Не спирайте да слушате, докато вървите нагоре

Не спирайте да слушате, докато вървите нагоре

В началото на кариерата си знаете подробностите за всичко, върху което работите. Това се дължи на факта, че обикновено вие сте отговорни за тези подробности. Това е същността на това да си на първа линия.  Вие изпълнявате ключови задачи, които са от решаващо значение за успеха на вашата организация. Може да нямате пълната представа защо работата се върши така, както се върши, но знаете много подробности за това, което се случва.

Докато напредвате в кариерата си, получавате все по-добра представа за това, което се случва в организацията. Получавате повече информация за стратегията, която управлява вашата фирма и дори може да имате повече правомощия за вземане на ключови решения. Можете също така да видите как различните задачи, изпълнявани във фирмата, се обединяват, за да прокарат тази стратегия напред.

Цената на тази по-добра представа за голямата картина е загубата на познанието за това как се изпълняват нещата. Вече го няма същия вид ежедневни взаимодействия с работата на първа линия, каквато сте имали в началото на кариерата си. В резултат на това може да не сте наясно с важни елементи, които могат да бъдат от решаващо значение за вземането на стратегически решения.

Ако искате да сте запознати с подробностите, от които се нуждаете, за да бъдете ефективни в лидерската си роля, трябва да водите редовни разговори с онези хора, които са отговорни за същите тези подробности, като за целта трябва да станете наистина добър слушател. За да постигнете това има няколко неща, на които трябва да се научите:

Оставяйте другите да говорят

Повишението в работата върви ръка за ръка както с допълнителни отговорности, така и с повече престиж и статус. Изкушаващо е да използвате авторитета си като извинение да доминирате на срещите, в които участвате, като споделяйки своите виждания рано и често.

Със сигурност има нужда да споделяте мислите си относно стратегията с другите, но великите лидери оставят другите хора да говорят, и то много.

Трябва да чуете гледните точки на други хора, за да получите по-добра представа за нещата, които се случват във вашата организация, а не само за това, което можете да видите директно. Често хората с гледна точка, която се различава най-много от вашата, са онези, чиято работа е на много по-ниско равнище от вашата. Колкото и да сте изкушени да доминирате срещите с различни мъдрости, от значително по-голяма полза за вас ще бъде да се уверите, че възможно най-широк кръг хора имат възможността да споделят мислите си.

Задавайте последващи въпроси

Когато говорите с хора, които се намират над вас в йерархичната верига на компанията, вие обикновено опитвате прогнозирате какво те биха искали да чуят. Отчасти се опитвате да нарисувате розова картина за това как вървят нещата и отчасти опитвате да се поставите на тяхно място и да възприемете типа стратегическо мислене, което мислите, че имат.

Не забравяйте, че докато се издигате по кариерната стълбица, хората започват да правят същото и с вас. Това означава, че не може да се задоволите само с информацията, която хората решат да ви споделят. Трябва да зададете допълнителни въпроси, за да получите повече конкретика.

Започнете, като попитате хората за най-значимите предизвикателства, пред които са изправени. Това ще им позволи да захвърлят розовите очила за момент и ще ви даде представа за някои от проблемите, които ги затрудняват в постигането на техните цели

След това се опитайте да се впуснете в спецификата на това, което ви казват. Попитайте как постигат конкретни цели, кой участва и какви ресурси използват. Използвайте опита на хората, с които разговаряте, като начин да получите представа как се изпълняват задачите.

Повтаряйте това, което чувате

Не е достатъчно просто да изслушавате другите. Когато някой ви даде добро обяснение, може да си помислите, че сте разбрали за какво точно говори. Както става ясно от ново изследване обаче, може да мислите, че разбирате, но всъщност да не сте в състояние сами да обясните казаното.

Най-добрият начин да се уверите, че в действителност сте разбрали това, което сте чули от някой друг, е да го повторите. Повтарянето на това, което чувате, има две предимства. Първо, разбирате кои аспекти от това, което сте чули от някой друг, сте успели да запазите в съзнанието си, и кои не са били съхранени. Второ, може да коригирате някакви погрешни схващания за това, което някой ви е казал, докато все още може да попитате източника на информацията.

Иначе казано, доброто слушане е активно слушане, защото го правите в услуга на развиването на вашата способност да обяснявате и да използвате знания за неща, което сте чули от някой друг.

Когато участвате в това активно слушане редовно, значително разширявате базата си от знания. Тъй като ефективното решаване на проблеми изисква от вас да черпите от богат набор от познания, колкото повече знаете, толкова по-добре ще се справяте с трудните ситуации.

………….

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ