Фирмен детокс
Какви истории мога да ви разкажа... Ако имате дългогодишен стаж, сигурно и вие разполагате с поне 1-2. Виждала съм токсични служители по всички етажи на бизнес йерархията. Срещала съм – и съм имала – шефове с такова поведение, че Миранда Прийстли от „Дяволът носи Прада“ би ви се сторила като разходка в парка. На големия екран подобно отношение винаги изглежда забавно, но когато се стовари върху вас, съвсем не ви е до смях.
Нуждата от широки рамене в лидерството
Когато заемете ръководен пост и ви връчат титлата „лидер“, върху раменете ви – понякога справедливо, а друг път не – се стоварват куп очаквания. Хората лесно забравят, че лидерите също са хора и – като такива – не са перфектни. Понякога не им даваме никакво право да грешат.
Едно обаче е сигурно. Има ситуации, в които служителите искат водачите им да вземат решителни и бързи мерки – за доброто на целия персонал. Те очакват от лидерите да определят тона на организацията, да създават, развиват и поддържат култура, от която е удоволствие да си част. Тази отговорност тежи изцяло на плещите на водачите.
Когато до тази среда достъп имат токсични служители, трябва да действате бързо, за да коригирате зловредното им поведение. Ако си заровите главата в пясъка, превръщате работния процес в ад за подчинените си. Може би не обичате конфронтациите, може би невинаги забелязвате пакостниците, а може би не ви се занимава с тях. Какъвто и да е случаят, безспорен факт е, че трябва да подходите към ситуацията решително и адекватно. Когато сте на шофьорското място, ваш дълг е да се уверите, че атмосферата в офиса не е отровна.
Разбира се, най-добрият начин да попречите на развитието на токсична работна среда е да пресечете нейното възникване още в зародиш. Но дори чрез подробни интервюта, срещи и наблюдение понякога е невъзможно да елиминирате склонността на хората към токсично поведение. Така че ако е твърде късно и фирмената култура започва да се променя към лошо, спрете я! Веднага се заемете с проблема.
Доберете се до дъното на зловредното поведение. Трябва да откриете корените на негативизма, отваряйки линиите за комуникация между своите служители и ЧР отдела. Той може да е временен, а може би зад него стои нещо друго. Специалистите по управление на човешките ресурси са длъжни да работят с лидерските екипи и да ги обучават да вземат мерки срещу разрушителните фактори. Не мисля, че който и да било би искал веднага да уволни токсичния си служител. Но ако коучингът не свърши работа и неприемливото поведение продължи, може би е време да го пратите по пътя му.
Ауч!
Знам, този тип разговори не са приятни. Прекратяването на взаимоотношения с подчинени никога не е желан резултат, но може да бъде необходим, тъй като токсичните служители струват скъпо на организацията. Проучване на Cornerstone OnDemand сочи, че добрите кадри са 54% по-склонни да напуснат при наличието на колеги-дразнители. Токсичните служители оказват лошо влияние върху – и инфектират – организацията, персонала, продуктивността, приходите и успеха. Те изсмукват времето, енергията и концентрацията на останалите.
Не очаквайте нищо добро, ако позволите пагубното поведение на продължава. Бъдете готови да се разделите с дразнителя.
Когато лидерите предприемат действия, за да обяснят на токсичните подчинени, че поведението им няма да бъде толерирано, промяната към по-позитивна работна страна може да бъде драстична. От друга страна, ако ръководството на организацията стои в основата на проблема, то персоналът трябва да е достатъчно дързък, за да потърси лек чрез отдела за управление на човешките ресурси. Уверете се, че фирмената култура насърчава добрите взаимоотношенията между хората ви и ЧР специалистите. Ако първите смятат последните за безполезни, значи вече сте се провалили.
Фирмен детокс
Бъдете кристално ясни кои поведения са недопустими в организацията ви. Първата стъпка към решаването на проблеми в службата е възлагането на недвусмислени очаквания на екипа.
Така както въвеждате критерии за представянето на служителите си, е нужно да въведете и критерии за поведение. Хората ви трябва да разбират, че успехът зависи от надхвърлянето на възложените очаквания. Вашата работа, като лидер, е да определите какви са тези очаквания и да държите служителите си и мениджърите отговорни за спазването на стандартите.
Зловредното поведение трябва да бъде пресичано още с неговата поява. Това е най-сигурният начин да спрете разпространението му. Да не съзнавате, че то е деструктивно, е еквивалентно на оправдаване. Като резултат, сред хората ви ще започне да се трупа разочарование. Един дразнител е достатъчен, за да се превърне насърчаващата и енергична работната среда в сметище за токсични отпадъци – а именно това се случва, когато позволявате на негативизма да продължава.
Новата година чука на вратата и винаги е подходящ момент да започнете детоксикация!
Джан Джонстън Озбърн, експерт по наемане на таланти, за LinkedIn.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.