Моделите на комуникация, които подкопават вашето послание
Наскоро проучих уменията, които могат да помогнат на лидерите да станат ясни, фокусирани комуникатори. Но цялата работа на ръководителите, вложена в това да станат ясни оратори, може да претърпи крах, ако неволно омаловажат собственото си послание, пише Мая Ху-Чан, глобален експерт по лидерство, коуч и автор на книгата "Global Leadership: The Next Generation", в статия за Inc.com. През годините ми на обучение по лидерство, забелязах определен модел сред много лидери: определени комуникационни навици, които подбиват, подценяват и обезценяват това, което лидерът казва - и, на свой ред, лидерът като цяло, добавя тя.
Ето някои от тези самоотслабващи комуникационни навици и как да ги коригирате.
1. Придържане към сценария
Една от моите клиентки, Джен, често представя идеи на висши ръководители в своята компания. Тя е задълбочена в своите презентации, като отделя много време и усилия за щателна подготовка. Но тя лесно излиза от равновесие, когато й се задават въпроси. Паникьосва се като често не отговаря на въпроса и вместо това принуждава разговора да се върне към подготвените от нея точки.
Това е комуникационен навик, който често срещам в някои от иначе най-ефективните, завършени лидери. Като отказва да излезе извън сценария, тя по ирония на съдбата противоречи на дълбоките си знания и подготовка. Насърчих Джен да практикува да излиза извън сценария, да се довери на нейната компетентност и да вярва, че ще може да се справи с въпроси, които не е очаквала.
В случай, че не разполага с необходимата информация, за да отговори на въпрос, тя може да покаже много повече увереност и авторитет, като отговори с: "В момента нямам отговор на това, но бих искала да направя някои изследвания и да се върна при вас", вместо да прикрива истината с несвързан, сценариен отговор.
2. Допълнителни думи и страх от мълчание
Много хора се чувстват неудобно от мълчанието и вместо това го запълват с "ммм" и "ъъъ", които изпълват пространството, но могат да накарат хората да звучат несигурно и нервно.
Ако имате нужда от момент, за да съберете мислите си и психически да подготвите отговор, вземете го. Този момент за подготовка може да бъде особено полезен, когато обяснявате сложни концепции или превеждате информация, за да се свържете с референтните точки на публиката. Може да мислим, че мълчанието изобразява липса на знания, но когато се използва стратегически, то всъщност може да изрази увереност и внимателност.
Моменти тишината в речта също може да добави разнообразие към темпото на речта и да даде на слушателя момент за почивка и обработка.
В книгата си "Присъствие на изпълнителен директор: Влезте в силата си, предайте увереност и водете с убеждение" авторът Джоел А. Гарфинкъл нарича това "силата на паузата" и един знаците за ясен, комуникативен лидер.
3. Уточняващи думи и изрази
Заедно с думите-пълнители, наблюдавам много лидери, които използват фрази-пълнители като "по мое мнение" и "мислех си", заедно с определящи думи като "понякога", "просто", "един вид" и "някак си“.
Тези думи и фрази могат да разводнят съобщението и да отслабят речта ви. Бъдете наясно кога се появяват в комуникацията ви и ги заменете с по-директен, специфичен език, който не обезценява вашето послание.
Вместо "по мое мнение", опитайте с "изследването показва" или "една от моите препоръки е".
Потърсете "просто", "някак си" и "донякъде" в речта си и ги изтрийте.
И внимавайте за фини и не толкова фини извинения: "Съжалявам, но мисля" или "Не съм експерт, но..." Те могат да намалят доверието ви и да сигнализират на вашия слушател че не вярвате на това, което говорите.
4. Несъответствие
Проведох упражнение по разказване на истории с Джен, по време на което тя сподели семейна история. В един момент тя се усмихна, докато описваше особено изпитателно, трудно преживяване. Като нейна публика бях объркана. Съдържанието на думите й не съответстваше на невербалната й комуникация - и тя изобщо не осъзнаваше, че го прави. Това, което Джен показа, беше несъответствие на съдържанието на съобщението и гласовата и визуална комуникация, с която се доставя.
Конгруентността обаче е, когато тези три елемента се подравнят, според изследователя по психология на UCLA Алберт Мехрабиан. В своето изследване той открива, че съобщенията достигат най-ефективно, когато вокалната и невербалната комуникация на говорещия подкрепят намерението, което говорещият има зад думите си.
За да сте сигурни, че постигате съответствие в посланието си, помолете доверен приятел или колега за обратна връзка. Вашият вокален тон и изказване, изражение на лицето и езика на тялото поддържат ли съдържанието на вашето съобщение?
В книгата си Гарфинкъл казва, че ясните комуникатори задават очаквания на своите слушатели, че "когато те говорят, ще предадат съобщение с ясна цел". Бъдете готови да излезете извън сценария. Използвайте силата на паузата. Внимавайте за пълнители, квалификатори и извинения. И се стремете към съответствие и ще успеете като ясен, уверен комуникатор.
Източник: Мая Ху-Чан, глобален експерт по лидерство, коуч и автор на книгата "Global Leadership: The Next Generation", за Inc.com
Превод и редакция: Нели Тодорова
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.