Tesla спира производството си в Берлин заради проблемите с доставките през Червено море

Tesla спира производството си в Берлин заради проблемите с доставките през Червено море

Tesla спира производството си в Берлин заради проблемите с доставките през Червено море

Tesla спира производството в единствения си европейски завод за електрически автомобили заради нарушения във веригите на доставки, предизвикати от нападенията в Червено море, съобщи BBC.

Силите на САЩ и Обединеното кралство извършиха тази нощ въздушни удари срещу подкрепяните от Иран бунтовници хуси заради нападенията им срещу кораби в района.

Правителството на Обединеното кралство се опасява, че ако проблемите с морския трафик на товари се разраснат, е възможен нов енергиен шок.

Смята се, че производителят на електромобили е първата компания, която разкрива проблем с веригите си за доставки, след като корабните фирми бяха атакувани от йеменските бунтовници.

"Въоръжените конфликти в Червено море и свързаните с тях промени в транспортните маршрути между Европа и Азия през нос Добра надежда оказват влияние и върху производството в "Грюнхайде", се казва в изявление на Тесла до Ройтерс.

Компанията заяви, че заводът ѝ в Берлин ще бъде затворен на 29 януари и ще бъде отворен отново на 11 февруари "с изключение на няколко сектора" поради недостиг на компоненти.

От началото на войната между Израел и Хамас през октомври бунтовниците хути в Йемен засилиха нападенията срещу търговски кораби. САЩ съобщиха, че от средата на ноември в Червено море е имало 27 нападения.

Подкрепяната от Иран групировка използва безпилотни самолети и ракети срещу чуждестранни кораби, превозващи стоки през пролива Баб ал-Мандеб - широк 20 мили канал, който разделя Еритрея и Джибути от африканската страна и Йемен откъм Арабския полуостров.

Корабите обикновено поемат по този ключов търговски път от юг, за да стигнат до Суецкия канал на Египет по-на север.

В момента около една четвърт от световните корабни контейнери се отклоняват към други маршрути. Според Белия дом около 15% от световната търговия по море минава през Червено море. Това включва 8% от световното зърно, 12% от морския нефт и 8% от световния втечнен природен газ.

Шефът на корабния гигант Maersk каза пред BBC, че „значително прекъсване“ на трафика на световната търговия вече се усеща „до крайния потребител“.

Преди военните удари в четвъртък главният изпълнителен директор на Maersk Винсент Клерк призова за "по-силна мобилизация" за отблъскване на атаките, което според него ще доведе до по-високи цени за клиентите.

По-рано тази седмица шефът на Tesco Кен Мърфи предупреди, че сривът „може да увеличи цената на някои артикули, но ние просто не знаем в момента“.

След това Ikea и Danone заявиха, че очакват забавяне и при получаването на стоки.

Цените на петрола също се покачиха в четвъртък, след като Иран залови танкер край бреговете на Оман. Петролният танкер се е насочил към Турция, когато въоръжени мъже са му наредили да отплава към иранско пристанище.

В петък цената на петрола Brent - международният еталон за цените на петрола - се повиши с 2% до $78,94 за барел, докато американският петрол от Западен Тексас се повиши с 2,1% до $73,55.

Би Би Си уточнява, че Министерството на финансите е моделирало сценарии, включително покачване на цените на суровия петрол с повече от 10 долара за барел и 25% увеличение на природния газ. Правителството е загрижено, че продължаващите атаки срещу корабоплаването в Червено море могат допълнително да свият икономиката на Обединеното кралство, ако прекъсването продължи да засегне по-широко трафика на танкери.

Подкрепяните от Иран бунтовници хуси в Йемен заявиха, че атаките са съпричастни към страданието на палестинците в Газа, а лидерът на групата Абдел-Малек ал-Хути каза в четвъртък, че те "няма да отстъпят".

В резултат на атаките Maersk и няколко други големи корабни компании в света избягват ключов маршрут за световната търговия, тъй като дават приоритет на безопасността на своите екипажи.

„Имаме кораби, по които се стреля. Имаме колеги, чийто живот е застрашен, когато това се случи, и просто не можем да оправдаем плаването през тези опасни зони по начина, по който е ситуацията в момента“, каза  Винсънт  Клерк.

Той  поясни, че по-дългият маршрут около Африка изсмуква капацитета на глобалната система за корабоплаване в краткосрочен план, добавяйки всичко от седем дни до две седмици към пътуването на кораба, както и струва 1 милион долара (£783 000) повече само в гориво.

Тарифите за превоз на товари по море достигнаха рекордно високи нива по време на пандемията, но заедно с печалбите на корабните компании спаднаха значително през последните 18 месеца.

Въпреки това индустрията има свободен капацитет отчасти защото по-високите разходи за живот в голяма част от Европа и САЩ през последните две години доведоха до спад в потребителското търсене.

В Бахрейн на обиколка в Близкия изток тази седмица държавният секретар на САЩ Антъни Блинкен каза, че допълнителните разходи се "отразяват в по-високи цени за хората, за всичко - от гориво до лекарства до храна. Така това оказва реално въздействие върху хората по света в ежедневието им, обобщи Блинкен.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ