Ваня Кънева: Успехът на един човек се измерва чрез успеха на хората около него

Ваня Кънева: Успехът на един човек се измерва чрез успеха на хората около него

С фокус не само върху присъствието на жените в корпоративния свят, а върху полезността им на високи управленски позиции, стартирахме поредица интервюта с едни от най-силните дами у нас. Те са успели предприемачи и мениджъри, част от Съвета на жените в бизнеса в България, създаден с цел да популяризира добрите практики и програми за насърчаването на професионалното развитие на жените в малкия и среден бизнес и израстването им до ръководни постове.

Продължаваме поредицата с Инж. Ваня Кънева, Директор „Човешки ресурси” на ЧЕЗ България ЕАД и член на УС на СЖББ.  

- Ваня, задавала ли сте си по време на кариерата си въпроса „Какво още искам и трябва да знам?“ Какъв е вашият начин да реагирате на промените в лидерските течения?

- За всеки човек, който иска да се развива и успява в бизнеса, този въпрос е ключов. Търсенето на отговори те държи постоянно буден. В дългия ми професионален път не съм спирала да си го задавам. Да намирам отговори. После да ги коригирам. И да си го задаваш отново и отново. Дъщеря си родих по време на първата си – инженерна магистратура. Синът ми се появи по време на втората – MBA програма. Със съпруга ми се шегуваме, че моите обучения са като щъркели. Носят ни щастие.

А как реагирам на „лидерски течения“? Колекционирам ги, анализирам ги, правя сравнения – доколко са приложими и ефективни. Кои от тях водят до успешни решения в практиката. Следя ги с професионален интерес. От друга страна аз самата експериментирам, сменям подходи и инструменти спрямо целите и средата. Смятам, че един лидер трябва да е непредсказуем, а в „ръкава му винаги да има изненади”. Мой основен фокус е динамиката на екипа в реализиране на целите, развивайки другите. Убедена съм, че успехът на един човек се измерва чрез успеха на хората около него.

- Първият модул на Лидерската академия към Съвета на жените в Бизнеса беше насочен към самоопознаване на силните и слаби страни. Можете ли да ни разкажете защо това обучение е важно през призмата на вашата кариера?

- Нашата Академия подготвя лидери. А за тях себепознанието е особено важно. Има едно правило, че ако искаш да разбереш защо твоите служители не работят добре отдели няколко секунди и погледни в огледалото. От него основният проблем те гледа право в очите. Друго основно правило за блестяща кариера е доброто настроение и положителния заряд. Трето е – успешната комуникация. Трябва да се научим „да пускаме информацията да циркулира в компанията“, тя е „лепилото“, което държи екипа и компанията заедно. Информираните служители са отговорните служители. И най-важното, трябва да осъзнаем, че основният мотиватор са не парите и условията на работа, а признанието и въвличането в решаване проблемите на компанията, в разбирането и интереса към отделния човек.

- Имате дългогодишен управленски и проектен опит в развитие на човешкия капитал в индустрията и енергетиката. Можете ли да откроите няколко положителни и ефективни тенденции в женското лидерско поведение в бранша, в който работите?

- През последните 15 години работя в сектор енергетиката – един силно регулиран, но опитващ се да се отвори (либерализира) към пазара и даде свободата на клиента. В същото време е мъжки занаят, в който независимо дали се полагат газови тръби, или пък се възстановява електрозахранването на „угаснали“ в снегове и бури български села, насреща са енергетици, родени да се справят с кризисни ситуации.

Работата ми е да анализирам мениджърските практики и опит, да изведа и популяризирам добрите модели. А опитът сочи, че и в този мъжки занаят нежната мениджърска ръка, системното, търпеливо и професионално отношение ще решат проблемите. Погледнете- енергийният министър, шефът на енергийния и воден регулатор, жените в бордовете на енергийните компании… Аз съм убедена, че подреждането на този доста объркан, политизиран и конюнктурен сектор в последните години ще стане тогава, когато политиците и обществото изцяло се доверят на женския мениджмънт в него. Аргументите ми са в способностите на българските жени, а именно:

  • Да се справят в кризисни ситуации, във враждебна и неадекватна среда като подхождат с грижа и внимание към всички участници;
  • Да мотивират и развиват потенциала на хората, които управляват;
  • Да печелят подкрепа не със заплахи и критики, а с ентусиазъм и способността да „продават ползи“;
  • Да се грижат и внимателно „подреждат“ всички „ъгълчета“ на терена;
  • Да знаят, че всичко започва от тях и те носят „вината“ за грешките на всички около тях.

С две думи те са „батерията“, която дава заряд и енергия и са наясно, че за да продължат да зареждат с този ентусиазъм трябва да се грижат най-напред за себе си – да имат етично поведение, да се грижат за семейството и децата, непрекъснато да се обучават и самообучават.

- Какви дългосрочни резултати очаквате от дейностите на Съвета на жените в бизнеса? Каква е най-важната роля на организацията според вас?

- Започнахме преди близо три години шепа съмишленици обединени около списание Мениджър и неговия форум Жените – нежната сила на бизнеса. Знаехме, че носим идеи, енергия и решения, с които да излезем от компаниите, в които работим и да ги развием в обществен план. В края на първата Лидерска Академия разбираме, че пътят по който сме тръгнали е верен, защото с още 43 ентусиазирани млади дами продължаваме по него. А иначе обществото ни е болно – грижи за младите, които нямат работа и бягат от България, грижи за остаряващите, които трябва да имат сили и енергия да продължат да работят, грижи за възпитанието и израстването на младите лидери на България, на които трябва да предадем щафетата един ден… Въобще, предстоят ни много нови и все така интересни, емоционални и наелектризиращи проекти.

Ели Добринова

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ