Уроци по лидерство от един суров шеф
Първо, нека ви опиша обстоятелствата. Справях се добре, но кариерата ми беше в застой. После отидох на интервю за работа с Нийл Хобс. Той щеше да окаже най-голямото влияние върху професионалния ми живот.
Нийл имаше репутация на ужасно строг и труден шеф. Имаше високи стандарти и очакваше от хората да ги покриват. Не търпеше глупаци. Бях напрегнат. Срещата мина добре. Казах му какво мисля за организацията – и добрите и лошите й страни. Изглежда, думите ми бяха на място – Нийл веднага ми предложи да ръководя маркетинговия отдел.
Да кажа, че бях изненадан, би било малко.
След като работих за него известно време, разбрах, че Нийл откриваше у хората скрити таланти, които те самите не виждаха. Аз не бях изключение; той съзря у мен нещо, за което аз не знаех. Нийл ми даде увереността да изразявам себе си и ме насърчаваше да поемам рискове. Оказа се, че това бяха разнообразието и средата, от които се нуждаех, за да тръгна по пътя към лидерството.
Нийл беше труден характер – изискваше много и с право. Беше строг, но в добрия смисъл. Извади ме от зоната ми на комфорт. Имаше високи очаквания, които трябваше да оправдая. Караше ме да давам всичко от себе си и никога не приемаше по-малко от най-доброто. Управленският му стил бе освободен, но всички знаеха кой е шефът. Първо всички разисквахме подробно, а после той вземаше категорично решение. И до днес използвам неговата фраза, „Щом постигнем съгласие, действаме.“
Нека бъда ясен: за външния свят той беше упорит бизнесмен, а за екипа си – лоялен, разбран и протективно настроен. Би дал главата си за своите хора.
Помня един случай, в който бях поел риск и нещата се объркаха. Вместо да ме нахока, Нийк ме аплодира, че съм направил опит. След това даде всичко от себе си и изложи кариерата си на опасност, за да ме защити. Оттогава бих минал през огъня заради него.
Доставяше му голямо удоволствие да вижда как хората, които е „открил“, израстват и се развиват. Премести ме от маркетинговия отдел към „Обслужване на клиенти“ - ходът изненада мнозина. Този пост пък ме отведе към „Удовлетвореност на клиентите“.
Въпреки твърдата му "черупка", нямаше нещо, което Нийл не бе готов да направи за екипа си. Бе изключително лоялен и защитаваше всички ни. Тези му качества пораждаха лоялност. Дори може да се каже, че той бе основал един култ. Разбирам, че думата „култ“ има отрицателна конотация, но я използвам в добрия смисъл. Казано иначе, ако представлявате квадратна формичка, Нийл би се уверил, че се намирате в квадратна дупка.
Основните неща, които научих от Нийл:
- Поемайте риск с хората; ползата може да е огромна;
- Бъдете фанатично лоялни към екипа си;
- Бъдете отзивчиви;
- Изисквайте много и карайте хората си да дават най-доброто, на което са способни;
- Създайте „култ“ в екипа си;
- Мислете нестандартно.
И до днес вярвам, че голяма част от успеха ми се дължи на Нийл, за което му благодаря. Чувам гласа му в главата си, когато ръководя своя екип, презентирам пред публика или говоря с клиенти. Питам се какво ли би направил той, ако се сблъска с трудно решение. Чувам как поставя под съмнение разсъжденията ми, когато водя спор със себе си. Мъдростта, пламенната му лоялност и взискателността му ме превърнаха в лидера, който съм днес. Мога само да се надявам, че ще оправдая мнението му за моите способности и ще бъда човекът, който винаги е вярвал, че мога да бъда.
Колин Шоу, главен изпълнителен директор на Beyond Philosophy – водеща световна консултантска компания за удовлетворение на клиенти, - за LinkedIn.com
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.