6-те типа поведение при онлайн пазаруване

6-те типа поведение при онлайн пазаруване

Българските онлайн потребители демонстрират 6 различни вида поведение, когато пазаруват онлайн, става ясно от проучване на платформата за сравнение на цени и продукти Pazaruvaj.com. Проведеното през февруари онлайн допитване в три страни от Източна Европа – България, Румъния и Унгария, разкрива, че въпреки различните си предпочитания, дигиталната търговия печели популярност сред всички шест групи потребители, заради възможностите да сравняват предложенията по различни параметри, и същевременно по бърз и ефективен начин. Проучването очертава следните категории сред онлайн потребителите:

1. "Рутиннният тип" - в тази група попадат най-много българи, като 40% от всички респонденти отговарят на този профил. Най-характерен представител на тази група са мъже от големите градове, с деца, на възраст между 30 и 49 г. Хората от типа "рутинен" потребител сърфират в интернет интензивно – почти половината от тях (47%) използват интернет по няколко часа на ден, както от лаптоп (65%), така и от мобилен телефон (50%). След избора на продукт, те веднага преглеждат характеристиките, а после проверяват за намаления и коментари в сайтовете за сравнение на цени. Почти половината от тези потребители (44%), правят няколко пъти месечно онлайн покупки, а предпочитаните артикули са облекло (77%), обувки (75%), мобилни устройства (58%) и развлекателна електроника (52%) – телевизори, конзоли, четци за електронни книги. Като най-доверен източник на информация, половината потребители от рутинен тип посочват описанието на уеб страницата (49%). Въпреки, че рутинно пазаруващите ползват всички методи за плащане и доставка, те отбягват опциите, изискващи банкова карта.

2. "Ловци на промоции" са следващият най-разпространен тип потребителите. Те съставляват 17% от участвалите в проучването. Характерен представител на този тип потребители е жена от големите градове, на възраст между 30 и 49 години, с деца, която води домакинството вкъщи. Почти 50% от тези потребители посочват, че са непрекъснато онлайн през мобилно устройство (64%) и също толкова пазаруват няколко пъти в месеца от електронни магазини. Интензивното търсене на промоции е основната черта на спадащите към тази група. Те използват поне 3 източника на информация, преди да вземат решение за покупка и се доверяват в най-голяма степен (66%) на сайтовете за сравнение на цените при взимането на решение за покупка. Търсенето на промоциите изглежда не е случайно, тъй като близо половината спадащи към този тип гледат най-малко едно дете, което засилва нуждата от внимателно ограничаване на разноските. Предпочитаните от тях продукти са дрехи (82%), обувки (81%), книги (63%) и домакински средства (60%).

3. Шестнайсет процента от всички респонденти спадат към типа „приключенски“. Основен представител на този тип потребители са младите жени от градовете на възраст между 18 и 24 г. Групата на приключенски настроените купувачи са най-освободени при онлайн пазаруване. Над 70% от тези потребители използват едновременно лаптоп и смартфон при пазаруването в дигиталната среда. За тях най-достоверни източници на информация са препоръки от близки и познати (67%) и форумите (62%). Почти всички потребители в тази категория избират доставка на закупените продукти до дома (84%). Почти 60% от този тип потребители използват сайтовете за обяви едновременно да купуват и да продават стоки и вещи.

4. В категорията „анализиращ“ тип потребител попадат единайсет процента от всички респонденти. Най-характерния представител на тази група е жена от столицата, на възраст между 30 и 39 г. Анализаторите са тези, които сравняват многобройни източници преди да купят – проверяват почти 4 източника на информация, като предпочитат сайтовете за сравнение на цените (86%), допитват се до познати (67%), форумите (63%) и описанията на магазините (67%). Приемат всякакви решения за плащане и доствка, защото са добре запознати с тях. Обстойно разследващите анализатори купуват онлайн главно електроника – мобилни устройства (79%) и компютърни части (73%) и по-рядко модни аксесоари (60%). Любопитно е, че 30% от тях използват своя таблет за пазаруване онлайн.

5. "Начинаещи" са 9% от всички респонденти, като техни представители са дамите на възраст от 18 и 24 години, както и тези над 50 години - учещи, пенсионери, домакини. Досега са правили само няколко покупки, като изборът им е включвал най-много 1-2 продуктови категории. През изминалата година, тази категория потребители са пазарували онлайн едва 1-2 пъти. Като причина за това, потребителите изтъкват предпочитанието си първо да видят стоката и да я изпробват (61%). За начинаещия тип купувачи цената е решаващ фактор. Адресатът на покупките при тези потребители са най-често самите те, а липсата на възможност за лично изпробване на продукта е сред основните причини за отказ. Залагат на сигурността и често сред покупките им срещаме такива на малка стойност, като билети за различни представления, кино, и други места.Начинаещите разчитат на допитване до познати при вземането на решение за покупка (37%)

6. "Непостоянни". В тази категорията попадат последните 7% от участниците в проучването. Тук се срещат най-вече дами между 18 и 24, както и над 50 години. Непостояно пазаруващите са потребители, които вече са пазарували многократно и не са начинаещи в онлайн покупките, но го правят предимно при празнични поводи или по-големи прояви. Резултатите показват, че тези потребители купуват спортна екипировка (47%), мобилни устройства (44%), часовници и бижута (39%), Непостоянният тип потребители се информират от форуми (54%) и сайтове за сравнение на цените (51%). Предпочитан метод за доставка на купените продукти за непостоянния тип потребители са доставката до работното място (69%) и доставката до дома (65%).

Доминиращият  пол при българските онлайн купувачи са жените – за всички групи, без рутинните потребители обаче. В Румъния например във всички групи водещи са мъжете, а в Унгария мъжете и жените си поделят по равно групите, става ясно още от изследването.

Оборотът на онлайн търговията в Румъния е логично в пъти по-голям, отколкото в България въпреки почти еднаквото проникване на интернет (съответно 56 и 55%) и почти еднаквия дял на онлайн потребители (около 55%), тъй като и румънското население надхвърля три пъти българското. В Унгария интернет пенетрацията е най-голяма (74%), както и делът на онлайн потребителите от населението – 73%.

„Онлайн пазаруването в България се развива със стабилни темпове, заради непрекъснато увеличаващия се брой на онлайн магазините и достъпните в интернет продукти, както и нарастващата онлайн активност на потребителите. Като всеки клиент, българинът също търси най-доброто за ограничено време и бюджет. Именно на това се дължи и увеличаващата се популярност на сайтовете за сравнение на продуктите и сме уверени, че тепърва този сегмент на онлайн търговията ще се развива“, сподели Елена Гeлеменова, мениджър на pazaruvaj.com за България.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ