7 ключови потребителски тенденции през 2014 г.

7 ключови потребителски тенденции през 2014 г.

Компания Trendwatching публикува редовната си годишна прогноза със 7, определящи потребителското поведение тенденции през новата година. Ето какво ни очаква по мнението на анализаторите.

Отсъствието на чувство за вина – символ на висок статус

Все по-често на потребителите не им се получава да заглушат чувството за вина при покупки. Най-после успяха да ги убедят, че консуматорският манталитет нанася вреди на екологията, на икономиката, на обществото и на самите тях. Но потреблението е зависимост, трудно е да се откажеш от нея. Това създава нови възможности за брандовете. Ако успеят да преборят чувството за вина, ще получат нови клиенти.

Пример: Скъпият електромобил на Tesla е символ не само на личен просперитет и прогресивно мислене, но и на загрижено отношение към околната среда. Купуваш си Tesla – демонстрираш на света, че инвестираш не само в лукс, но и в иновации.

Краудшейпинг

Поколението, здраво свързано от ранно детство с компютрите, ще достигне пълнолетие през 2014 година. Това е огромен ресурс за развитие на новия тренд -  краудшейпинг: стоките и услугите ще се създават и предлагат оперативно, въз основа на систематизирани данни за потребителите. Компаниите ще се научат да анализират информацията за потребителското поведение в реално време, за да могат да им предлагат прецизно таргетирани продукти.

Примери: Приложението CheckinDJ подбира музиката в заведенията според преобладаващите вкусове на хората, които в момента са в тях. Посетителите отбелязват в специално приложение какви музикални жанрове предпочитат и системата подбира музика, която е приятна за мнозинството от присъстващите.

Или Kutsuplus – финландски маршрутки, които събират не повече от 9 пътника и автоматично определят оптималния маршрут, за да транспортират възможно най-бързо всеки от тях до желания адрес.

Китай – център на зелени иновации

Приставка „еко” към момента е може би единственото конкурентно предимство на западните марки. Но китайската продукция е на път да заличи и него. Производителите и властите в Китай сериозно се замислиха за репутацията си на международните пазари в това отношение и стремително – така, както само те умеят - развиват „зелени иновации” в сфери като енергетика, транспорт и строителство.

Пример: В пекинското метро има автомати, които продават билети с намаление за предадени за рециклиране празни бутилки.

Мобилен психиатър

През тази година ще нараства потребителският интерес към Quantified Self – технологии от типа „личен лекар и съветник”: „умни” часовници, очила, гривни и всякакви други преносими устройства, с чиято помощ може да се анализират и наблюдават личните физически качества и зравословното състояние. Потребителите все повече ще гледат на смартфона като на устройство за подобряване на начина на живот – не само на физическо, но и на психическо ниво. С помощта на мобилните услуги, хората ще развиват паметта и интелекта си, ще се занимават с гимнастика за ума, ще стимулират кариерния си ръст, ще се борят със стреса и като цяло, ще се стремят да подобряват психологическото си състояние.

Примери: Вече е факт приложението Shadow, което събужда човек постепенно, така че да е в състояние да запомни съня си и да го запише; или пък Melon – устройство, което се поставя на главата и с помощта на малък електроенцефалограф замерва мозъчната активност като следи в каква степен човек е фокусиран върху текущата си дейност. Така всеки може да прави обобщени анализи за работоспособността си и нейната зависимост от атмосферните условия, дадено време от денонощието и други фактори на околната среда.

По-малко данни

Big Data – добре. No Data – още по-добре. Потребителите искат да бъдат обслужвани, а не следени. По данни на Adobe, 82% от потребителите по цял свят смятат, че технологичните компании събират прекалено много лична информация. Непрекъснатото нарушаване на личното пространство, както и гръмките скандали за масово електронно подслушване и следене от 2013 г. ще доведе до поява и ръст на популярността на no-data-брандове – компании, които предоставят обслужване на ниво и в същото време гарантират, че не събират данни за потребителите.

Вещите, включени в мрежата, ще започнат да се грижат за нас

През 2009 г. имаше 2,5 млрд устройства, включени в мрежата, повечето от които клетъчни телефони и компютри. През 2020 се очаква броят на включените към мрежата устройства да достигне до 30 млрд, повечето от които ще бъдат вещи (Gartner).

Нищо ново: интернет-джаджи. Но през тази година, на мода ще излязат устройства и приложения с максимално практична функционалност, които ще обменят взаимно данни с грижа за човека: ще му помагат да следи разходите си, да пести електричество и т.н.

Ще се появят и много специализирани сегменти: интернет мобилни вещи, интернет безопасни вещи, интернет градски вещи, интернет лускозни вещи и т. н. Пространството за фантазия и нови проекти е огромно.

Пример. Xkuty One – мотопед, който в случай на инцидент с водача му, автоматично изпраща съобщение на близките му с точните координати на местопроизшествието.

Глокализацията ще продължи

Модата на локалните, местни продукти отдавна е в историята. А глобалните брандове пък не се радват на особено доверие от страна на прогресивните потребители. Компромисът е т.нар. „глокални” продукти, съчетаващи елементи на световни тенденции и локална специфика. Комбинацията е сложна, но този, който се научи умело да създава и продава такива стоки и услуги, ще удари големия джакпот.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ