Време е за нови коли
Сега е времето за нова кола. Цените са ударили дъното, а производителите стимулират продажбите чрез различни промоции. Личи си от едно пускане на телевизора. Всички по-големи автомобилни брандове (без японските) усилено въртят реклами на различни промоции. Очаква се гигантите от Западна Европа и САЩ решително да изпреварят конкурентите си от Япония закъсали след природните бедствия. Пазарът се преструктурира. В същото време започналото възстановяване на Западна Европа вдига продажбите (забелязва се и в България). Много е вероятно след средата на годината да започне плавно увеличаване на цените.
Добри новини идват от нашите дилъри - продажбите на нови автомобили стабилно тръгнаха нагоре след близо две години непрекъснато свиване. Най-напред това се случи през неомври м.г., когато за пръв път от доста време пазарът отчете 10% ръст на продажбите на нови автомобили на месечна база. Декември изненада и самите автомобилни дилъри - увеличение на продажбите спрямо предишния месец с 27% отдавна не беше им се случвало. Ръстът продължи и в първите четири месеца на 2011 г. и даде повод на мнозина да заговорят за устойчива тенденция. През април 2011 г. спрямо същия месец на 2010 г. ръстът е 33%.
Някои хора и компании дори започнаха да се опасяват, че са закъснели да си купят нова кола. По данни на НСИ автомобилът е най-силно поевтинявалата стока между юни 2010 г. - февруари 2011 г. Цената на новите коли в този период е паднала със 7,69%. И това беше нормално, като се има предвид, че на много автомобилни производители на Стария континент им се наложи да разпродават бързо готовата си продукция, за да покрият разходите си за изплащане на банкови заеми. От началото на тази година обаче ситуацията коренно се промени. Възстановяването на потребителското доверие в страните от Западна Европа доведе до възстановяване на продажбите. В две трети от страните членки има ръст на продажбите на нови автомобили, макар и малък. В Германия например, той е едва 2,6%, но когато се сравнява с България трябва да се има предвид, че ръстът у нас е от далеч по-ниска база. Събуждането на пазара обаче върви паралелно с една друга тенденция – рязък спад в производството, вследствие на кризата в Япония.
Там съвсем очаквано пазарът през април се срина с рекордните 51%. Последиците от катастрофалните природни бедствия в Страната на изгряващото слънце доведоха до най-големия спад в търсенето на нови коли от 1968 г. насам. Производители като „Тойота" и "Хонда" посочиха, че възстановяването на нормалното производство ще им отнеме към половин година. Всъщност при „Тойота“ има огромен спад от 69% на световните пазари заради преустановеното производство на редица важни компоненти в самата Япония. По същата причина някои европейски заводи, където се сглобяват колите, бяха принудени драстично да свият производството. А това е предпоставка за покачване на цените.
В България през последните месеци се забелязва още една тенденция, която в никакъв случай няма да остави цените същите както през последните 2 години. Много автомобилни търговци твърдят, че ситуацията в последно време ги е накарала да изнасят от България голяма част от внесените нови возила. Заради ниските цени на автомобилите у нас за търговците от редица европейски страни стана много по-изгодно да купуват от България. С други думи се забелязва масиран реекспорт на нови автомобили. Дори се говори под сурдинка, че от продадените над 18 000 нови коли, 3 000 се губят, защото не са регистрирани в КАТ.
Тук е мястото да споменем, че ценообразуването при леките автомобили е много гъвкав процес, в който участват различни страни - производители, търговци, първични дилъри, дистрибутори и т.н. Нищо не пречи цените да се сменят всеки месец. Дори автомобили, слезли от една и съща поточна линия, в един и същ ден, могат да бъдат продадени с разлика в цената от десетки хиляди евро в зависимост от това за коя държава са предназначени. Всеки производител води своя специфична ценова политика за всеки пазар.
Ако вземем за пример цената на BMW X5 с двигател 2993 куб. см, в България крайната му цена през 2010 г. бе 58 824 евро. Цената на същата кола в Дания е направо стряскаща – 127 000 евро, а във Финландия – 81 000 евро. В Германия е по-евтина и от тази в България – 53 700 евро. Самата доставна цена на този автомобил е най-ниска обаче не в страната производител Германия, а в Ирландия - 43 000 евро.
Подробен анализ, правен от Еврокомисията преди няколко месеца, показа, че за последните две-три години, цените на новите автомобили на българския пазар чувствително са паднали. Но тъй като това не важи за т. нар. доставни цени на колите (цената, на която самите дилъри и дистрибутори купуват возилата), може да се заключи, че дистрибуторите за България са свили драстично маржовете си на печалба, при положение, че никакви данъци и такси не са били променяни през този период. Именно желанието на дилърите да се задържат на стагнирания пазар ги е накарало последните две години да наводнят България с промоции. Въпрос на тяхна преценка сега е дали ще продължат с тази политика и през тази година.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.