Бизнес перспективи: Отрезвяване след еуфорията

Бизнес перспективи: Отрезвяване след еуфорията

Инвеститорите в големи компании за потребителски стоки трябва да засилят играта си за подбиране на акции, тъй като разточителството на разходите след пандемията пресъхва и все по-чувствителните към цените купувачи започват да подкопават корпоративната ценова мощ, предаде Ройтерс.

Предупрежденията за печалбите в сектори, вариращи от луксозни до хранителни и авиокомпании, доведоха до притеснения за забавяне на икономиката на САЩ и други големи икономики.

Тези опасения за растеж бяха един от факторите зад разпродажбата, която лиши около 4,8 трилиона долара от глобалните акции само за три дни този месец. Купувачите на акции сега трябва да идентифицират онези фирми, които няма да пострадат от нормализиране на моделите на разходите, да не говорим за икономическа рецесия.

„Потребителите успяха да поемат повишенията на цените благодарение и на изключително високото ниво на натрупани спестявания (по време на пандемията). Изглежда, че сега това е към края си“, каза Киара Роба, ръководител на LDI капитал в Generali Asset Management в Париж.

„Отчетният сезон за второто тримесечие показва някои признаци на забавяне на потреблението с последващите опити на компаниите да намалят цените, за да стимулират потреблението“, каза тя.

Проучванията на бизнес активността на S&P Global през юли показват, че фирмите в Съединените щати и еврозоната не са в състояние да прехвърлят по-високите разходи толкова лесно, колкото преди. Сега има дълъг списък от печалби на компаниите, които сочат към смекчаване на ценообразуването или слабост в потребителските разходи.

Забележителни примери включват Nestle и Ryanair в Европа и McDonald's в САЩ, заедно с разплащателни фирми като Visa и Worldlineл. В много случаи цените на акциите се сринаха.

Четиридесет компании са намалили насоките досега този сезон в Европа, каза BofA във вторник, най-много от повече от година, като мнозинството се позовава на слабо търсене, включително, изненадващо, в САЩ.

Отрезвяване от луксозното харчене

Луксозната индустрия с висок марж също не е извън тенденцията и докато компаниите посочват дългия спад в Китай, инвеститорите също обръщат голямо внимание на моделите на харчене на други места.

Saint Laurent намали цените на своята чанта Loulou във Франция, Обединеното кралство, САЩ и Китай с 10-15% през май в "много рядък" ход за сектора, който според Barclays може да отразява признание, че предишните й повишения на цените са били твърде агресивни.

След три години на повишения над средното, инфлацията на цените на луксозните стоки показва признаци на връщане към дългосрочния си диапазон от 5-7% или по-малко, каза Лука Солка, анализатор в Bernstein в Лондон.

„Слабите марки, които се хвърлиха и увеличиха значително цените, сега са принудени да се коригират чрез отстъпки и промоции. Това се случва, защото потребителите от средната класа на Запад отрезвяват от постпандемичната еуфория".

Burberry, която уволни своя главен изпълнителен директор и предупреди за печалба през юли, беше цитирана като един от примерите. Акциите му изтриха почти една пета от стойността си в деня на печалбите. Swatch и Hugo Boss, се превърнаха в двете най-къси акции на паневропейския STOXX 600  след разочароващи числа. Дори лидерът в сектора LVMH, втората по големина регистрирана компания в Европа зад датския производител на лекарства Novo Nordisk, не е имунизирана.

„Със сигурност има усещане за съпротива на потребителите срещу по-високите цени, като се има предвид продължаващата криза на разходите за живот“, каза Санджив Тумкур, ръководител на акциите в Rathbones Investment Management.
„Това изглежда се усеща във всички сегменти на доходите – например компаниите за луксозни стоки се сблъскват с по-предизвикателни и нестабилни потребителски условия в много географски райони, особено Китай, във всички, освен в горния край на пазара.“

Поляризация на потребителите

Джилиан Дизен, старши мениджър на клиентско портфолио в Pictet Asset Management, вярва, че последните публикации за печалбите сочат повече към поляризацията на потребителите, отколкото към обща загуба на ценова мощ.

„В най-високия клас повечето премиум марки... повишават цените отново тази година, макар и на по-нормализирани нива“, каза тя, добавяйки, че тенденцията се простира отвъд луксозния сектор.

Производителят на автомобили Ferrari отваря нов раздел надминава очакванията благодарение на продажбите на по-скъпите си модели, въпреки че потребителското търсене в автомобилния сектор е променливо.

Диференциацията също е голям фактор - сектори с ниски нива на диференциация, като лични грижи и храни и напитки, могат да бъдат най-застрашени, каза Киара Роба.
В спортните стоки иновативните марки от по-висок клас като On и Deckers, Hoka продължават да се възползват от ръста на цените и продажбите, за разлика от основните имена като Nike, и Puma, която намали перспективите за печалба преди дни, потапяйки акциите си до шестгодишно дъно, каза още Джилиан Дизен.

Що се отнася до авиокомпаниите, Тумкур от Rathbones предупреди да не се екстраполира предупреждението на Ryanair към останалата част от индустрията, цитирайки по-добро търсене при конкурентите Easyjet и Jet2. „Ryanair също е по-скоро чист нискотарифен превозвач, докато неговите конкуренти имат по-голяма експозиция към пакетните ваканции, които изглежда в момента са по-приоритетизирани от клиентите“, каза той. „Както винаги изборът на акции ще бъде ключов".

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ