Как да се научим да запаметяваме всичко?

Писателят Джошуа Фоер е един от водещите световни експерти по паметта. Той е автор на книгата „Лунната стъпка с Айнщайн: Изкуството и науката да запомниш всичко”. Тренира паметта си с помощта на древни мнемонични техники и изнася лекции по проблемите на запаметяването.
Фоер обяснява, че макар да съществуват много хитрини за подпомагане на паметта, всички техники, използвани в състезанията за най-добра памет, се свеждат до една и съща идея, която психолозите наричат разяснително кодиране. Тя може да се илюстрира чудесно с помощта на така наречения парадокс „пекарят Пекаров”.
Парадоксът е следният: учен показва на доброволци една и съща снимка на мъжко лице. Той казва на единия, че мъжът на снимката е пекар, а на другия – че фамилията му е Пекаров. След два дни ученият показва на доброволците същата снимка и ги пита с каква дума я свързват.
Оказва се, че човекът, който е чул професията на мъжа, много по-често си спомня думата, отколкото човекът, който е научил името му. Защо става така? Снимката е същата, обемът на получената информация – също. А запаметяването се различава драстично.
Когато научите, че човекът от снимката е пекар, този факт се складира в цяла мрежа от идеи, свързани с това какво е пекар – той прави хляб, носи бяла шапка, мирише на вкусно, работи в пекарна.
Името Пекаров обаче се закача в мозъка ви само към спомена за лицето на човека. Тази връзка е слаба и ако се скъса, името ще изчезне завинаги в небитието. (Когато усещаме, че някаква дума е на върха на езика ни, това означава, че имаме достъп само до част от невронната мрежа, където думата е закодирана.) Професията на човека е „вързана” за нас с много повече връзки.
Дори първо да не се сетите, че човекът е пекар, ще ви се появи странно усещане, сякаш свързано с хляб. Ще ви се стори, че мъжът мирише на манджа или ще помислите, че би му отивала една бяла шапка, или пък уж ще се сетите, че сте го виждали в местната хлебарница. Ако се заловите за тези връзки, най-накрая ще стигнете до истината.
Изкуството да помним по-добре означава да се научим да превръщаме Пекаров в пекар. Тоест, когато имаме информация, на която липсва контекст – като едно име или число, трябва да намерим начин да я трансформираме така, че да я свържем с други неща. Ето защо ако искате да запомните нещо, просто трябва да го напълните със значение, което прави смисъл на самите вас. Ежедневните тренировки биха могли значително да подобрят способността ви да запомняте.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Аукционна къща Christie's излага на търг шедьовъра „Зимното яйце“ на Фаберже
Бизнес |Alibaba регистрира рекордна потребителска активност в първия ден от китайските празници
Компании |Украйна призова ЕС да отвори първата преговорна глава за членство
ЕС |Русия национализира империята за сладкарски изделия на Денис Щенгелов
Компании |Вашингтон не хареса нюанса на червеното в знамето на САЩ, избрано от британските власти преди посещението на Тръмп на Острова
Свят |Белият дом замрази 26 милиарда долара за щатите, управлявани от Демократическата партия
Политика |Лондон изпадна от Топ 20 на световните пазари за първично публично предлагане
Финанси |Гърция сваля цените на 1000 стоки от първа необходимост в супермаркетите
Икономика |Времето: Силен вятър с дъжд, а в планините и от сняг, носи захлаждане
България |Земетресение разлюля София
България | Advertorial |Първи сняг на Витоша. Столична община опесъчава пътищата (Снимки)
Общество |Започва плановият 90-дневен ремонт на топлопреносната мрежа в "Дружба" 2
ЕС |Учени за първи път създават ембриони от ДНК на човешка кожа
Наука и Здраве |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.