Най-важното умение в лидерството според Ричард Брансън

Най-важното умение в лидерството според Ричард Брансън

Най-важното умение в лидерството според Ричард Брансън

Милиардерът предприемач Ричард Брансън вярва, че от всички умения, които един лидер може да притежава, най-важното е това за водена на ефективна комуникация.

„Комуникацията кара света да се върти. Тя улеснява човешките връзки и ни позволява да учим, да растем и да напредваме. Не става дума само за говорене или четене, а за разбиране на това, което се казва, а и в някои случаи на това, което не се казва. Ефектината комуникация е най-важното умение, което всеки лидер може да притежава“, написа той в блог на Virgin преди известно време.

Може би най-важната част от този коментар е акцентът върху способността на лидерите да „разбират това, което се казва“. Това е същността на активното слушане -- другата страна на комуникационното уравнение. Без него не можете да бъдете добър лидер.

В оценката си за изкуството на комуникацията Брансън цитира други светила по темата. Един от тях е Лари Кинг, покойната легенда на телевизионния и радиото. „Напомням си всяка сутрин: нищо, което кажа този ден, няма да ме научи на нещо ново. Така че, ако искам да се науча, трябва да го направя, като слушам“, казваше Кинг

Простата истина за доброто лидерство е, че то може да се обобщи с няколко думи: „Слушайте, преди да говорите".

И аз имам предвид наистина да слушате – с вашите уши, а не с очите си. Дигиталната ера причинява бавна деградация на способността ни да общуваме устно, насърчавайки удобната комуникация чрез изпращане на текстови съобщения, имейл и 140 знака на малък екран. С всяко поколение, което навлиза в работната сила, и с нашите настоящи хибридни и дистанционни модели на работа, ние ставаме все по-мързеливи и намаляваме собствената си способност да ангажираме вербално и да изслушваме колеги и клиенти, когато е необходимо.

Другата истина за лидерството е, че трябва активно да слушате хората, които ръководите - с цялата си глава и сърце, за да имате влияние над тях и да спечелите доверието им. Когато оценявам докладите за ангажираността на служителите на моите клиенти в работата ми като коуч, грешката, която най-често виждам да бъде посочвана като проблем на мениджъри на високо ниво, е липсата им на умения за слушане.

Активното слушане е едно от най-малко преподаваните умения в лидерството, но е най-използваното. Много проучвания показват, че прекарваме по-голямата част от будните си часове в някаква форма на комуникация и почти половината от това време отделяме за слушане.

Макар че много лидери смятат себе си за добри слушатели, проучванията потвърждават, че повечето хора са лоши и неефективни слушатели. Когато говорите с вашия шеф, колеги или клиенти в продължение на 10 минути, проучванията показват, че обръщате внимание на по-малко от половината от разговора. В рамките на 48 часа информацията, която сме запазили, намалява до 25%. С други думи, ние често разбираме и запомняме само една четвърт от това, което чуваме!

Най-добрият начин да развиете уменията си за слушане

Като лидер, изграждането на вашите умения за активно слушане е от ключово значение за способността ви да разрешавате проблеми, да градите доверие и да печелите на сърцата и умовете на хората. Един от начините да постигнете това е като „слушате, за да разбирате“.

„Най-важното нещо в комуникацията е да чуеш това, което не се казва. Важно е да можете да знаете какво се случва с другия човек, като размишлявате върху това, което сте чули и задавате въпроси, за да изследвате чувствата или мненията на другия човек относно тема на разговор. Запитването може да бъде толкова просто като „Кажи ми как се чувстваш по въпроса“, казваше покойният легендарен гуру по мениджмънт Питър Дракър

Това е същността на емпатичното слушане. Това е умението да се поставиш на мястото на другите - като наистина виждаш нещата, както те ги виждат, и чувстваш нещата, както те ги чувстват. Това означава да се освободите напълно от шума и бърборенето в собствената си глава. Това означава да се въздържате от даването на отговор или подготовката за такъв. Не се разсейвате от необходимостта да обяснявате, защитавате или поправяте. Да, това е трудна работа, но знам, че това е един от най-добрите начини за изграждане на доверие с друг човек.

…………………

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ