Най- добрите идеи са някъде около нас

Най- добрите идеи са някъде около нас

-Господин Палант, кога и как открихте, че имате талант за реклама?

-Още много млад започнах работа като копирайтър в една малка рекламна агенция в Лондон. По това време от фондацията за дизайн D&AD организираха работни семинари за студенти. Аз не бях студен, но

 

получих шанс да се включа в тях и да покажа на какво съм способен. Това беше моят пробив, защото веднага бях забелязан, получих доста интересни предложения за работа, възможността всяка седмица да работя върху нов и интересен бриф, да се уча от едни от най-добрите творчески директори в Лондон. С времето успях да натрупам голям опит и респектиращо портфолио. Един от творческите директори на агенция BMP (днес DDB) ме хареса и ме покани да работя в неговия екип. BMP беше една от най-креативните лондонски агенции с репутацията на най-добрата в телевизионната реклама. Тук поработих много здраво, защото преди да станеш творчески директор,

вършиш какво ли не, без да се оплакваш. Очакванията бяха големи. Тогава разбрах и най-важното в моята професия. Нужно е голяма упоритост и постоянство, за да превърнеш една добра идея във велика. Иска се много труд, преди да излезеш от зоната на собствения си комфорт и да покажеш най- доброто от себе си. Моят шеф беше доста щедър към мен. Даде ми шанс да работя от всичко - от нестандартни рекламни компании до такива за големи и богати марки. Днес има много талантливи творчески директори в рекламата, но това не е достатъчно. Аз

 

идвам първи на работа и си тръгвам последен. Понякога успявам в работата си, друг път се провалям. И когато нещата не са това, което трябва да бъдат, се отхвърлят - от шефовете, от клиента, от фокус групите, от журито на рекламните фестивали. Тогава е нужно доста търпение и немалко инат, за да продължиш напред, докато не успееш.

 

-Къде един рекламист търси и намира своето вдъхновение? Кое може да го развълнува истински?

-Вдъхновението е навсякъде. Нужно е само да излезем от офиса. Но трябва и да сме

 

безкрайно любопитни, да умеем да захранваме ума и въображението си, колкото се може по-често. Да черпим с пълни шепи от живота. Най- добрите идеи са някъде около нас, нужно е само да ги вземем. А това по-често става не като стоим пред компютъра и си блъскаме безцелно главата. Лично аз ставам истински развълнуван, когато усетя, че нещо ново и различно се ражда, че сме пред прага на откриването на нов начин или метод за рекламиране. Но тези моменти не могат да се разкажат. За да се случва това по-често, ние сме разделили едни от

 

най-добрите екипи да работят в отделни офиси, в коренно различна работна атмосфера, с различни външни партньори. Когато усетим, че нещо ново започва да се случва, тези екипи се събират на едно място и се опитват да изкристализират идеята. В продължение на няколко дни сме почти денонощно заедно, изтощително е, но и удовлетворението е голямо. Тогава сме и високопродуктивни

 

и се забавляваме безкрай. Обичам тези моменти, защото имам удоволствието да поработя заедно с целия си екип, дори и аз да родя някоя интересна идея. Стараем се да работим и в синхрон с клиентите си. Те винаги присъстват при първоначалното разглеждане на брифа от творческия екип, каним ги на финала, когато правим нещо като генерална репетиция. Когато клиентът е въвлечен в цялостния процес, грешките и разминаванията се свеждат до минимум.

 

-По какво разбирате, че едно добро творческо решение ще е и работещо?

-Рекламите, които не изглеждат като реклами, са най-добре работещите реклами. Основателят на Saatchi & Saatchi Чарлз Сачи ме е посъветвал и нещо друго. Той казваше, че нашата работа трябва

 

да хваща хората за топките, да ги държи здраво и да не ги пуска лесно. Рекламният крейтив е успешен само когато те изненадва приятно, вмъква се трайно в твоя ум, кара те да разкажеш и на другите за това. Добрата реклама кара и бюджетите на медиите да хвърчат нагоре.

 

-Важни ли са наградите за вас?

-Наградите са важни, защото ни вдъхновяват и ни мотивират да работим още по- усърдно. Чрез тях съумяваме да сверим часовника си и да видим къде сме сред конкуренцията. Аз вярвам в това, че може да се създаде новаторска реклама, която да излиза от наложените стереотипи и в същото време да е ефективна и продаваща.

 

-През последните години социалните реклами бележат бум. До каква степен те са предизвикателство и за криейтив екипите в една рекламна агенция?

-Социалните реклами обикновено са предназначени за каузи, към които всеки един от нас е съпричастен. Това важи и за рекламистите, които в подобни моменти дават най-доброто от себе си, защото знаят, че в този случай има и още нещо, което

 

не е свързано само с пари. В това отношение вече има страхотни примери на социални реклами.

 

-Мислите ли, че новите медии по някакъв начин ограничават чисто творческия момент във вашата работа?

-Новите медии са едно огромно предизвикателство за нас, една интересна и вълнуваща възможност да покажем на какво сме способни. Всичко в традиционната реклама е вече открито и постигнато. Новите медии ни дават

 

шанса да бъдем пионери. Този шанс не трябва да се изпуска, а да се използва докрай. Аз се чувствам голям щастливец, защото имам удоволствието да работя рамо до рамо с Том Еслингер, които е нашият световен интерактивен творчески директор. Работата с Том е много стимулираща. От него научавам много полезни неща за новите медии и рекламирането в тях.

 

-Кои са новите предизвикателства, които стоят пред професията на творческия директор?

-Хората имат все повече и повече контрол върху това как и кога да получават и употребяват информацията и как да се забавляват. От нас пък се изисква да бъдем

 

все по-атрактивни, ако искаме да продължим да привличаме вниманието на аудиторията. Нуждата от креативност никога не е била по-голяма. Сега тя е жизненоважна. Икономическата криза за нас е нещо добро, защото ще доведе до голям творчески бум в рекламата. Човек твори най-добре, когато е притиснат от обстоятелствата.

 

Бисер Костадинов

 

 

 

 

ДЖОН ПАЛАНТ е главен творчески директор за Европа, Африка и Близкия Изток на Saatchi & Saatchi. Психолог по образование, той стартира кариерата си в рекламата през 1978 г. Присъединява се към Saatchi през 1988 г. като старши копирайтър. Седем години е творчески директор на лондонският клон на агенцията. През 2003 г. поема сегашният си пост, отговаряйки за творческите отдели на над 40 офиса. Притежава девет „Лъва” от рекламния фестивал в Кан, един златен и седем сребърни моливи от една от най-трудните за печелене рекламни награди D&AD. Джон Палант е в "Залата на славата" на фестивал One Show, Ню Йорк.

 

 

АГЕНЦИЯ SAATCHI & SAATCHI е основана през 1970 г. от братя Морис и Чарлз Сачи. Тя има днес над 150 офиса в 86 страни. Сред клиентите й са Procter & Gamble, Toyota, Novartis, Sony, Miller Brewing Company, Cadbury, ESPN и много други . Saatchi & Saatchi е част от четвъртата по големина комуникационна верига в света Publicis Group .

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Турски криптоизмамник, осъден на над 11 000 години затвор, е открит мъртъв в килията си тази сутрин
Target възприема нов маркетинг подход за колаборацията си с Woolrich
Как да научите мозъка си да преодолее перфекционизмa?
„Политико“: България проучва възможности за изключение от американските санкции срещу „Лукойл“
Китайският президент Си Дзинпин предлага създаване на глобален орган за регулиране на изкуствения интелект
Цитат на деня
Уолстрийт смята, че токенизацията ще промени световните пазари. Сега е ред на златото
На днешната дата, 2 ноември. Рождениците днес