Лидерите също имат нужда от време за себе си

Лидерите също имат нужда от време за себе си

Денят има само 24 часа, но човек лесно забравя този факт, когато множество неща се борят за неговото внимание. Поставянето на граници e особено трудно за лидерите, които постоянно са заети с нещо. Бившият вицепрезидент на Google и главен оперативен директор на Stripe Клеър Хюз-Джонсън, автор на „Scaling People: Tactics for Management and Company Building“, обаче казва, че е изключително важно да станете по-добри в това да разочаровате другите, когато става въпрос за споделянето на вашето време.

„Един от принципите ми в работа е да правя разлика между лидерство и мениджмънт. Мениджмънтът е свързан със създаването на стабилност и предвидимост. Това означава да разбирате каква работа трябва да се свърши, да назначавате правилните хора за нея, проследяване напредъка и да постигате измерими резултати. Става въпрос до голяма степен за рамки за изпълнение и рамки за индивидуално развитие“, обяснява тя.

Според Хюз-Джонсън не може да бъде изразено с толкова точна формула.

„Най-вдъхновяващите лидери могат да бъдат в известна степен непредвидими. Те могат да ви накарат да се чувствате неудобно и да ви насърчат да се опитате да постигнете неща, които не мислите, че са възможни. Това е доста различен набор от умения. Но действителността е такава, че когато настояваш хората да поставят толкова високи летви, неизбежно ще ги разочароваш, защото си човешко същество. Не можеш да бъдеш всичко за всички“, казва тя.

„Как може да правите това по такъв начин, че да вдъхновявате другите, но в същото време да запазите реалистичните им очаквания?“, пита Хюз-Джонсън.

Задайте ясни очаквания

Лидерите трябва да се научат да управляват себе си, да поставят граници и да разочароват другите. „Истината е, че имате други отговорности, имате други ангажименти“, казва Хюз-Джонсън. „Научих се да отделям повече време, за да запознавам хората предварително с очакванията“, добавя тя.

За да намали разочарованието, Хюз-Джонсън е създала ръководството „Working with Claire“. Тя получава идеята от инженерен лидер в Google, който беше създал справочно ръководство, за да инструктира своя екип за работния процес. В своето ръководство Хюз-Джонсън задава очаквания, като например как да се споделя информация с нея и колко време й е необходимо, за да даде отговор. Наръчникът също така включва нейните предпочитания, стилове и подходи, както и алтернативни източници за помощ, когато служителите са в затруднено положение и не могат да продължат напред.

„Уверете се, че нещата са ясни“, казва Хюз-Джонсън. „Помогнете на хората да се чувстват удобно. Ще ги разочаровате с времето, което им давате, независимо от всичко, но ако го правите до степен, че това да забавя работата на екипа ви, това е проблем и вие не вършите работата си. Трябва да се уверите, че сте поправили това“, добави тя.

Уверете се, че очаквания са реалистични

След като създадете ръководство, важно е някой друг да го прегледа. Хюз-Джонсън е изпратила нейното на няколко души с молба за обратна връзка и редакции. „Трябва да се чувства като правдоподобен документ, а не [нещо] амбициозно. Това е добро упражнение за самосъзнание”, обяснява тя.

Една част от обратната връзка е дала на Хюз-Джонсън добра представа за нейното поведение. „В първата чернова положих големи усилия да обясня, че не съм микромениджър. Човек от екипа ми по това време го прочете и каза: „Понякога съм те възприемал като микромениджър.“ Беше смело от негова страна. В началото на моята мениджърска кариера бях 100% микромениджър. Мислех, че съм постигнала напредък с това“, разказва тя.

Изградете доверие

Като задавате очаквания, Хюз-Джонсън казва, че можете да се чувствате по-удобно да разочаровате хората с времето си. „Ако не го направите, ще се окажете на доста трудно място“, категорична тя. „Едно е да разочароваш хората. Но когато казвате: „Очаквам да има предизвикателства с управлението на времето. Ще има моменти, когато няма да съм на разположение и ще ви разочаровам“, вие всъщност осъществявате упражнение за изграждане на доверие“, обяснява Хюз-Джонсън.

Въпреки че работният процес е плавен, лидерите трябва да предприемат стъпки, за да направят някои неща предвидими. Например, Хюз-Джонсън казва, че е важно да поддържате без промяна времето за контакти на четири очи. „Може би ги разочаровам в други случаи, но те знаят, че могат да се срещат с мен индивидуално всяка седмица или през седмица и след това могат да дадат приоритет на това, което ще бъде дискутирано на тази среща“, казва тя.

Друга добра практика е да провеждате последователна седмична среща на екипа, където служителите получават допирна точка с вас. „Това също облекчава част от безпокойството“, коментира Хюз-Джонсън.

И накрая, лидерите трябва да погледнат своите календари и да помислят какво искат да постигнат тази година, този шестмесечен период, това тримесечие, този месец и тази седмица.

„Пиша в началото на всяка седмица кои са трите най-важни неща, които трябва да свърша тази седмица“, казва тя. „Поставям ги в дигитален архив на моите цели, но също и на физически бележки. Аз съм човек, който е много съпричастен. Обичам да бъда до другите, когато те имат нужда от това. Когато разочаровам някого с моето време, поне знам, че съм го направила, защото следвам приоритетите си“, споделя Хюз-Джонсън.

……………

Стефани Воза за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ