от водещите причини за поевтиняването на електрическите автомобили са доставките на батерии и използването на алтернативни химически смеси, които намаляват цените на тези батерии. Електрическите превозни средства трябва да използват литиево-йонни батерии поради тяхната енергийна плътност, но в рамките на това определение има много различни химически смеси, от които може да се избира. Засега водещият вид за електромобилите, продавани в Европа, Америка и Австралия, са батериите NMC - никел-манган-кобалт, като се търсят начини за използването на различни компоненти в батериите.

Преди това Русия контролираше най-големите в света находища на свръхчисти фосфатни скали, като Европейският съюз предупреди, че тези "критични суровини" са с висок риск за доставките в резултат на обтегнатите отношения между Брюксел и Кремъл в последните две години.

Нуждата от диверсификация е критична

Според доклад на Центъра за стратегически изследвания в Хага понастоящем ЕС е почти изцяло зависим от вноса на фосфати от останалата част на света, като големи залежи има и в Китай, Ирак и Сирия. В доклада, който беше публикуван преди откриването на огромното норвежко находище, се предупреждава, че ЕС трябва да бъде "загрижен за недостига на фосфатни скали" .

Статия в научното списание Nature още от миналата година предупреждава за предстоящи смущения в доставките на фосфор, като посочва нахлуването на Русия в Украйна и последвалите икономически санкции като потенциална причина за нестабилността на пазара.

Световната икономика потребява около 50 млн. тона фосфор всяка година, като по-рано тази година учени предупредиха, че ако тенденциите в предлагането се запазят, планетата може да се изправи пред "фосфогедон".

"Пазарът на купувачите става все по-претъпкан от ограничена търговия - поради политическата нестабилност в няколко държави източници, както и международните санкции, наложени на други", отбеляза Norge Mining в публикация в блога си през юни 2023 г. "Това принуждава вносителите да се опасяват от предстояща криза."

Миналия месец министърът на търговията и промишлеността на Норвегия Ян Кристиан Вестре заяви, че правителството обмисля да ускори изграждането на гигантска мина в Хелеланд, след като бъде завършен анализът на 47 мили сондажни ядра. Ако получи одобрение, първата голяма мина може да започне работа до 2028 г. Политикът заяви, че "задължение" на Норвегия е да развие "най-устойчивата минерална индустрия в света" след откриването на минералите.

Според местни доклади плановете за добив вече са подкрепени от Европейския алианс за суровини, а местните консултации за усвояване на находището продължават.

Говорител на Европейската комисия определи откритието като "чудесна новина" за постигане на целите на Комисията в областта на суровините, а Norge Mining заяви пред Euractiv, че прогнозираното рудно тяло с дълбочина 4500 метра теоретично ще може да задоволи световното търсене през следващия век.

Полезните ходове на Брюксел

Неотдавнашното откритие на огромното находище на подземни фосфати в Норвегия драстично променя картината на ресурсния баланс. Това находище е обявено за най-голямото в света и е достатъчно голямо, за да задоволи нарастващото световно търсене на торове, слънчеви панели и електрически автомобили поне за следващите 100 години, както твърди Norge Mining. Това изключително важно откритие идва на фона на разгорещеното металургично съперничество в далечния север на Европа, в момент, когато икономиките и корпорациите обединяват усилията си за намиране на решения за по-устойчиви начини на живот в стремежа си да намалят тежестта на невъзобновяемите ресурси и да намалят въглеродния отпечатък. Освен това държавите агресивно се опитват да предпазят минералните си запаси от износ, като се има предвид скоростта, с която известните запаси от висококачествени фосфатни скали се изчерпват при продължаваща експлоатация за задоволяване на постоянно нарастващото световно търсене. Всички тези доставки са ограничени до четири-пет доставчика извън Европа.

Рафинирането на фосфора е процес с висока въглеродна интензивност. Това е една от причините, поради които в Европа вече не се произвежда тази важна суровина; преди много години имаше известно производство в Нидерландия, но то беше преустановено поради силното замърсяване. Европа е в отлична позиция: ЕС може да използва предимствата си в областта на иновациите в чистите технологии и развитието на умения, за да превърне индустрията в двигател на иновациите и промените и по този начин да постигне най-високите социални и екологични стандарти, като същевременно намали зависимостта си от нестабилните чужди партньори като Русия и Китай.

Norge Mining е приключила проучванията, след като е установила, че находището е по-голямо от първоначално очакваното. За пръв път компанията прави откритието през 2018 г., когато находището е оценено като простиращо се на 300 метра под земята. По-късно обаче е установено, че находището се простира на 4500 метра дълбочина - по-дълбоко, отколкото е възможно да се сондира, се казва в доклада. Майкъл Вюрмсер, съизпълнителен директор на Norge Mining, заяви, че новите мини ще бъдат по-екологични от съществуващите. Компанията възнамерява да улавя въглеродните емисии от дейността си и да ги съхранява. Въпреки че получаването на зелена светлина за всички екологични разрешителни ще бъде трудна задача, мината е с висок приоритет за правителството на Норвегия, както и за Европа и САЩ.

Всички тези минерали попадат в обхвата на Закона за критичните суровини на ЕС и на американската схема за стратегически минерали. Тъй като фосфатното находище съдържа също ванадий и титан - суровини за аерокосмическия и отбранителния сектор, "двама значими производители на самолети" вече са проявили интерес към титановото находище. Съседна Швеция неотдавна откри редкоземни метали в своя далечен северен регион. Все пак норвежката находка може да помогне на Европа да получи независимост и, което е по-важно, да намали цените. Освен това, тези новаторски открития ще действат само като стратегическо оръжие за Запада в неговото все по-интензивно съперничество с Москва и Пекин. А това, меко казано, е истинска манна небесна за Европа, която напоследък е обречена да играе незавидната роля на зависим от другите играч.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 14 до 20 юли
Макрон: Свободата в Европа е изправена пред най-голямата заплаха от Втората световна война насам
Нощни автобуси вече ще се движат до столичното летище "Васил Левски"
САЩ ще изпратят системи за противовъздушна отбрана "Пейтриът" на Украйна
Националното разузнаване на САЩ ще разсекрети документи за тактиката на „дълбоката държава“
Биткойнът прескочи прага от 120 000 долара
Сблъсъци около „делото Епстийн“: Слухове пращат в оставка шефът на ФБР заради конфликт с главния прокурор
Светът на парите: Доларът губи позиции като световна резервна валута, докато усилията за дедоларизация се ускоряват