Tesla спира производството си в Берлин заради проблемите с доставките през Червено море

Tesla спира производството си в Берлин заради проблемите с доставките през Червено море

Tesla спира производството в единствения си европейски завод за електрически автомобили заради нарушения във веригите на доставки, предизвикати от нападенията в Червено море, съобщи BBC.

Силите на САЩ и Обединеното кралство извършиха тази нощ въздушни удари срещу подкрепяните от Иран бунтовници хуси заради нападенията им срещу кораби в района.

Правителството на Обединеното кралство се опасява, че ако проблемите с морския трафик на товари се разраснат, е възможен нов енергиен шок.

Смята се, че производителят на електромобили е първата компания, която разкрива проблем с веригите си за доставки, след като корабните фирми бяха атакувани от йеменските бунтовници.

"Въоръжените конфликти в Червено море и свързаните с тях промени в транспортните маршрути между Европа и Азия през нос Добра надежда оказват влияние и върху производството в "Грюнхайде", се казва в изявление на Тесла до Ройтерс.

Компанията заяви, че заводът ѝ в Берлин ще бъде затворен на 29 януари и ще бъде отворен отново на 11 февруари "с изключение на няколко сектора" поради недостиг на компоненти.

От началото на войната между Израел и Хамас през октомври бунтовниците хути в Йемен засилиха нападенията срещу търговски кораби. САЩ съобщиха, че от средата на ноември в Червено море е имало 27 нападения.

Подкрепяната от Иран групировка използва безпилотни самолети и ракети срещу чуждестранни кораби, превозващи стоки през пролива Баб ал-Мандеб - широк 20 мили канал, който разделя Еритрея и Джибути от африканската страна и Йемен откъм Арабския полуостров.

Корабите обикновено поемат по този ключов търговски път от юг, за да стигнат до Суецкия канал на Египет по-на север.

В момента около една четвърт от световните корабни контейнери се отклоняват към други маршрути. Според Белия дом около 15% от световната търговия по море минава през Червено море. Това включва 8% от световното зърно, 12% от морския нефт и 8% от световния втечнен природен газ.

Шефът на корабния гигант Maersk каза пред BBC, че „значително прекъсване“ на трафика на световната търговия вече се усеща „до крайния потребител“.

Преди военните удари в четвъртък главният изпълнителен директор на Maersk Винсент Клерк призова за "по-силна мобилизация" за отблъскване на атаките, което според него ще доведе до по-високи цени за клиентите.

По-рано тази седмица шефът на Tesco Кен Мърфи предупреди, че сривът „може да увеличи цената на някои артикули, но ние просто не знаем в момента“.

След това Ikea и Danone заявиха, че очакват забавяне и при получаването на стоки.

Цените на петрола също се покачиха в четвъртък, след като Иран залови танкер край бреговете на Оман. Петролният танкер се е насочил към Турция, когато въоръжени мъже са му наредили да отплава към иранско пристанище.

В петък цената на петрола Brent - международният еталон за цените на петрола - се повиши с 2% до $78,94 за барел, докато американският петрол от Западен Тексас се повиши с 2,1% до $73,55.

Би Би Си уточнява, че Министерството на финансите е моделирало сценарии, включително покачване на цените на суровия петрол с повече от 10 долара за барел и 25% увеличение на природния газ. Правителството е загрижено, че продължаващите атаки срещу корабоплаването в Червено море могат допълнително да свият икономиката на Обединеното кралство, ако прекъсването продължи да засегне по-широко трафика на танкери.

Подкрепяните от Иран бунтовници хуси в Йемен заявиха, че атаките са съпричастни към страданието на палестинците в Газа, а лидерът на групата Абдел-Малек ал-Хути каза в четвъртък, че те "няма да отстъпят".

В резултат на атаките Maersk и няколко други големи корабни компании в света избягват ключов маршрут за световната търговия, тъй като дават приоритет на безопасността на своите екипажи.

„Имаме кораби, по които се стреля. Имаме колеги, чийто живот е застрашен, когато това се случи, и просто не можем да оправдаем плаването през тези опасни зони по начина, по който е ситуацията в момента“, каза  Винсънт  Клерк.

Той  поясни, че по-дългият маршрут около Африка изсмуква капацитета на глобалната система за корабоплаване в краткосрочен план, добавяйки всичко от седем дни до две седмици към пътуването на кораба, както и струва 1 милион долара (£783 000) повече само в гориво.

Тарифите за превоз на товари по море достигнаха рекордно високи нива по време на пандемията, но заедно с печалбите на корабните компании спаднаха значително през последните 18 месеца.

Въпреки това индустрията има свободен капацитет отчасти защото по-високите разходи за живот в голяма част от Европа и САЩ през последните две години доведоха до спад в потребителското търсене.

В Бахрейн на обиколка в Близкия изток тази седмица държавният секретар на САЩ Антъни Блинкен каза, че допълнителните разходи се "отразяват в по-високи цени за хората, за всичко - от гориво до лекарства до храна. Така това оказва реално въздействие върху хората по света в ежедневието им, обобщи Блинкен.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Радев: Правителството е декор на дуото Пеевски-Борисов, а правосъдието е избирателно
Unilever разработи дизайнерско звено, базирано на изкуствен интелект
Чехия прие закон, който определя пет години затвор за комунистическа пропаганда
На днешната дата, 19 юли. Рождениците днес
България успешно се конкурира с Франция и Италия по производството на черен хайвер
Времето: Топло и слънчево, но следобед ще се заоблачи
Бившият шеф на УЕФА и легендарен футболист Мишел Платини беше обран в дома си край Марсилия
Президент на Иран си взе такси, след като заредиха колите от кортежа му с разреден бензин