Кризите принудиха Европа да забрави срама от пазаруването на ниски цени

Кризите принудиха Европа да забрави срама от пазаруването на ниски цени

Европейците са песимистично настроени за бъдещето и подхождат все по-пестеливо към пазаруването и това се очертава да се утвърди като тенденция в следващите години, което пък ще даде тласък на дискаунт бизнес моделите. Основната причина за това е инфлацията, която води до промени в покупателната способност. Според данните от голямото годишно проучване на BNP Paribas Personal Finance „Обсерватория 2023“, 54% от анкетираните 14 200 души в 15 страни казват, че покупателната им способност е намаляла. Допитването е сред граждани на Австрия, Белгия, България, Чехия, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция и Великобритания. 

Сред хората в Европа се наблюдава и страх от евентуален недостиг на храна, от което се опасяват 58%, и от прекъсвания на комунални услуги и ресурси като горива, електричество и газ. През 2022 г. 70% от хората са усетили чувствително покачване на цените, а 54% заявяват, че покупателната им способност е намаляла. В резултат на това европейците потребяват все по-внимателно и разумно стоки и услуги и избират да пазаруват на ниски цени, без да се срамуват.

Този бизнес модел ще става все по-популярен и с преодоляването на неудобството от пазаруването в дискаунтъри, прогнозират анализаторите на BNP Paribas. Според данните от проучването едва 26% от хората намират използването на low cost услуги и продукти за „унизително“, докато останалите 74% твърдят, че няма нищо срамно в това. Причината е, че внимателното планиране на разходите за пазаруване помага на хората да запазят нивото си на потребление на фона на очаквани затруднения - 82% от участниците в проучването споделят, че пазаруват в дискаунт магазини, а 77% казват, че купуват евтини продукти като следят все по-зорко оферти за отстъпки и промоции.

Изследването сочи, че пазарът на low cost стоки и услуги в България все още има потенциал за растеж. Само 47% от българите казват, че този сектор е добре развит в страната, което е по-ниско от средното за Европа от 60%. Най-широко проникване на тези бизнес модели се наблюдава в Швеция и Франция като това мнение се споделя съответно от 73% и 70% от хората.

Едно от най-важните условия за растеж на нискобюджетния пазар в България е да предложи по-добро качество. Според данните от проучването, сънародниците ни са с най-ниска оценка за качеството на дискаунт продуктите и услугите. Докато средната оценка в Европа е 6.8 от 10, то в България е 6.1. Най-висока е оценката в Румъния – 7.4. Освен това само 49% от българите заявяват, че когато ползват такива продукти и услуги, получават добро качество срещу парите си. Средният процент за ЕС е близо 60%. В същото време 51% от българите признават, че low cost продуктите са по-евтини и затова са с по-ниско качество. По този показател сме над средното за ЕС, което е 43%.

Този нов начин на мислене за пазаруването, разпространяващ се все по-бързо в Европа, създава сериозен потенциал за ръст на дискаунт бизнес моделите, посочват авторите на проучването. Например, 43% от европейците заявяват, че през следващите години ще купуват повече такива стоки. Най-големи ръстове се очакват при дискаунт веригите за търговия с храни, като 41% от хората казват, че ще пазаруват по-често в такива магазини, и при облеклата с 34%.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ