МВФ: Преходът към електромобили ще има "далечни" въздействия върху глобалната търговия и заетостта

МВФ: Преходът към електромобили ще има далечни въздействия  върху глобалната търговия и заетостта

Глобалният преход към електрически превозни средства ще има "далечни" въздействия върху инвестициите, производството, международната търговия и заетостта, обяви Международният валутен фонд (МВФ ) като част от своята актуализация на прогнозите за глобалния икономически растеж, предаде Ройтерс.

Анализът беше включен в последната Световна икономическа прогноза на МВФ, която беше публикувана в навечерието на годишните срещи на МВФ и Световната банка тази седмица, на които ще бъдат обсъдени усилията за стимулиране на глобалния растеж, справяне с дълга и финансиране на прехода към зелена енергия.

„Нарастващото навлизане на електрически превозни средства представлява фундаментална трансформация на глобалната автомобилна индустрия. Това ще има далечни последици“, казаха от МВФ.

Преминаването към електромобили се ускори през последните години и се разглежда като ключов начин да се помогне на страните да постигнат целите си в областта на климата.

През 2022 г. транспортът е причинил 36% от емисиите на парникови газове в САЩ, 21% в Европейския съюз и 8% в Китай, каза МВФ.

Нарастващото приемане на електромобили беше подкрепено от целта на ЕС за намаляване на емисиите от автомобили с 50% за периода 2030-2035 г. спрямо нивата от 2021 г., докато правителството на САЩ предостави субсидии за електромобили и станции за зареждане.

МВФ отбеляза, че глобалната автомобилна индустрия се отличава с високи заплати, силни печалби, големи експортни пазари и използване на висока степен на технологии.

Ускоряването към електромобилите ще преобрази този пейзаж, особено ако Китай запази сегашното си предимство в производството и износа спрямо американските и европейските конкуренти. При реалистични сценарии за навлизане на пазара на електромобили, БВП на Европа ще намалее с около 0,3% в средносрочен план, каза МВФ.

„При тези сценарии заетостта намалява в автомобилния сектор и работната сила се пренасочва постепенно към по-малко капиталоемки сектори (с по-ниска добавена стойност на работник)“, каза МВФ.

Както САЩ, така и ЕС наложиха мита върху произведените в Китай електромобили, за да противодействат на това, което според тях са несправедливи субсидии от Пекин за китайските производители.

Миналия месец администрацията на президента на САЩ Джо Байдън въведе 100% мито върху китайските електромобили, докато по-рано този месец страните-членки на ЕС подкрепиха с ограничена сила митата за внос на произведени в Китай електромобили до 45%.

Китайските производители на електромобили досега са ценообразували превозните си средства под своите конкуренти, решаващо предимство, като се има предвид, че електромобилите в момента остават по-скъпи от бензиновите алтернативи и търсенето на електромобили в световен мащаб отслабва.

Френското правителство каза по-рано този месец, че ще намали подкрепата си за купувачите на електромобили, присъединявайки се към Германия, която прекрати схемата си за субсидиране в края на миналата година, припомня Ройтерс.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ