Моделите на комуникация, които подкопават вашето послание

Моделите на комуникация, които подкопават вашето послание

Моделите на комуникация, които подкопават вашето послание

Наскоро проучих уменията, които могат да помогнат на лидерите да станат ясни, фокусирани комуникатори. Но цялата работа на ръководителите, вложена в това да станат ясни оратори, може да претърпи крах, ако неволно омаловажат собственото си послание, пише Мая Ху-Чан, глобален експерт по лидерство, коуч и автор на книгата "Global Leadership: The Next Generation", в статия за Inc.com. През годините ми на обучение по лидерство, забелязах определен модел сред много лидери: определени комуникационни навици, които подбиват, подценяват и обезценяват това, което лидерът казва - и, на свой ред, лидерът като цяло, добавя тя. 

Ето някои от тези самоотслабващи комуникационни навици и как да ги коригирате.

1. Придържане към сценария

Една от моите клиентки, Джен, често представя идеи на висши ръководители в своята компания. Тя е задълбочена в своите презентации, като отделя много време и усилия за щателна подготовка. Но тя лесно излиза от равновесие, когато й се задават въпроси. Паникьосва се като често не отговаря на въпроса и вместо това принуждава разговора да се върне към подготвените от нея точки.

Това е комуникационен навик, който често срещам в някои от иначе най-ефективните, завършени лидери. Като отказва да излезе извън сценария, тя по ирония на съдбата противоречи на дълбоките си знания и подготовка. Насърчих Джен да практикува да излиза извън сценария, да се довери на нейната компетентност и да вярва, че ще може да се справи с въпроси, които не е очаквала.

В случай, че не разполага с необходимата информация, за да отговори на въпрос, тя може да покаже много повече увереност и авторитет, като отговори с: "В момента нямам отговор на това, но бих искала да направя някои изследвания и да се върна при вас", вместо да прикрива истината с несвързан, сценариен отговор.

2. Допълнителни думи и страх от мълчание 

Много хора се чувстват неудобно от мълчанието и вместо това го запълват с "ммм" и "ъъъ", които изпълват пространството, но могат да накарат хората да звучат несигурно и нервно.

Ако имате нужда от момент, за да съберете мислите си и психически да подготвите отговор, вземете го. Този момент за подготовка може да бъде особено полезен, когато обяснявате сложни концепции или превеждате информация, за да се свържете с референтните точки на публиката. Може да мислим, че мълчанието изобразява липса на знания, но когато се използва стратегически, то всъщност може да изрази увереност и внимателност.

Моменти тишината в речта също може да добави разнообразие към темпото на речта и да даде на слушателя момент за почивка и обработка.

В книгата си "Присъствие на изпълнителен директор: Влезте в силата си, предайте увереност и водете с убеждение" авторът Джоел А. Гарфинкъл нарича това "силата на паузата" и един знаците за ясен, комуникативен лидер.

3. Уточняващи думи и изрази 

Заедно с думите-пълнители, наблюдавам много лидери, които използват фрази-пълнители като "по мое мнение" и "мислех си", заедно с определящи думи като "понякога", "просто", "един вид" и "някак си“.

Тези думи и фрази могат да разводнят съобщението и да отслабят речта ви. Бъдете наясно кога се появяват в комуникацията ви и ги заменете с по-директен, специфичен език, който не обезценява вашето послание.

Вместо "по мое мнение", опитайте с "изследването показва" или "една от моите препоръки е".

Потърсете "просто", "някак си" и "донякъде" в речта си и ги изтрийте.

И внимавайте за фини и не толкова фини извинения: "Съжалявам, но мисля" или "Не съм експерт, но..." Те могат да намалят доверието ви и да сигнализират на вашия слушател че не вярвате на това, което говорите.

4. Несъответствие 

Проведох упражнение по разказване на истории с Джен, по време на което тя сподели семейна история. В един момент тя се усмихна, докато описваше особено изпитателно, трудно преживяване. Като нейна публика бях объркана. Съдържанието на думите й не съответстваше на невербалната й комуникация - и тя изобщо не осъзнаваше, че го прави. Това, което Джен показа, беше несъответствие на съдържанието на съобщението и гласовата и визуална комуникация, с която се доставя.

Конгруентността обаче е, когато тези три елемента се подравнят, според изследователя по психология на UCLA Алберт Мехрабиан. В своето изследване той открива, че съобщенията достигат най-ефективно, когато вокалната и невербалната комуникация на говорещия подкрепят намерението, което говорещият има зад думите си.

За да сте сигурни, че постигате съответствие в посланието си, помолете доверен приятел или колега за обратна връзка. Вашият вокален тон и изказване, изражение на лицето и езика на тялото поддържат ли съдържанието на вашето съобщение?

В книгата си Гарфинкъл казва, че ясните комуникатори задават очаквания на своите слушатели, че "когато те говорят, ще предадат съобщение с ясна цел". Бъдете готови да излезете извън сценария. Използвайте силата на паузата. Внимавайте за пълнители, квалификатори и извинения. И се стремете към съответствие и ще успеете като ясен, уверен комуникатор. 

Източник: Мая Ху-Чан, глобален експерт по лидерство, коуч и автор на книгата "Global Leadership: The Next Generation", за Inc.com

Превод и редакция: Нели Тодорова                          

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ