Кризите принудиха Европа да забрави срама от пазаруването на ниски цени

Кризите принудиха Европа да забрави срама от пазаруването на ниски цени

Кризите принудиха Европа да забрави срама от пазаруването на ниски цени

Европейците са песимистично настроени за бъдещето и подхождат все по-пестеливо към пазаруването и това се очертава да се утвърди като тенденция в следващите години, което пък ще даде тласък на дискаунт бизнес моделите. Основната причина за това е инфлацията, която води до промени в покупателната способност. Според данните от голямото годишно проучване на BNP Paribas Personal Finance „Обсерватория 2023“, 54% от анкетираните 14 200 души в 15 страни казват, че покупателната им способност е намаляла. Допитването е сред граждани на Австрия, Белгия, България, Чехия, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция и Великобритания. 

Сред хората в Европа се наблюдава и страх от евентуален недостиг на храна, от което се опасяват 58%, и от прекъсвания на комунални услуги и ресурси като горива, електричество и газ. През 2022 г. 70% от хората са усетили чувствително покачване на цените, а 54% заявяват, че покупателната им способност е намаляла. В резултат на това европейците потребяват все по-внимателно и разумно стоки и услуги и избират да пазаруват на ниски цени, без да се срамуват.

Този бизнес модел ще става все по-популярен и с преодоляването на неудобството от пазаруването в дискаунтъри, прогнозират анализаторите на BNP Paribas. Според данните от проучването едва 26% от хората намират използването на low cost услуги и продукти за „унизително“, докато останалите 74% твърдят, че няма нищо срамно в това. Причината е, че внимателното планиране на разходите за пазаруване помага на хората да запазят нивото си на потребление на фона на очаквани затруднения - 82% от участниците в проучването споделят, че пазаруват в дискаунт магазини, а 77% казват, че купуват евтини продукти като следят все по-зорко оферти за отстъпки и промоции.

Изследването сочи, че пазарът на low cost стоки и услуги в България все още има потенциал за растеж. Само 47% от българите казват, че този сектор е добре развит в страната, което е по-ниско от средното за Европа от 60%. Най-широко проникване на тези бизнес модели се наблюдава в Швеция и Франция като това мнение се споделя съответно от 73% и 70% от хората.

Едно от най-важните условия за растеж на нискобюджетния пазар в България е да предложи по-добро качество. Според данните от проучването, сънародниците ни са с най-ниска оценка за качеството на дискаунт продуктите и услугите. Докато средната оценка в Европа е 6.8 от 10, то в България е 6.1. Най-висока е оценката в Румъния – 7.4. Освен това само 49% от българите заявяват, че когато ползват такива продукти и услуги, получават добро качество срещу парите си. Средният процент за ЕС е близо 60%. В същото време 51% от българите признават, че low cost продуктите са по-евтини и затова са с по-ниско качество. По този показател сме над средното за ЕС, което е 43%.

Този нов начин на мислене за пазаруването, разпространяващ се все по-бързо в Европа, създава сериозен потенциал за ръст на дискаунт бизнес моделите, посочват авторите на проучването. Например, 43% от европейците заявяват, че през следващите години ще купуват повече такива стоки. Най-големи ръстове се очакват при дискаунт веригите за търговия с храни, като 41% от хората казват, че ще пазаруват по-често в такива магазини, и при облеклата с 34%.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ