Да бъдеш лидер, дори когато не си шеф

Да бъдеш лидер, дори когато не си шеф

Да бъдеш лидер, дори когато не си шеф

В детската градина имах честта да ме изберат за лидер на колоната. Въпреки че разстоянието между класната стая и столовата беше малко, всички деца трябваше да следват мен. Когато аз спирах, и те спираха. За мнозина от нас, да водим колоната е първото преживяване в ролята на водачи.

Но днес имаме мениджъри, шефове, шефове на шефовете… и да бъдем някога отново лидери изглежда невъзможно. Но не се тревожете – можете.

Според скорошна класация на Waggl, топ приоритетът за развитието на човешкия капитал е създаване на „лидерство на всички нива” – над 74% от HR и бизнес професионалистите казват, че това е най-важната им цел за годината.

Традиционалистите биха ви посъветвали да изоставите този стремеж, тъй като е трудно да постигнете резултати с много вождове и твърде малко индианци. Но когато се замислите за начините, по които един служител може да бъде лидер, ще ви стане ясно, че човек може да води, без да е начело. Възможно е да вдъхновявате, мотивирате и учите другите, без изобщо да им давате нареждания.

Ако искате някой ден да станете бизнес лидер или просто по-ценен член на вашата организация, трябва да започнете да упражнявате различните начини, по които можете да водите. Предлагам ви 4 съвета как да сте лидер дори когато не сте шефът:

1. Решавайте проблеми.

Винаги когато имат съмнения или проблеми, хората се обръщат за помощ към своя водач. Ако искате да приличате повече на лидер, трябва да сте човека, когото екипът търси, когато се нуждае от отговор.

Това не означава, че трябва да усвоите до съвършенство тънкостите на всяка позиция в компанията и да научите всичко за всичко. Нужно е обаче да демонстрирате умения за решаване на проблеми. Покажете на колегите си, че дори да не разполагате с отговора, можете да помогнете с намирането на път до него.

За целта трябва да сте наясно не само със собствените си силни страни, но и с тези на членовете на екипа, затова ги опознайте – личните им интереси и експертните им познания.

Ако например се чудите къде да пийнете по бира след работа, предложете заведение, което ще се хареса на всички. Не сте запознати с района? Разберете кой живее на близо и може да ви даде насоки.

Този избор може да не е толкова важен, колкото решението накъде да поеме новата продуктова линия на компанията, но е добро начало и ще накара колегите ви да започнат да гледат на вас като на човек, който има идеи и решения.

2. Научете разликата между оказване на помощ и дърпане назад.

Важен аспект от лидерството е да подкрепяте другите, за да могат те да се развиват и усъвършенстват. Това означава да им помагате да успяват. Понякога обаче – ако вършите работата им вместо тях – помощта се превръща във вреда и пречите на развитието им.

Ако по-неопитен ваш колега не може да се справи с дадена задача, която вие сте изпълнявали хиляди пъти, той може да се обърне към вас за помощ – все пак вече сте човекът с решенията.

Да, разбира се, би било по-лесно сами да изпълните задачата, но тогава как вашият колега ще стане по-добър професионалист? Вместо това му преведете през отделните стъпки от процеса, отговаряйки на въпроси, докато той сам се бори с предизвикателството.

3. Признавайте усърдния труд на другите.

Мнението и високата оценка на околните за нашето представяне в службата може да има огромно влияние, дори когато те не са шефът ни. Проучване на TINYpulse от 2014 година сочи, че колегите са основната причина да даваме от себе си малко повече, отколкото е необходимо.

Дали защото търсим тяхното одобрение, или бихме изпитвали вина, че усложняваме живота им – важното е, че често полагаме допълнителни усилия заради колегите си. Изразявайте признателността си за тези жестове при всяка удобна възможност.

В моята компания, Coplex, всяка седмица членовете на екипа номинират свой колега за извънредното му старание. Този служител и неговия ценен принос биват увековечени в седмичния ни бюлетин Friday Five.

И не забравяйте да благодарите. Не само защото така е учтиво да се постъпва, но и защото показвате на колегите си, че забелязвате тяхното усърдие.    

4. Започнете да мислите за Големите резултати.

Често гледаме на успеха като на постигане или завършване на нещо, без непременно да се замисляме за влиянието на работата върху голямата картина.

Лидерите дефинират успеха различно от другите. Те се фокусират върху измеримите резултати и видимите промени и казват, „Това е резултат от нашия труд”. Повечето от нас обаче не разсъждават така.

Когато завършите някакъв проект, отделете минутка да се замислите за начина, по който работата помага на компанията. Обърнете внимание и на колегите си – техните роли в процеса и приноса им за успеха на проекта.

Започнете да си поставяте измерими цели и ги следете. Например недейте просто да се стремите да привлечете 10 нови клиента за месец – търсете клиенти, които ще ви донесат на компанията определена печалба. Така непрекъснато ще носите стойност, без значение какви са формалните ви задължения.

Никой не започва кариерата си като лидер. Това обаче не значи, че не можете да бъдете водач от самото начало. Трябва да работите усърдно и да изпълнявате задълженията си, за да заслужите тази титла. Ако още не сте стигнали толкова далеч, няма проблем – никога не е късно да започнете да развивате лидерски умения, които ще ви улеснят по пътя към върха.

Иля Позин, основател на Pluto TV, за LinkedIn.com

 

  

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ