Мениджъри срещу лидери: Какво е нужно, за да си шеф?
Често ме питат: „Какво е нужно, за да си шеф?“ Това е труден въпрос, защото, според мен, има два вида шефове – мениджъри и лидери.
Ориентирах се към бизнеса, защото исках да променя света. Нямах намерение да организирам или ръководя хора, а да работя с тях, за да променим заедно живота на други към по-добро. Смята, че именно такава е ролята на лидера.
Мениджмънтът се състои в поддържането на процеси, дисциплина и системи – нещо, което никак не ми се удава. Мениджърите спазват правилата, а лидерите трябва да са склонни да ги нарушават или поне да намират заобиколни пътища. Както пиша в книгата си, „The Virgin Way”, лидерите трябва да имат визия, креативност и умението да влияят на околните, да повеждат последователи и тяхната подкрепа към непознати, а често и опасни територии.
Както управленските, така и лидерските умения са важни в бизнеса, но ако искате да навлезете в този бранш като предприемач, лидерските качества са от критично значение. В предприемачеството, за да е шеф, човек трябва да бъде убедителен водач.
Едно качество, което прави предприемачите убедителни лидери, е страстта. Когато вярвате в нещо, силата на убежденията ви пробужда интереса на околните – помага ви да набирате последователи, хора, които споделят визията ви и са мотивирани да ви помогнат в постигането на успехи. Но страстта не е полезна само що се отнася до привличането на поддръжници; тя ще ви помогне да завържете ценни партньорства и приятелства с други предприемачи и бизнесмени. Мнозина от тях може би са чудесни мениджъри, които ще помогнат на бизнеса ви да се разраства.
Друго важно качество, което превръща предприемачите в добри водачи, е умението за сътрудничество. Твърде много хора гледат на предприемачите като на хора, които работят сами – почти като художници, - преодоляват препятствията и превръщат идеите в реалност само със силата на личността си. Това обаче е фикция. „И сам воинът е воин“ е една доста романтична представа. Малцина обаче се справят без чужда помощ. Трудът в уединение не носи никакви награди. Предприемачите трябва бързо да разберат в какво ги бива и да се научат да делегират онова, което не са добри, на великите мениджъри. Всъщност всички лидери трябва да насърчават хората около себе си да се изправят срещу предизвикателствата и сами да се превърнат във водачи. Така действаме във Virgin.
Светът на бизнеса се нуждае както от мениджъри, така и от лидери, които да влизат в ролата на „шефове“. Самият аз никога не съм искал да съм мениджър, но въпреки това уважавам и оценяваме мениджърите във Virgin и прекрасната работа, която вършат. Марката не би била толкова успешна, без усилията, които полагат в пилотирането на самолети, вдигането на телефони в кол центровете, поддръжката на офисите и ръководенето на дейностите.
Ричард Брансън, основател на Virgin Group, за LinkedIn.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.