Успешно лидерство без моркова и пръчката

Успешно лидерство без моркова и пръчката

Успешно лидерство без моркова и пръчката

„Ако надскочите годишните си цели, ще получите 20% бонус.” „Ако пак закъснееш, ще получиш последно предупреждение, а на следващия път директно изхвърчаш!.” Толкова много мениджъри разчитат на тези „моркови” и „пръчки”, за да форсират служителите си за добро представяне. И защо не? Вършат работа, нали? Работим усърдно, за да получим бонус, или пък летим към офиса, за да не бъдем уволнени. Всеки може да прилага този управленски стил. Но добрите лидери водят без моркови и пръчки. Ето как:

1. Дръжте се така, както искате да се държи екипът ви

Сами закъснявате за работа, но ви е неприятно, когато другите го правят? Искате да получите отговор на всички имейли още в същия ден, а на вас са ви нужни 3 седмици и 6 напомняния? Нищо чудно, че номерът ви не минава. Ако искате да предадете важно послание на екипа си, не използвайте думи, а личен пример.

2. Хвалете успеха

Толкова много хора вършат толкова много работа, без да получат дори едно „благодаря”. Все пак им се плаща за това, нали? Защо са им благодарности? На практика, те са излишни, но ако искате подчинените ви да ви следват, дайте им причини да го правят. Една такава е похвалата. Хората обикновено не напускат работните си места, а мениджърите си. Ако чувстват, че не ги оценявате, значи лидерството ви не струва.

3. Поправяйте грешките без излишни емоции

„Джейн, може ли да добавиш биографиите към този слайд и да преправиш диаграмата на слайд 7? Липсва информация. Мисля, че Джон разполага с нея, ако ти я нямаш.” Този вид корекция е далеч по-ефективен от „Джейн! В този слайд липсват биографиите. Защо, по дяволите, си решила, че е добра идея да не ги включиш?! И защо слайд 7 е непълен? Джон ти изпрати цялата информация. Изгуби ли я, или просто сметна, че е добра идея да игнорираш инструкциите ми?” В първия случай Джейн пак е разбрала посланието, но без да се чувства нападната. Добрите лидери поправят, без да нападат.

4. Слушайте

Ако искате да сте велик лидер, вслушайте се в хората. Нямам предвид да мълчите, докато ви говорят, и след това да обяснявате защо все пак смятате да действате по своя си начин, а да задавате въпроси, да изследвате идеите им и наистина да обмисляте предложенията. Не е нужно водачите да правят всичко, което ги посъветват – това би значело, че не са никакви водачи, – но добрите лидери разбират, че идеите се раждат от много източници.

5. Вършете и мръсната работа

Ако искате екип, който да ви следва до края на света, добре е от време на време и вие да вършите мръсната работа. Във всяка компания и всеки отдел има дейности, с които никой не иска да се занимава. Да, можете да наемете външен човек, но е по-добре сами да запретнете ръкави. Имате клиент, когото никой не може да търпи? Тоалетните се нуждаят от почистване? Невероятно е колко много подчинените уважават мениджърите, които са склонни да свършат онова, от което всички бягат.

6. Бъдете любезни, когато е възможно

Непрекъснато получавам имейли със запитвания от сорта на: „Мога ли да не плащам на служителите, които работят в компанията само от 3 месеца, по празниците?” или „Мога ли да орежа нечия заплата?” Обикновено отговарям на тези въпроси с въпрос: „И защо искате да направите това?” Разбира се, винаги е чудесна идея да намалите разходите, но ако го правите, орязвайки заплатите на служителите си, ще си навлечете тяхната неприязън. Няма закон, който да ви задължава да плащате на персонала си по празниците, но наистина ли искате хората ви да се чувстват втора ръка? Управлението на бизнес често е свързано с вземането на трудни или неприятни решения, но има много възможности да постъпите мило и пак да постигнете успех. Бъдете любезни, когато това е възможно.

Следването на тези съвети ще ви спечели лоялността и уважението на вашия екип, без да са ви необходими моркови или пръчки. Това, разбира се, не значи, че трябва да раздавате бонуси и повишения на поразия, нито че не бива да уволнявате онези, които си го просят. Но вероятността да съберете верни последователи е много по-голяма, когато не сте от типа лидери, които разчитат на заплахите.

Сузан Лукас, експерт по управление на човешките ресурси, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ