Зоя Паунова: В кариерното развитие са нужни женски модели на подражание
„Полагала съм усилия, за да направя позицията си като жена-лидер видима и чута", споделя Зоя Паунова, изпълнителен директор на Астра Зенека България. Г-жа Паунова е един от членовете на УС на Съвета на жените в бизнеса, с които стартирахме поредицата разговори за пътя на дамите към високи управленски постове.
- Г-жо Паунова, имате над 20-годишен опит във фармацевтичната индустрия – какви са промените в съотношението мъже/жени на мениджърски позиции във вашия бранш?
- Макар нашето общество като цяло да е патриархално, днес, по заетост на жените, заемащи ръководни позиции, България, е в златната среда на Европейския съюз. Редица изследвания сочат, че наличието на повече жени на ръководни позиции ще подобри конкурентоспособността на компаниите и бизнес средата. Не разполагам с обобщени данни за фармацевтичната индустрия, но бих могла да споделя съотношението мъже-жени в АстраЗенека. В глобален мащаб в компанията има 25% дамско присъствие във висшия мениджърски състав, докато в България – 65% от членовете на мениджърския екип са жени. В света служителите са разделени в съотношение 51 към 49%, в българския екип за цялата организация съотношението е 65% към 35% в полза на жените.
- Какви са причините за тези разлики?
- В българската организация в подходите ни за подбор на кандидати залагаме на ясно поставени критерии. Съпоставяме вътрешните и външни кандидати, в зависимост от ролята и отговорностите, разчитаме и на оценката от външни експерти в областта на човешките ресурси. Високият процент жени-мениджъри в българския екип е резултат от проявените качества и умения на кандидатите в процеса на подбор. Търсим кандидати с доказани професионални умения, хъс, стремеж към развитие и постигане както на индивидуалните, така и целите на организацията.
- Каква еволюция сте претърпяла в лидерското си поведение през годините? Поставяла ли сте си вътрешни бариери заради джендър стереотипи?
- В хода на годините възпитавам кураж, дързост и смелост при взимане на стратегически решения - управленските качества, които трябва да бъдат отстоявани. Моята баба казваше „Цели се към звездите, за да кацнеш поне на луната ’’. Не бих казала, че съм си поставяла бариери, но съм полагала усилия, свързани с това да направя позицията ми като жена-лидер видима и чута. Нещо, което според Мадлин Олбрайт не винаги се отдава на жените - да изразяват ясната си позиция, навреме и на място, с необходимата доза увереност.
- В кой момент от кариерата си осъзнахте, че можете да бъдете ефективен лидер?
- Един от примерите, които посочвам като ефективно, екипно лидерско решение е позицията ни през 2000 г. за откриването на клиничен научен отдел, първия в индустрията в България, което ни постави на клиничната карта на Европа. Малко по-късно през 2003 г. отвоювахме сериозна инвестиция за българския екип на АстраЗенека, чрез която осъщестихме старта на компанията в нови терапевтични области. Успехът на медикамент за лечение заболяване на централната нервна система откри нови терапевтични хоризонти. Постижението ни отбеляза много добри позиции за бъдещо развитие, инвестиции и разрастване на екипа в България.
- Като лидер, какво е специфичното в професионалната атмосфера, която създавате - работно време, комуникация, мотивация на служителите?
- Компанията създава политики, предлага обучителни модули и похвати за мотивация на служители и стимулиране на професионалното им развитие. Извън тях, в екипа сме изградили позитивна работна среда, в която освен ежедневните бизнес активности, умеем да вплетем и важните за нас празници. Чрез креативни идеи и изпълнения поздравяваме колегите за постигнати успешни резултати и празници като рожден ден, раждане на дете, сватби и други.
Предлагаме възможности за гъвкаво работно време, работа от вкъщи, субсидиране наемането на детегледачка при желание на майките за връщане на работа по-рано в съчетание с атрактивен пакет от придобивки. Изградили сме култура и нагласи в позитивна тоналност, поощряване, „окриляща ’’ комуникация и открит диалог.
- Каква е каузата ви като член на борда на Съвета на жените в бизнеса и резултатите, които очаквате от организацията?
- Каузата, която прегръщам и изповядвам, е да докажем, че българката, и българите като цяло имаме силен дух, да разгърнем вярата в собствените си възможности, да градим национално самочувствие и да отстояваме достойно лидерски позиции в страната ни, а така също пред Европа и света.
В проучване на Еrnst&Young, проведено през 2012 г., анкетираните жени на възраст между 18 и 60 г., сочат четири основни пречки за кариерно развитие - възраст, липса на женски модели на подражание, майчинство и липса на квалификация.
Най-много жени - 75% - са посочили, че не са имали модели на жени, които да следват в ръководенето на компаниите си. Една от целите на Съвета на жените в бизнеса е да инвестира в изграждането на следващо поколение млади лидери жени чрез разгръщане на лидерска академия, менторска програма.
Друг важен аспект на усилията ни е в диалог с правителството съвместно да разгръщаме политики, които да допринасят за увеличаване приноса на жените за икономическия растеж.
Мила Добринова
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.