Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|BP спира транзита на петрол през Червено море, това може да наруши световните доставки
British Petroleum (BP) стана поредната компания, която спря доставките на петрол през Суецкия канал след нападения срещу кораби от страна на именските бунтовници хути. В понеделник компанията обяви, че безопасността на нейните работници е основен приоритет, съобщи CNBC.
"В светлината на влошаващата се ситуация със сигурността на корабоплаването в Червено море, компанията реши временно да спре всички транзити през Червено море Ще продължим да преразглеждаме тази предпазна пауза в зависимост от развитието на обстоятелствата в региона," се казва в прессъобщението на петролния гигант.
Това се случва, след като гигантите в корабоплаването MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM и Maersk обявиха спиране на пътуванията през Червено море поради заплахата от дронове, което означава, че няма достъп до ключовата връзка между Европа и Азия, между Близкия изток и Северна Африка.
Анализаторите твърдят, че този ход може да предизвика сериозно сътресение в световните вериги за доставки.
"Ще видим доста сеизмична активност по отношение на последиците за веригите за доставки", ако всички настоящи и очаквани пренасочвания се запазят, заяви Ричард Мийд, главен редактор на корабното списание Lloyd's List, пред CNBC.
Корабоплавателната индустрия не успя да избегне геополитическото напрежение около войната между Израел и "Хамас". Подкрепяните от Иран хути обещаха да продължат да нанасят удари по Израел и по корабите, които се насочват към Израел, докато не спре "агресията" в Ивицата Газа. Суецкият канал минава през Египет, който граничи с Израел на юг.
За последния инцидент бе съобщено в понеделник, като американски служители съобщиха на Ройтерс, че M/V Swan Atlantic - танкер за химически и петролни продукти, е бил атакуван в южната част на Червено море от множество снаряди, изстреляни от контролираната от хутите територия.
Военноморски ескорт
В отговор на нападенията се очаква САЩ да обявят разширяване на силите за морска защита в сътрудничество с арабските държави.
Според Ричард Мийд сега "много зависи" от морската защита на корабите.
"В региона има огромно военноморско присъствие и чуваме да се говори за военноморски ескорт. Но това не е същото, както когато преди 10 години видяхме, че военноморските ескорти се разполагат, за да се опитат да разрешат ситуацията с пиратството в Сомалия, а е много по-голямо", каза той пред предаването "Street Signs Europe" на CNBC.
Освен това заплахата от въздушни атаки изисква "постоянно присъствие на военноморските сили с доста усъвършенствано антидроново оборудване на борда", каза Мийд, и не е ясно дали предложенията ще бъдат достатъчни, за да накарат компаниите да променят курса си и колко скоро може да стане това.
От 19 ноември насам само 55 кораба са се пренасочили през нос Добра надежда - по-дългото пътуване около южната част на Африка - докато 2128 кораба са преминали през Суецкия канал.
Саймън Хийни, старши мениджър на отдела за изследване на контейнерите в Drewry, подчерта голямата несигурност, пред която е изправена корабоплавателната индустрия в момента, особено по отношение на това колко дълго ще продължи настоящата ситуация.
Той отбеляза, че достъпът до Панамския канал, друг ключов маршрут, е силно ограничен поради ниското ниво на водата.
Въпреки това той заяви пред CNBC, че не очаква толкова големи смущения във веригите за доставки или толкова силно въздействие върху цените на товарните превози, каквито се наблюдаваха по време на пандемията.
Огромното претоварване на пристанищата ограничаваше капацитета на доставките през 2020 г. и 2021 г., което доведе до безпрецедентни цени на товарните превози и доведе до рекордни печалби на транспортните фирми.
Оттогава обаче бяха поръчани много нови кораби и напоследък ситуацията е свръхпредлагане.
Настоящите събития "променят основите" на пазара. "Бяхме в низходящ цикъл, като пазарът беше пренаситен с изобилие от корабен капацитет - така че това ще дойде на помощ на превозвачите, които имат излишък", каза още Саймън Хийни.
"Твърде многото кораби са нещо добро, защото могат да се справят с тези смущаващи събития", посочи той.
За собствениците на товари обаче настоящите смущения могат да означават или по-дълго време за пристигане на стоките, или необходимост да плащат повече, за да оправдаят по-бързото пътуване на превозвачите.
"В корабоплаването винаги има алтернативен път, просто той ще отнеме повече време, а времето е равно на разходите. Превозвачите обаче могат да изберат да пътуват по-бързо, защото ще спестят милиони от транзитни такси в Суец. Цените на товарните превози отново ще се повишат, но не мисля, че ще се повишат толкова драстично, колкото преди", коментира Саймън Хини.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.